AXA gebruikt cookies om een vlotter bezoek aan de website mogelijk te maken. Akkoord Meer informatie
Cookies. Blijkbaar accepteert uw browser geen cookies. Opgelet, het blokkeren van bepaalde cookies verhindert het correct functioneren van de website. Meer informatie
  Welkom bij AXA
Sign In

5 tips om veilig te fietsen

Fietsen is ontspannend en goed voor de gezondheid. Maar dit wilt niet zeggen dat u eender hoe mag rijden! Fietsers zijn de tweede zwakste weggebruikers:

  • 42% van de fietsers die gewond raken, hebben ernstige hoofd en/of hersenletsels
  • 80% van de ongevallen met de fiets gebeuren helemaal alleen, zonder dat er een derde persoon bij betrokken is.

Volg onze tips om uw beide wielen op de grond te houden.

1. Let goed op

Uit studies is gebleken dat ongevallen doorgaans het gevolg zijn van een gebrek aan oplettendheid van fietsers of andere weggebruikers. De uitspraak "ik heb het niet gezien" klinkt u vast bekend in de oren. Wees dus, wanneer u met de fiets rijdt, 100% geconcentreerd op wat u doet. Het tijdstip van uw volgende afspraak, uw "to do list" of de kip in de oven zijn uw veiligheid niet waard!

2. Tieners: WEG met de smartphone

"Ja, ik ben er binnen 5 minuten. Ik kom met de fiets". En knal... een ongeval. De smartphone ligt aan de oorsprong van 1 ongeval op 5 bij jongeren van 12 tot 18 jaar. Dit bevestigt dat de grote meerderheid van hen wel eens hun smartphone gebruikt tijdens het fietsen. Resultaat: afleiding, (te) traag fietsen, zigzaggen, enz. Sensibiliseer ze van jongs af aan om te voorkomen dat ze slechte gewoontes ontwikkelen.

3. Kinderen: test ze!

Test, vooraleer u ze alleen op de baan laat rijden of wandelen, hun bekwaamheid om er zeker van te zijn dat ze klaar zijn voor de openbare weg. Bouw een klein behendigheidsparcours om met het gezin te spelen: creëer risicozones, slalommen, laat hen scherpe bochten nemen, bruusk remmen door beide remmen te gebruiken zonder de wielen te blokkeren… Prikkel ook hun kritische geest door bv. de fouten van andere weggebruikers te bespreken.

4. Wat te dragen?

Het kan niet vaak genoeg herhaald worden: draag een helm! Uit een internationale studie blijkt dat 42% van de fietsers die gewond raken, ernstige hoofd en/of hersenletsels oplopen. Ga na of uw helm goed vast zit, goed op het hoofd past en voldoet aan de Europese veiligheidsnormen. Draag ook felgekleurde kledij, een fluo vest of armband en reflecterende enkel- of polsbanden.

5. Uw fiets: OK of KO?

Ga steeds na of uw fiets in goede staat is voordat u de baan op gaat:

  • Zijn de remkabels en -blokken OK?
  • Hoe zit het met de slijtage van de banden? Een versleten en dus gladde band heeft minder grip op de weg.
  • Zijn uw banden nog voldoende opgepompt? De ideale druk staat op de band zelf vermeld. Stel de druk bij om te voorkomen dat u lek rijdt bij een te lage druk of weinig grip hebt bij een te hoge druk.

Ziezo, u bent nu klaar om op het zadel te springen! Veilige reis!

Ondanks deze voorzorgsmaatregelen kan er nog steeds een ongeval gebeuren! Bent u wel voldoende verzekerd  tegen de gevolgen ervan op lange termijn? Aarzel niet om contact op te nemen met uw makelaar om erover te praten en ontdek ons aanbod van ongevallenverzekeringen privéleven.