Ga naar de hoofdinhoud

Handleiding hospitalisatie

Wat te doen bij een geplande hospitalisatie?

  1. Kies het ziekenhuis waarin u zal worden behandeld

    De keuze van uw ziekenhuis is belangrijk. Als uw ziekenhuis samenwerkt met AXA, zal u het derdebetalerssysteem genieten, wat betekent dat uw hospitalisatie rechtstreeks door AXA betaald wordt. Is dit niet het geval, dan moet u de kosten van uw hospitalisatie zelf voorschieten en nadien een terugbetaling van AXA vragen. Raadpleeg onze lijst van partnerziekenhuizen om te weten of u het derdebetalerssysteem geniet.

    IK RAADPLEEG DE LIJST
  2. Kies het kamertype voor uw hospitalisatie

    De keuze van uw kamertype is eveneens belangrijk. Niet alle kamertypes worden steeds gedekt door uw verzekering. Surf naar het platform MyAXA Healthcare en controleer uw dekkingen en ontdek hier alles over.

    IK CONTROLEER WELK KAMERTYPE GEDEKT IS
  3. Breng AXA op de hoogte voor uw hospitalisatie

  4. Valideer uw hospitalisatie

    Wanneer AXA uw dossier aanvaard heeft, ontvangt u een bevestigingsbrief, de ‘Hospi-Pass’. We sturen u ook een medisch attest dat door uw arts moet worden ingevuld (behalve bij zwangerschap) en moet teruggestuurd worden naar AXA via het platform MyAXA Healthcare.

    DOCUMENT DOWNLOADEN

    IK STUUR ONLINE MIJN MEDISCH ATTEST OP
  5. Bundel uw medische kosten gelinkt aan uw hospitalisatie

    Doktersbezoeken, aankoop van geneesmiddelen, röntgenfoto's, kinesitherapie enz. AXA dekt de medische kosten gelinkt aan uw hospitalisatie gedurende een bepaalde periode voor en na de ingreep. Op MyAXA Healthcare vindt u alle informatie over deze periode. De verzekering komt tussen na de terugbetaling door het ziekenfonds. Om uw terugbetaling te ontvangen, stuurt u ons een kopie van uw medische kosten en de terugbetalingsattesten van uw ziekenfonds.

    WAT IS DE DIENST ASSURPHARMA?

    IK STUUR MIJN MEDISCHE KOSTEN NAAR AXA
  6. Gebruik de diensten Homecare

    Dankzij bepaalde dekkingen kan u gebruikmaken van onze thuisdiensten. U kan een beroep doen op verschillende diensten tijdens en na uw ziekenhuisopname, zoals huishoudhulp, transport van uzelf of uw familie naar het ziekenhuis, kinderoppas, … Twijfelt u of u deze diensten kan aanvragen ? Raadpleeg uw dekkingen op MyAXA Healthcare.

    IK RAADPLEEG DE DIENSTEN DIE IK GENIET
  7. Keer terug naar huis in alle rust en ontvang uw terugbetaling

    Nadat AXA uw medische kosten ontvangen en behandeld heeft, zal u een gedetailleerde afrekening ontvangen. Dit document geeft u een duidelijk en transparant overzicht van de behandeling van uw kosten. Geniet u het derdebetalerssysteem, dan betaalt AXA de volledige factuur rechtstreeks aan het ziekenhuis. Bepaalde niet-gedekte kosten kunnen te uwen laste blijven. Alle soorten niet-gedekte kosten vindt u terug in het detail van uw dekkingen op het platform MyAXA Healthcare.

    IK ONTDEK DE NIET-GEDEKTE KOSTEN

Wat te doen bij een dringende hospitalisatie?

  1. Breng AXA op de hoogte voor uw hospitalisatie

    Neem zo snel mogelijk contact op met AXA op + 32 2 550 49 70 (liefst nog tijdens uw verblijf in het ziekenhuis). Kan u zelf geen contact met ons opnemen, dan mag iemand van uw familie of een personeelslid van het ziekenhuis dit ook doen. We zullen een hospitalisatiedossier voor u openen en zullen in de mate van het mogelijke u het derdebetalerssysteem laten genieten. Zo zal het ziekenhuis de facturen voor uw ziekenhuisopname rechtstreeks naar AXA sturen.

  2. Vul uw hospitalisatiedossier aan

    Eens uw dossier door AXA aanvaard is, ontvangt u een medisch attest dat door uw arts moet worden ingevuld (behalve bij zwangerschap) en dat moet teruggestuurd worden naar AXA via het platform MyAXA Healthcare.

    DOCUMENT DOWNLOADEN

    IK STUUR ONLINE MIJN MEDISCH ATTEST OP
  3. Gebruik de diensten Homecare

    Dankzij bepaalde dekkingen kan u gebruikmaken van onze thuisdiensten. U kan een beroep doen op verschillende diensten tijdens en na uw ziekenhuisopnamen, zoals huishoudhulp, transport van uzelf of uw familie naar het ziekenhuis, kinderoppas, … Twijfelt u of u deze diensten kan aanvragen? Raadpleeg uw dekkingen op MyAXA Healthcare.

    IK RAADPLEEG DE DIENSTEN DIE IK GENIET
  4. Bundel uw medische kosten gelinkt aan uw hospitalisatie

    Doktersbezoeken, aankoop van geneesmiddelen, röntgenfoto's, kinesitherapie enz. AXA dekt de medische kosten gelinkt aan uw hospitalisatie gedurende een bepaalde periode voor en na de ingreep. Op MyAXA Healthcare vindt u alle informatie over deze periode. De verzekering komt tussen na de terugbetaling door het ziekenfonds. Om uw terugbetaling te ontvangen, stuurt u ons een kopie van uw medische kosten en de terugbetalingsattesten van uw ziekenfonds.

    WAT IS DE DIENST ASSURPHARMA?

    IK STUUR MIJN MEDISCHE KOSTEN NAAR AXA
  5. Keer terug naar huis in alle rust en ontvang uw terugbetaling

    Nadat AXA uw medische kosten ontvangen en behandeld heeft, zal u een gedetailleerde afrekening ontvangen. Dit document geeft u een duidelijk en transparant overzicht van de behandeling van uw kosten. Geniet u het derdebetalerssysteem, dan betaalt AXA de volledige factuur rechtstreeks aan het ziekenhuis. Bepaalde niet-gedekte kosten kunnen te uwen laste blijven. Alle soorten niet-gedekte kosten vindt u terug in het detail van uw dekkingen op het platform MyAXA Healthcare.

    IK ONTDEK DE NIET-GEDEKTE KOSTEN

Wat te doen bij een hospitalisatie in het buitenland?

  1. Bel AXA om uw hospitalisatie te melden

    Meld uw hospitalisatie op +32 2 550 49 70. Vervolgens openen wij een nieuw dossier zodat u een terugbetaling kan aanvragen.

  2. Vraag de terugbetaling van de ziekenhuiskosten

    In het buitenland, is het derdebetalerssysteem niet van toepassing. AXA heeft geen overeenkomst met buitenlandse ziekenhuizen. Dit betekent dat u de ziekenhuiskosten moet voorschieten en nadien een terugbetaling moet aanvragen bij AXA.

    IK STUUR MIJN MEDISCHE KOSTEN NAAR AXA
  3. Bundel uw medische kosten gelinkt aan uw hospitalisatie

    Doktersbezoeken, aankoop van geneesmiddelen, röntgenfoto's, kinesitherapie enz. AXA dekt de medische kosten gelinkt aan uw hospitalisatie gedurende een bepaalde periode voor en na de ingreep. Op MyAXA Healthcare vindt u alle informatie over deze periode. De verzekering komt tussen na de terugbetaling door het ziekenfonds. Om uw terugbetaling te ontvangen, stuurt u ons een kopie van uw medische kosten en de terugbetalingsattesten van uw ziekenfonds.

    IK STUUR MIJN MEDISCHE KOSTEN NAAR AXA
  4. Bel uw ziekenfonds om uw hospitalisatie te melden

    Uw hospitalisatieverzekering komt overal ter wereld tussen in geval van een dringende hospitalisatie. Bij een geplande hospitalisatie komt AXA eveneens tussen, indien het ziekenfonds en AXA vooraf hun akkoord hebben gegeven (bijvoorbeeld: als een buitenlands ziekenhuis bekend staat om een bepaalde behandeling die in België niet kan worden uitgevoerd). Contacteer ons, indien mogelijk voor uw vertrek, voor meer informatie over de gezondheidszorgen in het land van uw bestemming.

Wat te doen bij een hospitalisatie van een kind?

Moet uw kind in het ziekenhuis worden opgenomen? Niets gaat boven een ouder die er is om het te troosten en gerust te stellen. Uw gezondheidsverzekering van AXA dekt de kosten om in het ziekenhuis bij uw kind te blijven overnachten (‘rooming in’). Ontdek de voorwaarden op MyAXA Healthcare in de rubriek ‘details van mijn dekkingen’.

Geef de hospitalisatie van uw kind aan bij AXA voor het wordt opgenomen, zodat u in alle gemoedsrust naar het ziekenhuis kan gaan. De aangifte kan via MyAXA Healthcare.

IK PLAN DE HOSPITALISATIE VAN MIJN KIND

 

Nuttige links

Nuttige documenten

Download alle nuttige documenten (Medi-Assistancekaart, AssurPharma barcode en het andere digitale materiaal) op MyAXA Healthcare.

Niet helemaal tevreden?

Samen op zoek naar een oplossing

NEEM CONTACT OP

Heb je een klacht, vul dan het contactformulier van onze afdeling Customer Protection in. Je krijgt dan onmiddellijk een ontvangstbevestiging met het referentienummer van je klacht. En de naam van onze collega die, in alle neutraliteit, voor jouw dossier zorgt.

Vul het klachtenformulier in 

Of stuur een brief naar Customer Protection - t.a.v. Wouter Panneel (met de vermelding ‘persoonlijk en vertrouwelijk’) - Troonplein 1 – 1000 Brussel.


Ga je niet akkoord met de door ons voorgestelde oplossing?
Dan kan je terecht bij de Ombudsman van de verzekeringen, de Meeûsplantsoen 35 te 1000 Brussel.