Ga naar de hoofdinhoud

Blog

De beste motorhelm is veilig: hierop moet je letten

Top

| 4 min lezen.

De beste motorhelm is veilig: hierop moet je letten

Op zoek naar een motorverzekering?

Born to be wild maar wel veilig. AXA rijdt 24/7 met je mee. 
ONTDEK ONZE FORMULES

Tijdens het motorrijden is het dragen van een motorhelm wettelijk verplicht. De verleiding is groot om te kiezen voor een coole, vintage of gewoon mooie helm. Nog vaker zoekt men naar een goedkope helm.

Maar neem het van ons aan: kies voor je eigen veiligheid en koop een goede, degelijke en veilige helm. Je hebt immers weinig aan 100 euro extra wanneer je – hout vasthouden – met je motor valt en je helm het meteen begeeft.

Waarop moet je dan letten?

Stap 1: kiezen

Laat ons een onderscheid maken tussen de 4 meest voorkomende soorten motorhelmen: de gesloten integraalhelm, de crosshelm, de systeemhelm en de jethelm.

Gesloten integraalhelm

De klassieke motorhelm met vast kinstuk, zodat bij een val je hoofd volledig beschermd is. Bovendien heb je hiermee amper last van wind of lawaai, maar neem dan best eentje met een goede ventilatie.

Crosshelm

Identiek aan de klassieke helm maar deze heeft geen vizier waardoor je dus ook een crossbril moet dragen. Vanzelfsprekend heb je hier meer ventilatie maar daardoor ook meer last van lawaai.

Systeemhelm

Identiek aan de klassieke helm maar met een kinstuk dat je kan omhoog klappen. Deze is dus enkel écht veilig als je het kinstuk tijdens je rit neerklapt.

Jethelm

Je kent hem, die leuke helm die erg in trek is bij de fans van retromotorfietsen. Bij deze is je gezicht echter volledig vrij en is je gezicht dus niet beschermd bij een val. Een onnodig beschadigde neus zou - op z’n zachtst gezegd - spijtig zijn.

Denk eraan: je helm moet gehomologeerd zijn (officieel bekrachtigd). Zoek naar het label met een nummer dat begint met 05. Gevonden? Dan voldoet je helm. Het cijfer na de E verwijst naar het land (E6 staat voor België). Een P na de schuine streep betekent dat er een goedgekeurde kinbeugel aanwezig is.

Stap 2: passen

Aan alles hangt een prijskaartje en dit is natuurlijk afhankelijk van de kwaliteit van je helm. Zo zal bijvoorbeeld het materiaal, design, het merk, … voor een groot deel deze prijs bepalen. Voor een klassieke helm betaal je tussen de 300 en 500 euro en dan heb je toch wel een goeie helm. Kies altijd kwaliteit boven prijs, het gaat tenslotte om je veiligheid.

Stap 3: betalen

Je zou er natuurlijk een online kunnen kopen, maar een goeie helm moet je passen. Ga daarom langs bij een vakman die de tijd neemt om je hoofd te meten. Een te grote of te kleine helm brengt je veiligheid in het gedrang. 

En je helm moet niet enkel passen, hij moet ook comfortabel zitten! Let dus ook op de binnenbekleding van je helm, de kinriem, of je onder je vizier een (zonnen-)bril kan dragen, ...

Nog enkele tips

  • Reinig regelmatig het vizier (lang leve de insecten maar niet op je vizier) en de binnenbekleding van je helm (zeker na een regenbui want je wil echt geen schimmel op je hoofd).
  • Bij regelmatig gebruik, vervang je je helm na ongeveer 5 jaar.
  • Wil je veilig de baan op dan zorg je dat je van kop tot teen beschermd bent. Dus niet alleen je hoofd maar je hele lichaam. Geen jeans en sandalen dus. Degelijke motorkledij is immers een investering die jou het leven kan redden. Lees ook welke beschermende motorkleding verplicht is in België en waarmee je nog rekening moet houden wanneer je met de motor de baan opgaat.

Motorverzekering: ook dit is verplicht

De basis van je motorverzekering is een BA (burgerlijke aansprakelijkheid). (wettelijk verplicht vanaf je je moto inschrijft). Veroorzaak je een ongeval met materiële en lichamelijke schade aan derden, dan word je vergoed.

Kies voor een omniumverzekering als je zo goed mogelijk beschermd wil zijn. Bovendien dekt je omnium ook (bij een gedekt schadegeval aan je verzekerde motor) de materiele schade aan je beschermende motorkledij (tot 2 000 € excl. btw).

Geraak je zelf gewond bij een ongeval (in fout of niet) zonder aansprakelijke derde? Dan moet je ook een optie ‘veiligheid van de bestuurder’ nemen. (Een BA of omnium volstaat dan niet).

Als je helemaal gerust wil zijn ga je best langs bij je makelaar. Die neemt graag de tijd om samen met jou op zoek te gaan naar wat best bij jouw situatie past.

* Niet van toepassing op een bromfiets, max. 50cc en 45km/u. 

Op zoek naar een motorverzekering?

Born to be wild maar wel veilig. AXA rijdt 24/7 met je mee. 
ONTDEK ONZE FORMULES

DEEL DIT ARTIKEL