AXA gebruikt cookies om een vlotter bezoek aan de website mogelijk te maken. Akkoord Meer informatie
Cookies. Blijkbaar accepteert uw browser geen cookies. Opgelet, het blokkeren van bepaalde cookies verhindert het correct functioneren van de website. Meer informatie
  Welkom bij AXA
Sign In

Rugpijn? 5 dagelijkse maar vooral goede gewoontes

1/ Optillen zonder u een breuk te heffen!

Hebt u kleine kinderen? Wellicht loopt u de hele dag door spullen op te rapen die her en der op de vloer zijn achtergelaten. U denkt tijd te winnen door even snel voorover te bui-gen zonder te bukken, maar daardoor ontstaat er wel (te) veel druk op uw armen en rug.

Oplossing: de juiste techniek om iets van de grond op te rapen, is voor het voorwerp te gaan staan, door uw benen te buigen en met een rechte rug weer overeind te komen. Op die manier vermindert de druk op uw gewrichten en zet u uw buikspieren aan het werk, wat een mooie meevaller is.

2/ Altijd maar hoger…

U kunt nét niet bij dat ene voorwerp … En hop, u staat al op de tippen van uw tenen met een gekromde rug. Zo staat u niet alleen onstabiel, het is ook vermoeiend voor uw rug. En tilt u iets zwaars, dan kunnen ook uw lendenwervels ernstig beschadigd geraken.

Oplossing: klim zelf wat hogerop! De beste optie is een stevig opstapje of keukentrapje te gebruiken om op hetzelfde niveau te komen als wat helemaal bovenaan in de kast staat.

3/  … en alsmaar zwaarder

Volgens de geldende Europese normen mag een volwassene geen lasten tillen die zwaar-der zijn dan 25 kilo, in ieder geval niet op zijn werkplek. In de praktijk moeten we echter vaak een voorwerp of bijvoorbeeld een kind optillen dat zwaarder is. Uiteraard hebben we geen zin in een kind dat gaat mokken doordat we systematisch weigeren om het nog op te tillen … Dus kiest u maar beter voor een correcte lichaamshouding.

Oplossing: bescherm uw rug door met uw benen uit elkaar te gaan staan voor u een kind of voorwerp optilt. Probeer tijdens het bukken uw rug recht te houden (in het ideale geval gebruikt u uw buikspieren om de inspanning ter hoogte van uw rug te compense-ren) en houd die ook recht bij het overeind komen en optillen.

4/ Zorgen voor het huishouden … én voor uzelf

De meeste mensen zien er als een berg tegenop: het huishouden. Maak het niet nog erger door tijdens uw huishoudelijke taken ook nog eens verwondingen op te lopen! Uw rug blokkeren tijdens het opmaken van de bedden, daar zit u niet echt op te wachten, toch? Dus draag zorg voor uw houding, ook tijdens het gevecht met het dekbedovertrek en bij het dweilen van de vloeren!

Oplossing: De beste techniek om uw bed op te maken - zonder uw rug te kwellen - is geknield of met ’door beroep te doen op een ‘Chinese vrijwilliger’ zodat u dit taakje met z’n tweeën kunt doen. Stofzuigen, dweilen en al de rest: werk steeds met beide handen, houd u zo recht mogelijk en spaar ook uw armen door uw lichaamsgewicht van het ene been naar het andere te verplaatsen.

5/ Draag zorg voor uw slaaphouding

Wie had het gedacht maar zelfs in rust kunt u schade toebrengen aan uw wervelkolom. U bent vast al eens wakker geworden met een stijve nek of schouder of met een pijnlijke onderrug …of van een stoel opgestaan met een stram gevoel in de rug. We brengen bijna een derde van ons leven slapend door en door onze huidige levensstijl blijven we ook overdag steeds vaker op een stoel zitten. Een correcte zithouding  kan al veel ongemakken verhelpen.

Oplossing: De beste slaaphouding is … op uw rug! Kies voor een matras van goede kwaliteit, die niet te zacht maar ook niet te hard is. Uw hoofdkussen mag niet te groot zijn en moet uw hoofd iets hoger houden, in de rechte lijn van uw borstkas.
Tijd om op te staan? Ga op uw zij liggen met opgetrokken knieën. Daarna plaatst u, steu-nend op een of beide armen, de benen naast het bed met de voeten plat op de grond. Hou daarbij uw rug zo recht mogelijk. Gebruik uw dijen en armen om recht te komen.Die opeenvolging van bewegingen zal uw rug al heel wat pijntjes besparen.
Als u zit, moet uw rug een natuurlijke houding hebben. Schuin zitten of ‘een beetje han-gen’ is dus geen ideale zithouding. Krijgt u last van uw rug, gooi dan even de beentjes los en rek u regelmatig uit.

Ziezo, nu bent u klaar om bergen te verzetten … zonder dat uw lichaam er last van krijgt!
Ondanks deze voorzorgsmaatregelen kan er nog steeds iets gebeuren natuurlijk. U laat iets op uw voet vallen, u draagt een zware doos, verliest uw evenwicht en komt ten val…  Kleine huishoudongevallen die soms zware gevolgen kunnen hebben. Spreek erover met uw makelaar en ontdek onze verzekeringen tegen ongevallen in het privéleven.

Contacteer mij