AXA gebruikt cookies om een vlotter bezoek aan de website mogelijk te maken. Akkoord Meer informatie
Cookies. Blijkbaar accepteert uw browser geen cookies. Opgelet, het blokkeren van bepaalde cookies verhindert het correct functioneren van de website. Meer informatie
  Welkom bij AXA
Sign In

Welk seizoen het ook is, een gezinswandeling is altijd een aangename en opwekkende activiteit. Om ten volle van dit moment te genieten, lees deze tips alvorens te vertrekken.

1. Organiseer u vooraf

Eerst en vooral moet u de moeilijkheidsgraad van de wandeling bepalen en de duur inschatten. Kwestie van niet ergens in het donker vast te zitten zonder zaklamp!

  • Wek de interesse en de nieuwsgierigheid van uw kinderen tijdens de voorbereiding van deze tocht. Leg hen uit wat ze zullen ontdekken, zien, voelen, op het vlak van fauna en flora.
  • Pas het parcours aan aan de leeftijd van uw kinderen. De maximale afstand wordt als volgt ingeschat: 1 jaar = 1 km. Opgelet: als u de bergen intrekt, kan hoogteziekte heel plots optreden, vooral bij de allerkleinsten die het gevoeligst zijn voor veranderende omstandigheden. Wees dus waakzaam.
  • Veiligheid eerst: breng altijd iemand op de hoogte van uw tijdstip van vertrek en geschat tijdstip van terugkeer. Bij problemen weet die persoon dat hij de hulpdiensten moet verwittigen.

2. Uitrusting vormt de basis

Zorg voor een zo licht mogelijke zak maar zorg dat u wel alle essentiële spullen bij zich heeft.

  • Pas uw kledij aan aan de lokale weersomstandigheden. Gebruik bij zonnig weer altijd zonneproducten en zorg voor een hoedje of pet. In onze vochtige Belgische contreien is het wenselijk om altijd waterdichte en bedekkende kledij mee te nemen.
  • Hydrateer: bij uitdroging kan men bepaalde reflexen verliezen – vooral in volle inspanning – of zelfs onwel worden en zich verwonden door een val. Zorg voor flessen water of filterflessen: die hebben een ingebouwde filter zodat u ze opnieuw kunt vullen aan een waterbron (beekje, …). Zo hoeft u niet te veel gewicht mee te sleuren en vermijd u rugpijn.
  • Zorg voor basismateriaal: GPS, zaklamp (en reservebatterijen!), een kompas en een EHBO-kit. Deel fluitjes uit voor het vertrek: wanneer iemand valt of verdwaald raakt, is het makkelijker om die persoon te lokaliseren.
  • Onmogelijk om een leuke wandeling te doen op een lege maag. Eet goed voor u vertrekt, en neem een snack mee om uw energiepeil weer aan te vullen tijdens uw uitstap. Als tussendoortje zijn gedroogde vruchten, proteïnerepen of bananen heel nuttig.

3. Draag goede schoenen

  • Geen wandeling zonder aangepast schoeisel. Die moeten de nodige steun bieden aan de enkel, om verzwikkingen te voorkomen. De zool moet ook voldoende dik en antislip zijn om niet uit te glijden of gewond te raken op natte rotsen of oneffen terrein. Hou uw schoenen aan als u even pauze neemt: uw voeten gaan immers zwellen tijdens de inspanning, en het kan moeilijk zijn om ze opnieuw aan te trekken als u weer vertrekt.
  • Ook de keuze van de sokken is belangrijk. Die moeten voldoende dik zijn om de schokken op te vangen, en ademend om een goede thermische isolatie mogelijk te maken en zweet door te laten.

Ondanks de vele tips is een ongeval tijdens een gezinswandeling gauw gebeurd, en dit kan zware gevolgen hebben voor uw dagelijks leven. In dat geval helpt een verzekering Ongevallen privéleven om met een gerust gemoed op stap te gaan en Belgische of buitenlandse wandelpaden te ontdekken .

Voor meer informatie over ons gamma, neem gerust contact op met uw makelaar.

Preventietips

Veilig rijden bij slecht weer: onze tips

Helemaal klaar voor de wintersportvakantie!

5 tips om uw kinderen bezig te houden tijdens de schoolvakanties

5 tips voor het perfecte kerstgeschenk

5 tips voor een geslaagd fonduefeestje