AXA gebruikt cookies om een vlotter bezoek aan de website mogelijk te maken. Akkoord Meer informatie
Cookies. Blijkbaar accepteert uw browser geen cookies. Opgelet, het blokkeren van bepaalde cookies verhindert het correct functioneren van de website. Meer informatie

Welkom bij AXA

Sign In

Newsfeed

2017

Redders aan zee tijdens de zomermaanden


Dankzij het unieke partnership tussen IKWV en AXA, staan tijdens dit zomerseizoen meer dan 1400 strandredders in voor de bewaking van zo'n 34 km strand aan onze Belgische kust. 
Gedurende deze zomermaanden worden 750.000 gratis polsbandjes van Maya de Bij en Kabouter Plop verdeeld. Steeds meer badgasten gebruiken de polsbandjes met een positieve evolutie tot gevolg, in juli konden de strandredders al 411 kinderen veilig terug bij hun ouders of begeleiders konden brengen.  Vorig jaar waren er dat nog 714.  Een mobiele brigade helpt deze polsbandjes te verdelen op het strand en zet ondertussen ook de andere preventiecampagnes (afvalzakjes, veilig zonnen, geen diepe putten graven,…) extra in de verf.

 

CR Week – van 05/06 tot 11/06 

Dit jaar stond de AXA CR Week in het teken van ‘Empowering people to live a better life’. In dit kader koos AXA ervoor om het project ALCOVE te steunen.
ALCOVE maakt gebruik van ‘the internet of things’ om bejaarden en mindervaliden veilig te houden. Zij combineren real-time data uit draadloze sensoren met die van andere draagbare zodat men langer zelfstandig kan wonen. ALCOVE zal een reis naar Londen maken om deel te nemen aan een 7-daags programma. Daarna ontvangen zij 50.000 euro en krijgen zij ook 3 maanden ondersteuning om een plan te ontwikkelen.

Global Challenge – 08/06

De highlight van onze CR Week werd traditioneel gevormd door onze wandeling voor het goede doel. Maar liefst 1060 vrijwilligers in 6 vestigingen wandelden samen met AXA Hearts in Action 5.300 euro bij elkaar voor 3 goede doelen: de Belgische Cardiologische Liga, Levensloop tvv Stichting tegen Kanker en Oscare.
Maar dat is nog niet alles! Met het oog op de verhuis van onze sociale zetel werd er in februari een boekenverkoop georganiseerd.  Deze actie bracht in totaal maar liefst 5.265 euro op, bedrag dat integraal wordt geschonken aan de 3 organisaties.
In totaal mocht AXA 10.565 euro overhandigen aan de associaties.
 

Nationale Spelen Special Olympics – van 24/05 tot 27/05

Special Olympics is een erkende internationale organisatie die Play Unified activiteiten organiseert voor atleten met een passie voor sport – met of zonder beperking – door ze samen te laten trainen en sporten in één team. De Nationale Spelen gingen dit jaar door in Lommel en vormen de climax van het Special Olympics-werkingsjaar. AXA laat deze kans niet onbenut om dit initiatief te steunen.
Onze AXA Hearts in Action vrijwilligers waren van de partij met een animatiestand waar de atleten werden ondergedompeld in een spel rond brandpreventie (ism vzw Oscare) risicopreventie en klimaatverandering (ism vzw GoodPlanet).
De 3400 atleten schitterden, elk volgens zijn of haar capaciteiten, in één van de 19 sporten en aangepaste disciplines.
Kortom, 4 dagen vol plezier, emotie en onvergetelijke momenten. 

Levensloop Braine-l’Alleud – 20/05 en 21/05

Elke dag krijgen zo’n 180 Belgen te horen dat ze kanker hebben. Dat cijfer moet dringend naar beneden. Daarom is AXA al jarenlang nationale partner van Levensloop, een initiatief van de Stichting tegen Kanker.
In Braine-L’Alleud was AXA aanwezig met in totaal 48 deelnemers, die elkaar al stappend en lopend hebben afgelost gedurende 24 uur.  Samen zamelden ze 2.027 euro in voor wetenschappelijk onderzoek en preventie.


GoodPlanet Beleef buiten – 27/04

Met deze actiedag Beleef buiten willen GoodPlanet en AXA de nadruk leggen op het belang van natuurbehoud en de impact van natuur en groen op onze gezondheid en welzijn. Daarom nodigt AXA zijn medewerkers uit om samen naar buiten te trekken: een duurzame picknick organiseren, buiten vergaderen, of een team-buildingsactiviteit in het bos of park, … Kortom de tijd nemen om weer in contact te komen met de collega’s en met de natuur in de buurt.

Levensloop Gent en Leuven – 22/4 en 23/4

Elke dag krijgen zo’n 180 Belgen te horen dat ze kanker hebben. Dat cijfer moet dringend naar beneden. Daarom is AXA al jarenlang nationale partner van Levensloop, een initiatief van de Stichting tegen Kanker.De aftrap 2017 werd gegeven in Gent en Leuven waar 2 teams van AXA met in totaal meer dan 60 deelnemers elkaar hebben afgelost gedurende 24 uur. Samen zamelden ze 6.711,82 euro in voor wetenschappelijk onderzoek en preventie. 

GoodPlanet world waterday – 22/03

Ter gelegenheid van Wereldwaterdag op 22/3 willen we ons waterverbruik onder de loep nemen.  Daarom nodigt AXA de medewerkers uit op hun ‘waterbar’  op verschillende sites. We benadrukken het belang van drinkbaar water voor ieders gezondheid en geven tips om zorgzaam en spaarzaam om te gaan met water.  Elk jaar meet ook AXA zijn ecologische voetafdruk door het analyseren van haar waterverbruik.
AXA vrijwilligers gingen tevens samen met GoodPlanet op pad naar de school ‘De Klinker’ in Rotselaar en organiseerden er een workshop rond de ongelijke waterverdeling in de wereld met de leerlingen van het 6e leerjaar.

Week van de vrijwilliger – van 27/02 tot 6/03

Tijdens de week van de vrijwilliger zet AXA alle vrijwilligers in de bloemetjes. Maar liefst 1 655 unieke AXA vrijwilligers hebben zich in 2016 ingezet om het goede doel te steunen. In totaal hebben we 3 400 maal een vrijwilliger kunnen aanbieden, die samen 7 000 uur aan vrijwilligerswerk deden voor 25 verenigingen.
AXA dankt ook alle AXA Hearts in Action correspondenten. Dit zijn in totaal 18 AXA-medewerkers die voor een bepaalde vestiging een actieve rol spelen in het promoten van vrijwilligerswerk

GoodPlanet – Less Watt – 17/02

Op de ‘Dikketruiendag’ wil AXA, in samenwerking met onze partner GoodPlanet, iedereen motiveren om een duurzame samenleving te realiseren, door positieve acties te ondernemen en expertise te delen rond de actie ‘Watt minder’. AXA vrijwilligers gingen samen met GoodPlanet op pad naar de school ‘De Klinker’ in Rotselaar. Ze organiseerden er met een vijftigtal kinderen van het 5e leerjaar een workshop rond ‘Watt is energie?’ en bedachten er een actieplan voor op school.

Tournée Minérale  - van 1/2  tot 28/2

Tournée Minérale is een initiatief van Stichting tegen Kanker en de DrugLijn. Samen met Tournée Minérale daagt AXA zijn medewerkers uit om gedurende de maand februari geen druppel alcohol te drinken. Per inschrijving stort AXA Hearts in Action 5 euro aan de Stichting tegen Kanker. 387 AXA medewerkers namen deel aan Tournée Minérale en brachten samen 1935 euro op. Het ingezamelde geld wordt gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek en preventie.

ToekomstAtelier – 14/01, 21/01, 28/01

Bij ToekomstAtelier krijgen de kinderen (10-14 jaar), die opgroeien in Brusselse sociaal-economische aandachtswijken, de mogelijkheid om hun eigen talenten te ontdekken waardoor hun zelfvertrouwen groeit. 42 AXA-medewerkers hebben gedurende drie zaterdagen aan 180 kinderen basislessen gegeven over de rol en werking van de bank- en verzekeringswereld. Op deze manier engageren ze zich om de sociale uitsluiting bij kinderen te bestrijden.  

 

2016

Ruilontbijten – 08/12 tot 15/12

Liefst 900 AXA-medewerkers namen deel aan onze kerstontbijten in onze verschillende vestigingen. Het was gezellig aan de AXA-kersttafels overal te lande. Leuk voor ons, en zeker voor diegenen die het minder goed getroffen hebben in het leven.
De kerstactie heeft in totaal 3895 euro in het laatje gebracht, en een grote stapel kleding, dekens, koekjes, drank, verzorgingsproducten, enz. Daarenboven stort AXA Hearts in Action 5 euro per deelnemer aan de verschillende aanwezige verenigingen. Met die bijdrage gunnen we arme gezinnen met jonge kinderen, mensen met een beperking en families in nood dat extra beetje warmte en gezelligheid waar iedereen recht op heeft. 
 

AXA Foulées Hivernales – 04/12

Begin december slaan AXA Running team en AXA Hearts in Action de handen in elkaar voor 'les Foulées Hivernales AXA'. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is belangrijk dus blijven we iedereen aanmoedigen om te sporten. Het parcours telt 5km en deze kunnen al wandelend of lopend afgelegd kan worden. Het Zoniënwoud is het decor bij uitstek voor de 'die hards' die een parcours van 13km voorgeschoteld krijgen. 1100 deelnemers stonden klaar voor de start. AXA Hearts in Action stort 0,50 euro per deelnemer. De opbrengst gaat integraal naar Gymsana.
 

GoodPlanet Zero Waste – 22/11 

GoodPlanet en AXA verenigen hun krachten in de strijd tegen de klimaatverandering. Ter gelegenheid van de Europese week van de Afvalvermindering, worden de medewerkers aangemoedigd om duurzamer te consumeren. Een artikel verstrekt in een oogomslag verschillende tips en tricks om de afvalberg te verkleinen en de CO²-uitstoot te verminderen.

GoodPlanet Eat Local – 13/10

Met onze partner GoodPlanet en hun nationale actiedag 'Eet lokaal' hebben we, naar aanleiding van de Wereldvoedseldag van 16 oktober, enkele eenvoudige acties opgesomd die een groot verschil kunnen maken.
Door lokaal en seizoensgebonden te eten, verminderen we de impact van transport (CO²), van teelt buiten het seizoen (verwarmde serres, pesticiden, chemische meststoffen, enz.) maar ondersteunen we ook de lokale producenten, eten we gezonde producten en kunnen we zelfs vergeten groenten ontdekken!

Levensloop Edegem – 08/10 – 09/10

De actie 'Levensloop' is een feestelijk gebeuren waarbij de inwoners van een gemeente en vrijwilligers 24 uur lang de handen in elkaar slaan om het kankeronderzoek te steunen. Gedurende deze 24 uur hebben 3 AXA-teams met in totaal 148 deelnemers elkaar al stappend of lopend afgelost om geld in te zamelen voor de Stichting tegen Kanker. In totaal werd 8261 Euro opgehaald voor de Stichting tegen Kanker. AXA heeft ook hier 1000 Euro toegevoegd aan de teller van het team.

Levensloop Brugge – 08/10 – 09/10

De actie 'Levensloop' is een feestelijk gebeuren waarbij de inwoners van een gemeente en vrijwilligers 24 uur lang de handen in elkaar slaan om het kankeronderzoek te steunen. Gedurende deze 24 uur heeft 1 AXA-team met in totaal 31 deelnemers elkaar al stappend of lopend afgelost om geld in te zamelen voor de Stichting tegen Kanker. In totaal werd 2940 Euro opgehaald voor de Stichting tegen Kanker. AXA heeft ook hier 1000 Euro toegevoegd aan de teller van het team.

Levensloop Kortrijk – 10/09 – 11/09

De actie 'Levensloop' is een feestelijk gebeuren waarbij de inwoners van een gemeente en vrijwilligers 24 uur lang de handen in elkaar slaan om het kankeronderzoek te steunen. Gedurende deze 24 uur heeft 1 AXA-team van 10 deelnemers elkaar al stappend of lopend afgelost om geld in te zamelen voor de Stichting tegen Kanker. In totaal werd 2710 Euro opgehaald voor de Stichting tegen Kanker. AXA heeft ook hier 1000 Euro toegevoegd aan de teller van het team.

Start2Bike Family Happening – 10/09

Op zaterdag 10 september trapten 75 medewerkers en hun gezin de eerste Start2Bike-tour af. Een toertocht van 55 kilometer door de bossen van Pulderbos, Malle en Zoersel. Dankzij de professionele begeleiding van 7 motards, konden de fietsers zorgeloos genieten van de prachtige omgeving. Dankzij hun deelname steunden de fietsers in het kader van AXA Heart in Action, het Revalidatiecentrum voor kinderen en jongeren in Pulderbos. Met veel trots konden we de gastvrouw van de dag een cheque van 1000 Euro overhandigen.
 

Act ten voordele van Levensloop Kortijk en Brugge – 09/09

AXA Hearts in Action organiseerde samen met de commerciële directie Vlaanderen een optreden van Stenzel & Kivits ten voordele van de Stichting tegen Kanker. Dit unieke fundraisingevent werd bijgewoond door 150 personen en bracht in totaal 4720 Euro op ten voordele van Levensloop.
 

Dow Jones Sustainability Index 

We zijn heel trots dat AXA zijn hoogste score ooit (85) heeft behaald in de Dow Jones Sustainability Index. Dit is een indexering van internationaal toonaangevende ondernemingen die duurzaamheid centraal hebben gesteld in hun beleid. 
 

Redders aan zee tijdens de zomermaanden

Dankzij het unieke partnership tussen IKWV en AXA, stonden tijdens het voorbije zomerseizoen meer dan 1400 strandredders in voor de bewaking van zo'n 34 km strand. 
Tijdens de zomermaanden brachten de strandredders 1703 kinderen veilig terug bij hun ouders of begeleiders. De gevonden kindjes konden zéér snel worden herenigd met hun ouders dankzij de uniforme polsbandjes van Maya de Bij en Piet Piraat. Er werden 750.000 gratis polsbandjes verdeeld. 
Nooit eerder hadden de 1400 redders aan zee het de afgelopen zomermaanden zo druk. In totaal werden 442 personen in nood geholpen: 196 baders, 19 plankzeilers, 106 kitesurfers, 72 personen met rubberbootjes en luchtmatrassen, 49 catamarans en zeilboten. Dat in vergelijking met 348 tussenkomsten vorig jaar. De strandredders zijn wat ons betreft echte ambassadeurs van risicopreventie.
 

Foulées Estivales 12/06

Op zondag 12 juni heeft het AXA Running Team opnieuw de Foulées Estivales georganiseerd. 625 lopers onder wie vele medewerkers, hebben 5 of 14 km afgelegd langs de prachtige paden van het Zoniënwoud. AXA Hearts in Action heeft 50 cent per deelnemer gestort aan de vereniging Gymsana, die de gevolgen van een sedentair leven en van veroudering bij bejaarden en/of gehandicapten bestrijdt.
 

20 km door Brussel – 29/05

Op zondagochtend 29 mei hebben 32 sportieve collega's deelgenomen aan de 37e editie van de 20 km door Brussel. Dit jaar liep het AXA Running Team ten voordele van 'Stichting tegen Kanker' en wist zo 1280 Euro te verzamelen voor de vereniging.

Global Challenge – 26/05

Highlight van de CR Week werd traditioneel gevormd door onze Global Challenge The walk. Maar liefst 1275 vrijwilligers in 7 vestigingen wandelden samen met AXA Hearts in Action 6375 Euro bij elkaar voor 3 goede doelen die aan risicopreventie doen: preventie i.v.m. het klimaat (GoodPlanet), de gezondheid (Stichting tegen Kanker) of financiën (Toekomst Atelier de l'Avenir).

CR Week – 23/05 tot 27/05 

De CR Week stond dit jaar in het teken van 'Risicopreventie'. Hierbij werd gefocust op drie risico's waarmee we dagelijks geconfronteerd worden: financiële, gezondheids- en klimaatrisico's.Tijdens de CR week hebben we concrete voorbeelden getoond van wat Corporate Responsibility bij AXA betekent: we delen onze kennis over risico's om ze beter te kunnen voorkomen en de mensen beter te kunnen beschermen tegen de nadelige gevolgen. Dit is precies onze maatschappelijke rol. 
We waren dan ook heel trots dat het AXA Research Fund het onderzoeksteam van Professor Denuit (UCL) heeft ondersteund.
Wereldwijd werd ook een online CR Game gelanceerd waar de medewerkers op een interactieve manier hun kennis konden testen over financiële, klimaats- en gezondheidsrisico's.
 

Theater AXA Hearts in Action – van 19/05 tot 21/05 

Het avontuur rond 'Pyjama voor zes', waarvan het resultaat op 19, 20 en 21 mei door het theatergezelschap van AXA werd neergezet, omvatte maanden van intensieve voorbereiding en repetities. Zo konden ze het beste uit hunzelf halen en een voorstelling op niveau geven – en dat voor een goed doel.  In totaal 2500 Euro ten voordele van vzw Villa Pilifs te Neder-over-Heembeek.
 

Nationale Spelen Special Olympics – van 04/05 tot 07/05

Special Olympics is een erkende internationale organisatie die evenementen en wedstrijden organiseert voor atleten met een mentale handicap. AXA laat deze kans niet onbenut om dit initiatief te steunen. AXA Hearts in Action sensibiliseert op hun stand de atleten op het vlak van risicopreventie en klimaatsverandering.
De Nationale Spelen waren een succes over de ganse lijn, niet alleen op sportief vlak.  Ditmaal konden we rekenen op 46 AXA Hearts in Action vrijwilligers en kregen we een record aantal atleten en supporters over de vloer om ze aan te moedigen.  
 

Levensloop Leuven – 23/04-24/04

De actie 'Levensloop' is een feestelijk gebeuren waarbij de inwoners van een gemeente en vrijwilligers 24 uur lang de handen in elkaar slaan om het kankeronderzoek te steunen. Gedurende deze 24 uur heeft 1 AXA-team van 51 deelnemers elkaar al stappend of lopend afgelost om geld in te zamelen voor de Stichting tegen Kanker. In totaal werd 7700 Euro opgehaald voor de Stichting tegen Kanker. AXA heeft ook hier 1000 Euro toegevoegd aan de teller van het team.
 

GoodPlanet biodiversity –19/04

Naar aanleiding van de 'internationale dag van de biodiversiteit' slaan GoodPlanet en AXA opnieuw de handen in elkaar!
Tijdens de actiedag '1m² voor biodiversiteit' bezochten onze collega's de stand en konden deelnemen aan de activiteiten die verband hielden met biodiversiteit en de positieve impact hiervan op het klimaat.

GoodPlanet world waterday – 22/03

Wereldwijd moeten ongeveer 1,5 miljard personen meer dan een kilometer stappen om toegang te hebben tot drinkbaar water. En meer dan 2 miljard personen hebben geen toegang tot proper water aangezien ze niet over een adequate sanitaire dienst beschikken.
Elk jaar meet AXA zijn ecologische voetafdruk door het analyseren van de consumptie van de 7 hoofdgebouwen. 

Hartridders – 10/03

Voor de vierde keer hebben de Belgische Cardiologische Liga en AXA, de 'hartridders' in de bloemetjes gezet. Deze hartridders hebben mensen gered na een hartstilstand. De hartridders zijn mensen die niet getwijfeld hebben om in te grijpen, mensen die meteen de daad bij het woord voegen en voor het slachtoffer gelukkig op het juiste moment op de juiste plaats waren.

Week van de vrijwilliger – van 27/02 tot 6/03

Tijdens de week van de vrijwilliger zet AXA alle vrijwilligers in de bloemetjes. Maar liefst 1 600 medewerkers hebben zich in 2015 ingezet om het goede doel te steunen.
AXA dankt hierbij niet alleen alle vrijwilligers, maar ook alle AXA Harten Troef correspondenten. Dit zijn in totaal 18 AXA-medewerkers die als AXA Harten Troef-contactpersonen voor een bepaalde vestiging een actieve rol spelen in het promoten van vrijwilligerswerk. Ze zijn zelf ook actief als AXA Harten Troef-vrijwilliger en hebben daarbij de verantwoordelijkheid om een of meerdere solidariteitsinitiatieven te organiseren op lokaal niveau. Ook zij worden vandaag uitgebreid bedankt!

GoodPlanet – Less Watt – 15/02

Op 15 februari vindt één van de nationale actiedagen van GoodPlanet plaats waarbij men aanspoort het energieverbruik aan te pakken. Klimaatsverandering gaat hierbij hand in hand. AXA herkent hier ook haar engagement als maatschappelijk verantwoord bedrijf. Op recreatieve stands van AXA en GoodPlanet kan elke werknemer informatie opvragen over energieverbruik en hoe je het verbruik van verschillende huishoudtoestellen kan meten.  

ToekomstAtelier – 9/01, 16/01, 23/01

Met het ToekomstAtelier kunnen AXA-medewerkers zich engageren om de sociale uitsluiting van kinderen te bestrijden. Medewerkers worden aangemoedigd om Brusselse kinderen (10-14 jaar) uit kansarme gezinnen te laten kennismaken met de financiële sector. Meer dan 40 AXA-medewerkers hebben gedurende drie zaterdagen in januari aan 100 kinderen basislessen financiële educatie gegeven.

 

2015

 

AXA Harten Troef blaast 15 kaarsjes uit

AXA Harten Troef bestaat 15 jaar. Sinds 1991 zet AXA zich in om medewerkers de kans te geven om zich als vrijwilliger in een niet-professionele context in te zetten.
In België zag AXA Harten Troef het licht in 2000 en werkte oorspronkelijk rond het thema 'sociale uitsluiting'. In 2013 kwam daar een nieuwe invalshoek bij, namelijk onderzoek en risicopreventie in het kader van klimaatverandering en langer leven. Wat naadloos aansluit bij onze positionering als verantwoorde onderneming.
Nu, 15 jaar later, kunnen we enkel positief terugblikken op AXA Harten Troef. In het totaal steunde AXA Harten Troef meer dan 450 verenigingen door meer dan 12 000 dagen de handen uit de mouwen te steken. Samen werd meer dan 1 miljoen euro ingezameld!

Kerstmarkten AXA Harten Troef– van 08/12 tot 11/12

In volle kerststemming hebben de correspondenten van AXA Harten Troef kerstmarkten georganiseerd op de verschillende AXA-site. Het doel is geld in te zamelen voor organisaties die zich bezighouden met sociale uitsluiting, klimaatverandering en 'langer leven'. Deze laatste twee pijlers kaderen in de CR-strategie van AXA.

AXA Foulées Hivernales – 06/12

Begin december slaan AXA Running team en AXA Harten Troef de handen in elkaar voor 'les Foulées Hivernales AXA'. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is belangrijk dus blijven we iedereen aanmoedigen om te sporten. Het parcours telt 5km en deze kunnen al wandelend of lopend afgelegd kan worden. Het Zoniënwoud is het decor bij uitstek voor de 'die hards' die een parcours van 13km voorgeschoteld krijgen. De opbrengst gaat integraal naar 'Leg's Go'.

GoodPlanet – Zero Waste – 24/11

De strijd tegen klimaatverandering is brandend actueel. AXA onderneemt in het kader van de Corporate Responsibility enkele acties om de tijden te doen keren. Ter gelegenheid van de Europese week van de afvalvermindering, roept AXA op om je ecologische voetafdruk te verminderen.
Dankzij een exclusief partnership tussen GoodPlanet en Recupel kon iedereen zijn oude gsm's, laders en batterijen deponeren op één van de vestigingen. Daarenboven kon men heel wat extra tips en tricks verwerven om te recycleren op één van onze AXA-stand.

Levensloop – Beveren & Genk – 17/10

In het kader van zijn CR-strategie neemt AXA regelmatig deel aan acties rond de thematiek 'langer leven'. De actie 'Levensloop' is een feestelijk event waarbij de inwoners van een gemeente en vrijwilligers 24 uur lang de handen in elkaar slaan om het kankeronderzoek te steunen. Op 17 oktober vonden er maar liefst twee levenslopen plaats, namelijk in Beveren en Genk. In Beveren hebben 28 deelnemers 24 uur lang het beste van zichzelf gegeven. Hiermee kon men € 1972 ophalen. In Genk stonden er 19 deelnemers klaar aan de start. Samen brachten ze € 1200 in het laatje voor de Stichting tegen Kanker.

GoodPlanet – Eat Local – 15/10

Op donderdag 15 oktober is het Wereldvoedseldag. AXA en GoodPlanet betuigen hun steun aan de landbouwers en delen daarom verse Belgische appels uit aan elke medewerker. Deze actie sluit helemaal aan bij maatschappelijk verantwoord ondernemen. Lokale en seizoen producten verkleinen immers de ecologische voetafdruk en zijn daarenboven heel gezond. Gekoppeld aan leuke activiteiten kunnen de medewerkers er eveneens kennismaken met het thema lokale voeding.

Levensloop – Edegem – 10/10

In het kader van zijn CR-strategie neemt AXA regelmatig deel aan acties rond de thematiek 'langer leven'. De actie Levensloop is een feestelijk event waarbij de inwoners van een gemeente en vrijwilligers 24 uur lang de handen in elkaar slaan om het kankeronderzoek te steunen. Gedurende deze 24 uur hebben in totaal 123 deelnemers van AXA-teams elkaar al stappend of lopend afgelost om geld in te zamelen voor de Stichting tegen Kanker. Elk team AXA Harten Troef dat zich inschreef kreeg € 1000 op hun teller van AXA. In totaal werd € 9817 opgehaald voor de Stichting.

AXA Harten Troef Family Day – 26/09

Zaterdag 26 september vierden we onze jaarlijkse AXA Harten Troef 'Family Day' in het prachtige kader van de Grotten van Han. AXA verwelkomde meer dan 200 mensen in Han-sur-Lesse. Zowel onze AXA Harten Troef correspondenten als onze trouwe vrijwilligers, Special Olympics, GoodPlanet, vzw Home Thaleia en vzw Gielsbos waren aanwezig.

We hoorden hartverwarmende getuigenissen van onze vrijwilligers, van Isabelle Sonneville (Chief HR Officer AXA Belgium, Eddy Beckers (CEO Special Olympics) en Jo Van Cauwenberge (CEO GoodPlanet).

Ruilontbijten – 22/09 en 24/09

Op dinsdag 22 en donderdag 24 september heeft AXA Harten Troef ruilontbijten georganiseerd, geheel volgens traditie. In ruil voor een gratis ontbijt brengt de werknemer een gift mee in natura om deze te schenken aan zes lokale verenigingen die ter plaatse aanwezig zijn op de dag van het ontbijt. In het totaal namen meer dan 500 mensen deel. 49 vrijwilligers zorgden ervoor dat alles in goede banen geleid werd. Er heerste een gemoedelijke sfeer waar iedereen volop genoot van een stevig ontbijt met een warme kop koffie.

Levensloop – Kortrijk & Evere – 12/09

In het kader van zijn CR-strategie neemt AXA regelmatig deel aan acties rond de thematiek 'langer leven'. De actie 'Levensloop' is een feestelijk event waarbij de inwoners van een gemeente en vrijwilligers 24 uur lang de handen in elkaar slaan om het kankeronderzoek te steunen. Gedurende deze 24 uur hebben in totaal 81 deelnemers van AXA-teams elkaar al stappend of lopend afgelost om geld in te zamelen voor de Stichting tegen Kanker. Elk team AXA Harten Troef dat zich inschreef kreeg € 1000 op hun teller van AXA. In totaal werd € 9890 opgehaald voor de Stichting.

Redders aan zee tijdens de zomermaanden

Ook dit jaar waakt AXA over de veiligheid van de badgasten van de Noordzee. Door middel van het unieke partnership tussen IKWV en AXA, zullen de redders opnieuw aanwezig zijn op onze Vlaamse stranden. Zowel in het water als op het strand wordt gedacht aan de veiligheid. Zo wordt dit jaar gebruik gemaakt van verdwaalarmbandjes. Verdwaalde kinderen worden zo sneller gesignaleerd en geïdentificeerd. Maar liefst 879 kinderen werden via dit initiatief veilig en wel bij mama of papa teruggebracht.
Gedurende de hele zomervakantie zullen maar liefst 1 400 redders over de Belgisch Kust waken.

Foulées Estivales – 14/06

Op zondag 14 juni heeft het AXA Running Team opnieuw de Foulées Estivales georganiseerd. 750 lopers, onder wie de nodige medewerkers, hebben 5 of 14 km afgelegd langs de prachtige paden van het Zoniënwoud. Het CR-team heeft 50 eurocent per deelnemer gestort aan de verenigingen Natagora/Natuurpunt die zich inzetten voor de bescherming van het milieu.

Programma van de CR-week – van 08/06 tot 12 /06

Corporate Responsibility is een van de pijlers van de ondernemingsstrategie van AXA. De CR-week is voor elke medewerker de ideale gelegenheid om een goed zicht te krijgen op wat maatschappelijk verantwoord ondernemen nu precies inhoudt. Dit jaar werd in lijn met de klimaatconferentie COP 21 in Parijs, het thema klimaat in de verf gezet. Van 8 tot 12 juni werd iedereen aangemoedigd om 'meer verantwoorde' daden te stellen ter ondersteuning van de strijd tegen de klimaatverandering. De verschillende activiteiten wisten 1 485 medewerkers te mobiliseren voor het klimaat! Iedereen die zich op welk niveau dan ook heeft geëngageerd, verdient een bedankje! Dankzij hun inspanningen kon AXA een cheque overmaken van € 10.000 aan onze partnerverenigingen Natuurpunt/Natagora, die ijveren voor de bescherming van het milieu. Proficiat!

De 20 km door Brussel – 31/05

Op zondagochtend 31 mei hebben een dertigtal sportieve collega's deelgenomen aan de 36e editie van de 20 km door Brussel. Dit jaar liep het AXA Running Team ten voordele van de vereniging 'Nos Enfants Cardiaques' en wist zo € 1 000 te verzamelen voor de vereniging.

Levensloop – Hasselt – 16/05 en 17/05

De actie 'Levensloop' is een feestelijk gebeuren waarbij de inwoners van een gemeente en vrijwilligers 24 uur lang de handen in elkaar slaan om het kankeronderzoek te steunen. Gedurende deze 24 uur heeft 1 AXA-team van 37 deelnemers elkaar al stappend of lopend afgelost om geld in te zamelen voor de Stichting tegen Kanker. AXA heeft ook hier € 1000 toegevoegd aan de teller van het team. In totaal werd € 3115 opgehaald voor de Stichting tegen Kanker.

Nationale Spelen Special Olympics – van 14/05 tot 16/05

'Special Olympics' is een internationale organisatie, erkend door het Olympisch Comité, die evenementen en sportcompetities organiseert voor atleten met een mentale handicap. De missie van deze organisatie is duidelijk, namelijk het sportaanbod voor deze sportbeoefenaars ontwikkelen en verbeteren. AXA wou de gelegenheid niet onbenut laten om een dergelijk initiatief te steunen. In het kader van AXA Harten Troef hebben 43 vrijwilligers een stand opengehouden om de atleten te begeleiden en ze bewust te maken van de klimaatverandering.

GoodPlanet - Biodiversity – 30/04

Wist u dat u als individu zelf ook een steentje kunt bijdragen om de biodiversiteit te vrijwaren? Om u daar bewust van te maken, hebben AXA en GoodPlanet opnieuw hun krachten gebundeld tijdens de actiedag '1m² voor de biodiversiteit'. Meer dan 400 collega's hebben de stand bezocht en deelgenomen aan de activiteiten die verband hielden met biodiversiteit en de positieve impact hiervan op het klimaat.

Sponsor Summit Special Olympics – 28/04

AXA was eind april gastheer voor de openingsmeeting van de editie 2015, de zogenaamde Sponsor Summit. Tijdens deze Summit, die plaatsvond in het auditorium aan de Vorstlaan, mochten wij niet alleen de atleten-ambassadeurs verwelkomen, maar ook enkele sprekers en de staatssecretaris voor Gelijke Kansen en Personen met een beperking, Elke Sleurs.

Levensloop – Leuven – 25/04 en 26/04

In het kader van zijn CR-strategie neemt AXA regelmatig deel aan acties rond de thematiek 'langer leven'. De actie 'Levensloop' is een feestelijk event waarbij de inwoners van een gemeente en vrijwilligers 24 uur lang de handen in elkaar slaan om het kankeronderzoek te steunen. Gedurende deze 24 uur hebben in totaal 60 deelnemers van twee AXA-teams elkaar al stappend of lopend afgelost om geld in te zamelen voor de Stichting tegen Kanker. Elk team AXA Harten Troef dat zich inschreef kreeg € 1000 op hun teller van AXA. In totaal werd € 7781 opgehaald voor de Stichting.

AXA Start to Run – 20/03

Omdat beweging bijdraagt aan Corporate Responsibility, vindt AXA het belangrijk om haar medewerkers hierin aan te moedigen. Met een aangepast programma van 10 weken progressief trainen, wordt het doel gesteld om 5km non-stop te lopen. Elke AXA Start Runner die het programma met succes weet te beëindigen, gaat met een AXA Harten Troef-loopshirt naar huis.

Wings for Life – 12/03

Wings for Life steunt als non-profitorganisatie het onderzoek naar ruggenmergletsels. Dat is geen veel  voorkomende aandoening en daarom geniet het slechts een beperkte steun van de overheid en farmaceutische sector. In het kader van zijn Corporate Responsibility strategie kiest AXA ervoor om Wings for Life te helpen met geld in te zamelen voor het onderzoek.

Levensloop – 10/03

AXA wil in het kader van haar CR strategie enkele acties ontwikkelen om Longevity te ondersteunen. De actie Levensloop van de Stichting tegen Kanker sluit hierop aan. De Levensloopactie houdt een 24 uur durende wandel- of loopactie in per team. Telkens is er minstens 1 teamlid in beweging, want kanker stopt immers nooit. Bij elke ingeschreven AXA-team, wordt de teller van de Stichting met 1.000 euro verhoogd.

GoodPlanet Action – 10/03

Wereldwijd kampen diverse bevolkingsgroepen met waterschaarste. Geheel in lijn met onze Corporate Responsibility toont AXA zich solidair met deze mensen. Op wereldwaterdag wil AXA samen met GoodPlanet haar medewerkers aanzetten om voorzichtig om te springen met deze kostbare vloeistof. AXA Harten Troef zal de stand mee ondersteunen en geeft alvast het goede voorbeeld. Met bijvoorbeeld drinkbussen kan het de afvalberg afkomstig van drankconsumptie terugdringen.

Hartridders – reminder – 26/02

Met de 'Durf redden'-campagne, richten AXA Harten Troef en de Belgische Cardiologische Liga opnieuw de schijnwerpers op de mensen die dankzij hun heldhaftig gedrag mensenlevens hebben gered. Getuigen van een hartstilstand worden tijdens een ceremonie samen met hun 'redder' in de bloemen gezet en tonen hierbij het belang van hun actie aan.

GoodPlanet – Less watt – 20/02

Op 12 en 13 februari vinden er twee nationale actiedagen plaats van GoodPlanet met als boodschap om het energieverbruik aan te pakken. Op recreatieve stands van AXA Harten Troef en GoodPlanet kan elke werknemer informatie opvragen over energieprijzen en ook hoe je het verbruik van verschillende huishoudtoestellen kan meten. AXA Harten Troef verloot 20 energiemeters onder diegenen die het artikel 'Watt Minder' aanbevelen op ONE.

Levensloop – 17/02

AXA wil in het kader van haar CR strategie enkele acties ontwikkelen om 'Langer Leven' te ondersteunen. De actie Levensloop van de Stichting tegen Kanker sluit hierop aan. De Levensloopactie houdt een 24 uur durende wandel- of loopactie in per team. Voor elke ingeschreven AXA-team, wordt de teller van de Stichting tegen Kanker met 1.000 euro verhoogd.

GoodPlanet – Less watt – 06/02

Zoals vanouds tekent AXA present voor de nationale actiedagen van GoodPlanet « watt minder ». Langer leven en de klimaatsverandering gaan hierbij hand in hand. AXA herkent hier ook haar engagement als maatschappelijk verantwoord bedrijf. Samen met GoodPlanet wil AXA benadrukken dat je in je energiebehoeftes kan blijven voorzien door minder energie te verbruiken. AXA neemt het initiatief om het energieverbruik te reduceren.

ToekomstAtelier – 04/02

Met het ToekomstAtelier kunnen AXA-medewerkers zich engageren om de sociale uitsluiting van kinderen te bestrijden. Medewerkers worden aangemoedigd om Brusselse kinderen (10-14 jaar) uit kansarme gezinnen te laten kennismaken met de financiële sector. AXA roept haar medewerkers op om op een zaterdag in januari, basislessen financiën te komen geven.

Hartridders – 29/01

Met de 'Durf redden'-campagne, richten AXA Harten Troef en de Belgische Cardiologische Liga opnieuw de schijnwerpers op de mensen die dankzij hun heldhaftig gedrag mensenlevens hebben gered. Getuigen van een hartstilstand worden tijdens een ceremonie samen met hun 'redder' in de bloemen gezet en tonen hierbij het belang van hun actie aan.

 

2014

Kerstmarkt AHT – 02/12

In volle kerststemming hebben de correspondenten van AXA Harten Troef kerstmarkten georganiseerd op de AXA-sites in Gent, Berchem, Leuven en op de Vorstlaan in Brussel. Het doel is geld in te zamelen voor organisaties die zich bezighouden met sociale uitsluiting, klimaatverandering en de 'langer leven'. Deze laatste 2 kaderen in de CR-strategie van AXA.

Goodplanet : old cellphones – 20/11

Een exclusieve samenwerking tussen GoodPlanet en Recupel luidt in november een nieuwe actie in. Van 25 tot en met 26 november kan elke AXA-medewerker zijn of haar oude gsm's, gsm-laders en gsm-batterijen naar de stand van AXA Harten Troef brengen. Deze worden nadien gerecycleerd. De actie vraagt aandacht voor de opwaardering van duurzame alternatieven die het dagelijkse afval beperken tot het minimum.

CR Index 2014 – 19/11

In elke actie die AXA onderneemt, zit risicopreventie vervat maar dan toegepast op 'Langer Leven' en de klimaatsverandering. Dit alles heeft een weerslag op de zogenaamde CR Index. Deze evalueert de corporate responsibility van AXA met behulp van een vragenlijst. Het peilt naar eventuele verbeteringsacties en meet het engagement op lokaal niveau en op dat van de Groep. Dit jaar is AXA in België een uitstekende leerling gebleken, mede dankzij acties ter preventie van klimaatrisico's en sociaal-economische risico's.

Foulées Hivernales – 03/11

Begin december slaan AXA Running team en AXA Hartentroef de handen in elkaar voor 'les Foulées Hivernales AXA'. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is belangrijk dus blijven aanmoedigen is nodig om te sporten. Het parcours telt 5km welke al wandelend of lopend afgelegd kan worden. Het Zoniënwoud is het decor voor de die hards die een parcours van 13 km voorgeschoteld krijgen. De opbrengst gaat integraal naar de Belgisch Cardiologische Liga. 

Movember – 31/10

Om de strijd tegen prostaat- en teelbalkanker de nodige aandacht te geven, is er jaarlijks Movember. Tijdens de maand november laten miljoenen mannen wereldwijd hun snor groeien uit solidariteit. Dat maakt de mensen enerzijds bewust van de problematiek en anderzijds wordt er ook geld ingezameld voor onderzoek naar prostaat- en teelbalkanker. AXA deed mee en riep medewerkers op om zich te fotograferen, al dan niet met een echte snor. Voor elke geposte foto doneerde AXA Harten Troef €5 aan de Stichting tegen Kanker.

GoodPlanet : Local food – 10/10

Op 16 oktober is het Wereldvoedseldag. AXA en GoodPlanet betuigen hun steun aan de landbouwers en delen daarom verse Belgische peren uit aan elke medewerker. Deze actie sluit helemaal aan bij maatschappelijk verantwoord ondernemen. Lokale en seizoenproducten verkleinen immers de ecologische voetafdruk. Gekoppeld aan leuke activiteiten kunnen de medewerkers er eveneens kennismaken met het thema klimaatsverandering.

Toekomst atelier – 09/10

Met het Toekomst Atelier de l'Avenir kunnen AXA-medewerkers zich opnieuw sociaal engageren om de sociale uitsluiting van kinderen te bestrijden. AXA Harten Troef moedigt medewerkers aan om Brusselse kinderen (10-14 jaar) uit kansarme gezinnen te laten kennismaken met een divers palet aan beroepen om zo hun kijk op het beroepsleven te verruimen. AXA steunt de module 'Financiën' en roept zowel Nederlands- en Franstalige vrijwilligers op om op een zaterdag in januari, basislessen financiën te komen geven.

Exchange Breakfast – 29/09

Op dinsdag 7 en op donderdag 9 oktober heeft AXA Harten Troef ruilontbijten georganiseerd, geheel volgens traditie. In ruil voor een gratis ontbijt brengt de werknemer een gift mee in natura om deze te schenken aan een lokale vereniging die ter plaatse aanwezig is op de dag van het ontbijt. Ook een gift van minimaal €5 behoort tot de mogelijkheden.

Special Olympics – 15/07

Special Olympics is een erkende internationale organisatie die evenementen en wedstrijden organiseert voor atleten met een mentale handicap. AXA laat deze kans niet onbenut om dit initiatief te steunen. Met AXA Harten Troef kan je vrijwillig een stand verzorgen om deelnemers te sensibiliseren op het vlak van klimaatsverandering.

CR Week : résultats – 07/07

Dit jaar hebben we weer het beste bewijs geleverd dat we onze 'verantwoordelijkheid' opnemen en hiermee de Stichting tegen Kanker steunen. De interesse in de workshops en activiteiten was groot. Al wie zich heeft ingezet, hoe klein ook, verdient een pluim! Dankzij jullie steun konden AXA Belgium en AXA Bank Europe een cheque ter waarde van 20.000 euro schenken aan de Stichting tegen Kanker. Bravo!

CR Week : Verloop – 17/06

588 enthousiaste sportievelingen voor een loopwedstrijd op maat, in het Zoniënwoud, ter ere van de 15e Foulées Estivales van AXA. De organisatie heeft op de nodige bijval kunnen rekenen. Ook zo'n 30 AXA-medewerkers hebben mee de kleuren van AXA Harten Troef helpen verdedigen. Hun tijd telt immers mee voor de CR Week.

CR Week Twitter – 13/06

Creëer awareness rond de CR Week door massaal je foto's rond de activiteiten en vrijwilligerswerk te posten op Twitter. Met de hashtag #AXACRWeek kan je zoveel mogelijk volgers sensibiliseren over activiteiten en thema's tijdens de CR Week. Diegene met het hoogst aantal 'retweets' valt in de prijzen en bezoekt een project van CARE, een NGO die samen met AXA de impact van de klimaatverandering onderzoekt.

Bloedinzameling Rode Kruis – 20/05

Het geven van bloed is al enkele jaren mogelijk op de verschillende AXA-sites. Ook in Luik en Charleroi, hebben teams van het Rode Kruis op uw aanwezigheid kunnen rekenen. Want elke dag hebben mensen bloed nodig!

Programma de la CR Week – 08/05

CR is een fundament van AXA's bedrijfsstrategie. De CR Week biedt elke werknemer de kans om door middel van praktische workshops te proeven van wat CR écht inhoudt. Dit jaar stond het thema 'Bescherming' centraal, want verantwoord ondernemen betekent ook beschermen.

Goodplanet – 24/04

De vijfde GoodPlanet-actie staat volledig in het teken van de Dag van de Biodiversiteit. De AXA-medewerkers krijgen er tips over biodiversiteit, maar ook het advies om thuis 1m² beschikbare oppervlakte te wijden aan biodiversiteit.

Levensloop – 26/03

AXA wil in het kader van haar CR strategie enkele acties ontwikkelen om 'Langer Leven' te ondersteunen. De actie Levensloop van de Stichting tegen Kanker sluit hierop aan. De Levensloopactie houdt een 24 uur durende wandel- of loopactie in per team. Telkens is er minstens 1 teamlid in beweging. Kanker stopt immers nooit. Voor elke ingeschreven AXA-team, wordt de teller van de Stichting tegen Kanker met 1.000 euro verhoogd.

AXA start runner – 18/03

Omdat beweging bijdraagt aan Corporate Responsibility, vindt AXA het belangrijk om haar medewerkers hierin aan te moedigen. Met een aangepast programma van 10 weken progressief trainen, wordt het doel gesteld om 5km non-stop te lopen. Elke AXA Start Runner die het programma met succes weet te beëindigen, gaat met een AXA Harten Troef-loopshirt naar huis.

Hartridders – 12/03

'Langer leven' is een belangrijk hoofdstuk in de strategie van het verantwoord ondernemen van AXA. AXA beschermt haar klanten immers tegen de risico's van het leven. Samen met de Belgische Cardiologische Liga huldigt AXA ieder jaar de zogenaamde 'Hartridders'. Dat zijn de mensen die dankzij hun doortastende optreden, het leven van iemand hebben gered na een hartstilstand.

ToekomstAtelier – 06/03

Gedurende een maand zijn 50 kinderen uit kansarme gezinnen tussen de 10 en 14 jaar uitgenodigd bij AXA. Vrijwillige medewerkers brengen hen de kneepjes van de financiële branche bij. Vrijwilligerswerk vormt immers een essentieel onderdeel van onze CR strategie. Met deze workshops wil AXA alvast meestrijden tegen sociale uitsluiting en dit binnen het thema 'Financiën'.