AXA gebruikt cookies om een vlotter bezoek aan de website mogelijk te maken. Akkoord Meer informatie
Cookies. Blijkbaar accepteert uw browser geen cookies. Opgelet, het blokkeren van bepaalde cookies verhindert het correct functioneren van de website. Meer informatie
  Welkom bij AXA
Sign In

Wateroverlast: wat kunt u doen en welke schade is gedekt?

Onweer, stortregen, technisch probleem in huis… geen enkele woning is vrijgesteld van wateroverlast. We zetten voor u de juiste reflexen graag op een rijtje. En als het toch misloopt, dan zit u goed bij ons.

 

De juiste reflexen om wateroverlast te voorkomen

Wie op de vierde verdieping van een gebouw woont, ziet water niet direct als een bedreiging, maar de realiteit ziet er heel anders uit in geval van een appartement op het gelijkvloers of een huis in een risicostreek. Behoort u eerder tot de tweede groep? Deze maatregelen zullen u zeker helpen:

  • Volg aandachtig de weersvoorspellingen.
  • Als er een risico op wateroverlast wordt aangekondigd, zet uw meubels en toestellen dan hoger.
  • Maak spleten dicht waarlangs het water kan binnenstromen: deuren, scheuren …
  • Voorzie materiaal om snel te handelen als uw woning onder water zou komen te staan: emmers, aftrekkers, zandzakken …

 

Wateroverlast: wat moet u eerst doen?

Help, er staat water in uw huis! Hoe reageert u best?

  1. Begin met het afsluiten van gas en elektriciteit, tenzij de installatie zelf onder water staat. Dat zou heel gevaarlijk kunnen zijn! Gebruik in ieder geval geen elektrische toestellen.

  2. Breng uw belangrijke goederen en papieren in veiligheid. Opgelet: gooi beschadigde voorwerpen niet weg: u hebt immers bewijzen nodig voor de verzekering.

  3. Bij ernstige schade verwittigt u de hulpdiensten … en ook de onderburen als uw overgelopen bad hun plafond dreigt te ruïneren.

 

Wat doen als de waterschade onder controle is?

Op de getroffen plaatsen:

  • Poets en desinfecteer met bleekwater.
  • Verlucht alle getroffen plaatsen en verwarm ze om alles sneller te laten opdrogen, maar ENKEL als u de elektriciteit in alle veiligheid weer kunt aanzetten.

Om een schadevergoeding aan te vragen:

  • Neem zo snel mogelijk contact op met uw makelaar. Hij begeleidt u bij deze beproeving en laat uw verzekering ten volle spelen: van het bewaren van uw meubels en uw voorlopig logies, tot het passen op uw dieren enz.
  • Neem foto’s om zo veel mogelijk bewijzen van de schade te hebben. En vergeet de details niet: zelfs de etenswaren die u moet weggooien omdat de koelkast te lang buiten werking is geweest, zijn geld waard!
  • Verzamel uw aankoopbewijzen. Vaak bewaren we ze niet allemaal, maar maak er een gewoonte van om de facturen van de duurdere investeringen (matras, computer…) bij te houden.

 

Wateroverlast: welke schade dekt uw woonverzekering?

Wij zijn er om uw woning en de inhoud ervan te beschermen, onder meer bij wateroverlast. Hieronder enkele voorbeelden van goederen waarvoor wij u een schadevergoeding geven mochten ze beschadigd zijn:

  • uw bibliotheek
  • uw wasmachine
  • uw parketvloer
  • uw behangpapier
  • uw wagen in de garage … ook al ligt deze op een ander adres
  • … en nog veel meer

Een hele geruststelling, toch?

 

Op zoek naar een brandverzekering?

Doe een prijssimulatie en sluit uw verzekering online af. U kunt altijd rekenen op het advies van uw makelaar.

Ontdek onze brandverzekering