AXA gebruikt cookies om een vlotter bezoek aan de website mogelijk te maken. Akkoord Meer informatie
Cookies. Blijkbaar accepteert uw browser geen cookies. Opgelet, het blokkeren van bepaalde cookies verhindert het correct functioneren van de website. Meer informatie
  Welkom bij AXA
Sign In

5 tips om meer te bewegen op het werk

Regelmatig een fysieke activiteit doen, houdt u gezond. Bewegen geeft energie en verbetert de spierspanning en concentratie de hele dag lang. De Wereldgezondheidsorganisatie heeft het vaak over 10.000 stappen per dag om de risico's op hart- en vaatziekten te verkleinen, maar in werkelijkheid is 30 minuten beweging al voldoende om uw fysieke conditie aanzienlijk te verbeteren.

Maar hoe pakt u zo'n doelstelling aan als u weet dat de helft van de werkende bevolking in België een zittende job heeft en het in een gezinsleven niet altijd makkelijk is om regelmatig aan sport te doen?

Hieronder vijf tips om de hele dag door meer te bewegen en in vorm te blijven zelfs zonder dat u het beseft!

1. Lok verplaatsingen op kantoor uit

Heel wat werknemers brengen hun werkdag zittend voor een laptop of in een vergaderzaal door. En nochtans zijn alle redenen goed om zich de hele dag door regelmatig te verplaatsen. Eerst en vooral moet u proberen om de verplaatsingen zoveel mogelijk te spreiden. Een glas water of een koffie halen aan de automaat, naar de printer gaan, de trap nemen in plaats van de lift, rondwandelen terwijl u telefoneert, allemaal heel eenvoudige maar efficiënte voorbeelden.

2. Maak de afstanden van de verplaatsingen langer

Een tweede belangrijk element is om te proberen om de afstand van de verplaatsingen op de werkplek te vergroten. Enkele goede reflexen zijn bijvoorbeeld: zo ver mogelijk parkeren van de ingang of zo ver mogelijk van de koffieautomaat of het kopieertoestel gaan zitten. Als de organisatie van het team het mogelijk maakt, ga eens langs bij een collega in plaats van hem een mail te sturen.

3. Pas uw vervoermiddel aan om naar het werk te komen

Als u de mogelijkheid hebt om te voet, met de fiets of zelfs met de step naar het werk te komen, zet u de reistijd die u verliest als u met de wagen komt om in sporttijd. Als uw gezinsorganisatie het mogelijk maakt om te kiezen voor het openbaar vervoer zoals trein, tram of metro heeft dat een dubbel gunstig effect. Wie het openbaar vervoer gebruikt, moet vaak stappen of zich verplaatsen tot aan een halte (nog extra stappen!) en beperkt zo zijn ecologische voetafdruk.

Wilt u nog meer doen? Stap dan een halte eerder af, neem de trap in plaats van de roltrap in de stations of blijf rechtop staan tijdens het traject!

4. Optimaliseer uw middagpauze

De middagpauze is vaak een cruciaal moment om uw energiepeil weer op te krikken voor het tweede deel van de dag. Niets beters dan een wandeling voor of na de lunch om een frisse neus te halen en te bewegen. Het is niet de bedoeling om een marathon te lopen, maar om even buiten te gaan en een inspanning te doen. Te voet uw lunch afhalen of een kleine boodschap doen, kan een reden zijn om even een korte wandeling te maken.

5. Stel uw doelstellingen vast en meet uw activiteit

De laatste tip – en dat is misschien wel de belangrijkste – is om een referentie te hebben van wat u doet. Eerst moet u een idee hebben van uw huidige fysieke niveau. Er bestaan tal van stappentellers, activitytrackers of applicaties voor uw smartphone die het aantal stappen per dag meten. Maak een stand van zaken op en leg haalbare en meetbare doelstellingen op. Het hoeft zeker geen obsessie te worden, maar beetje bij beetje zult u de juiste gewoontes aannemen en u beter in vorm voelen!

Nog meer ideeën om de gezondheid van uw werknemers te beschermen? Ontdek het gezondheidsaanbod van AXA!