Ga naar de hoofdinhoud

Blog

Zichtbaarheid van uw bedrijf op sociale media – Blog AXA.be

Top

| 9 min lezen.

LinkedIn, Facebook, Instagram: hoe vergroot u de online zichtbaarheid van uw bedrijf via sociale media?

Welke verzekeringen om uw jonge onderneming te beschermen?

Welke package voor uw jonge onderneming?

Een uniek package van dekkingen op maat aangepast aan uw noden.

ONTDEK ONZE OPLOSSINGEN

Sociale media zijn een onmisbaar hulpmiddel geworden voor ondernemers die hun online zichtbaarheid willen vergroten en hun doelgroep snel en makkelijk willen bereiken. Van de vele beschikbare socialemediaplatformen zijn Instagram, Facebook en LinkedIn de populairste. In dit artikel delen we onze tips om uw zichtbaarheid op deze platformen te verbeteren.

Een bedrijfspagina op LinkedIn: connecteer met professionals

LinkedIn is het professionele sociale medium bij uitstek. Uw activiteit op LinkedIn stelt u niet alleen in staat om uw professionele netwerk uit te breiden en uw expertise te delen, maar ook om zakelijke opportuniteiten te vinden, talent aan te werven en de geloofwaardigheid van uw bedrijf te vergroten. Hieronder leest u hoe u uw zichtbaarheid kan versterken op LinkedIn.

1. Houd uw persoonlijk profiel up-to-date

Uw LinkedIn-profiel is uw professionele uithangbord in een online omgeving. Het is dus belangrijk om er goed voor te zorgen. Plaats een professionele profielfoto die de focus legt op uw gezicht en waardoor u makkelijk herkend wordt. Uw profielfoto moet publiekelijk zichtbaar zijn, dus ook voor mensen die u nog niet kent. Gebruik ook een foto waarop u in een professionele omgeving actief bent, bijvoorbeeld in uw winkel, op een evenement of tijdens een presentatie. Zorg ervoor dat uw profiel up-to-date is en dat de beschrijving van uzelf krachtig en treffend is. Gebruik kernwoorden die overeenkomen met uw expertise of met de sector waarin uw bedrijf actief is.

2. Zorg voor voldoende activiteit

Om zichtbaar te zijn op LinkedIn is het belangrijk om zo actief mogelijk te zijn. Publiceer minstens één keer per week en breng variatie aan in de thema’s die te maken hebben met uw professionele bezigheden.

Push niet alleen uw producten. Hier zijn enkele ideeën om interessante info op uw LinkedIn-pagina te posten:

  • Deel adviezen op basis van uw expertise
  • Verwijs naar studies en onderzoeken die uw geloofwaardigheid in uw vakgebied versterken
  • Houd uw publiek op de hoogte van het laatste nieuws en de trends in uw sector
  • Deel content van ondernemers die u inspireren
  • Vertel over uzelf en vertel uw professionele verhaal, zoals hoe u uw bedrijf startte, hoe u uw work-life balance beheert, ...
  • Deel uw successen en verwezenlijkingen, maar ook de moeilijkheden die u hebt ervaren en de lessen die u hebt geleerd: daarmee toont u dat u authentiek bent en kunnen lezers zich in uw verhaal herkennen
  • Zet de mensen die u steunen en professionele partners in the spotlight
  • ...

Bij sommige posts kan het interessant zijn om ook aantrekkelijke visuele content (infographics, afbeeldingen, video’s, …) toe te voegen.

Daarnaast kan u in uw berichten andere experten of LinkedIn-bedrijfspagina’s taggen en hashtags gebruiken die relevant zijn voor uw bedrijf. Uw posts delen via een openbaar profiel verhoogt uw zichtbaarheid.

Ga in interactie met andere LinkedIn-gebruikers: like en deel relevante posts en voeg uw standpunt toe wanneer u ze deelt of leg kort uit waarom u ze deelt. Beantwoord de reacties die anderen geven op uw posts en reageer op privéberichten om uw professionele netwerk uit te breiden.

3. Vergroot uw netwerk

LinkedIn is de perfecte B2B-tool om uw professionele netwerk uit te breiden. Bedank de mensen die uw posts leuk vinden door hen uit te nodigen om lid te worden van uw netwerk.

Vraag ook mensen die u ontmoet hebt op een evenement, beurs of netwerkavond om lid te worden van uw professionele netwerk en personaliseer het uitnodigingsbericht door hen eraan te herinneren waar jullie elkaar ontmoet hebben.

Laat u ten slotte inspireren door andere ondernemers door hen te volgen op LinkedIn.

Een bedrijfspagina op Instagram en Facebook: communiceer met volgers en met uw klanten

Wat kan Instagram betekenen voor een bedrijf? En waarom zou u Facebook gebruiken als professionele communicatietool? Via deze socialemediaplatformen kan u een sterke online aanwezigheid creëren, nieuws over uw producten en diensten delen en uw potentiële klanten bereiken met gerichte advertenties op basis van hun interesses en online gedrag. Volgens de jaarlijkse studie over sociale media van Kepios / We Are Social / Meltwater waren er in 2023 bijna 6,3 miljoen Belgen geregistreerd op Facebook en 4,6 miljoen op Instagram. Beide sociale media bieden unieke mogelijkheden om uw zichtbaarheid te vergroten, uw branding te versterken en bij te dragen aan de groei van uw bedrijf.

1. Voorzie een marketingbudget voor het beheer van uw sociale media

Om uw aanwezigheid op Instagram en Facebook optimaal te benutten, kan u samenwerken met freelance experten of een communicatiebureau: samen met hen kan u een strategie voor uw bedrijfsaccount op Facebook of Instagram ontwikkelen en geleidelijk investeren in specifieke doelgroepen. Voordat u een samenwerking aangaat, moet u duidelijke afspraken maken over de return on investment: welke doelstellingen en welke KPI’s stelt u voorop, wat is het budget en wat kan het opleveren? De communicatie-experten moeten zich ertoe verbinden om de prestaties te meten, rapporten aan u voor te leggen, uit te leggen wat goed werkte en wat niet, uw strategie aan te passen op basis van de impact van eerdere promotiecampagnes enzovoort.

2. Maak een bedrijfspagina aan

Uw bedrijfspagina’s op Instagram en Facebook zijn uw online etalage. Vermeld op deze pagina’s duidelijk uw contactgegevens (adres, telefoon, e-mail, openingstijden, feestdagen, uitzonderlijke sluitingen enzovoort). Vergeet niet om uw pagina levendig te houden met regelmatige posts. Er bestaat een heel arsenaal aan creatieve mogelijkheden om uw producten te tonen:

  • Fotoshoots van uw producten, waardoor u professionele afbeeldingen kan posten
  • Promovideo’s over uw bedrijf
  • Een Instagram- en/of Facebook-winkel over uw producten
  • Extra aandacht voor speciale aanbiedingen
  • Een wedstrijd naar aanleiding van een actie
  • ...

Daarnaast is het altijd een goed idee om uw posts een extra push te geven via een betaling, zodat ze breder gedeeld kunnen worden bij uw doelgroep.

3. Laat u inspireren door andere ondernemers

Volg bedrijfspagina’s op Facebook of Instagram die vergelijkbaar zijn met uw bedrijfspagina (in België of in het buitenland). Zij kunnen heel wat inspiratie bieden. Bekijk wat de concurrentie doet. Zo blijft u op de hoogte van trends en doet u nieuwe ideeën op voor uw eigen bedrijf.

Het beheer van uw online aanwezigheid

1. Plan uw posts

Maak tijd vrij in uw agenda om uw posts voor te bereiden. U kan ze van tevoren inplannen zodat u regelmatig aanwezig bent op sociale media. U kan bijvoorbeeld elke vrijdagochtend twee uur besteden aan de voorbereiding van uw posts voor de week nadien.

2. Volg de comments op

Volg elke dag de reacties onder uw posts en like ze om te laten zien dat u ze hebt gezien. Reageer indien nodig op de comments om vragen te beantwoorden, meer informatie te delen, mensen te bedanken of uw oorspronkelijke content aan te vullen. Vermijd polemiek en toon empathie. Als u kritiek krijgt, reageer dan constructief en rechtvaardig uzelf niet.

3. Antwoord op berichten

Op de sociale media is snelheid belangrijk. Reageer op privéberichten en antwoord op opmerkingen onder uw posts. Reageer ook op negatieve berichten. Toon in dit geval empathie, polemiseer niet, bied eventueel uw verontschuldigingen aan en stel, indien mogelijk, een kleine commerciële tegemoetkoming voor (in een privébericht, niet in een openbare reactie).

4. Houd uw timemanagement in de gaten

Time is money, maar onderschat de tijd niet die het kost om uw activiteiten op sociale media te beheren. Maak de juiste strategische keuzes en beperk u in eerste instantie tot maximaal 1 of 2 sociale media voor uw bedrijf. Het is beter om regelmatig actief te zijn op één sociaal medium dan passief aanwezig te zijn op 3 of 4 sociale media. Vergeet niet dat een pagina aanmaken relatief eenvoudig is, maar dat het minder evident is om uw pagina’s dagelijks of wekelijks te voeden met inhoud, zelfs als u ondervindt dat dat echt noodzakelijk is. Als u net begint met sociale media, moet u weten hoe de spelregels werken en vervolgens bereid zijn om het spel tot het uiterste te spelen!

Bent u net begonnen met het gebruik van sociale media en bent u bang het slachtoffer te worden van een cyberaanval? Lees dan ons artikel ‘Hoe uw onderneming beschermen tegen cybercrime?’.

Welke verzekeringen om uw jonge onderneming te beschermen?

Welke package voor uw jonge onderneming?

Een uniek package van dekkingen op maat aangepast aan uw noden.

ONTDEK ONZE OPLOSSINGEN

DEEL DIT ARTIKEL