AXA gebruikt cookies om een vlotter bezoek aan de website mogelijk te maken. Akkoord Meer informatie
Cookies. Blijkbaar accepteert uw browser geen cookies. Opgelet, het blokkeren van bepaalde cookies verhindert het correct functioneren van de website. Meer informatie
  Welkom bij AXA
Sign In

hoe beschermt u uw zakelijke onlinereputatie ?

Hier volgen 6 tips die u helpen een reputatiecrisis voorkomen:

1. optimaliseer en beheer uw zichtbaarheid in de zoekresultaten

De manier waarop uw bedrijf of producten in de zoekresultaten verschijnen, blijft het belangrijkste onderdeel van de voetafdruk van uw elektronische reputatie. Met tools als Google My Business kunt u uw zakelijke Google+-pagina en uw locaties op Google Maps beheren, en kunt u uw zoekresultaten in Google optimaliseren. U kunt hiermee ook gemakkelijker informatie over uw bedrijf bijwerken en antwoorden op reviews van Google.

2. hou uw online reputatie in de gaten

Als u in de gaten houdt wat mensen online over uw bedrijf zeggen, ontdekt u klachten en andere problemen die u op een andere manier nooit had gekend. Gebruik een tool op uw dashboard om Twitterberichten in real-time op te volgen en schrijf u in voor "Google alert"-mails zodat u uw meldingen elders op het net ziet.

3. plan uw communicatie vooruit

Improviseer niet bij wat u op sociale netwerken publiceert. Maak een wekelijkse redactiekalender op voor al uw online communicatie, waarin al uw toekomstige evenementen en bedrijfsnieuws zit waarvan u vermoedt dat het uw fans interesseert. Een goede voorbereiding zorgt ervoor dat u geen berichten post die ongewild misleidend zijn, omdat ze niet goed doordacht en vooraf nagelezen waren.

4. blijf betrokken

Antwoord op de commentaren van fans op sociale netwerken, ook als er geen problemen zijn. Zo ontwikkelt u een goede relatie met hen en vergroot u uw “sociale kapitaal”.  Als er een probleem opduikt, post dan niet gewoon een antwoord om daarna te verdwijnen –  als u deelneemt aan een conversatie, moet u die enkele dagen opvolgen. Blijf oude posts bekijken en geef mensen een antwoord.

5. voorkomen is beter dan genezen

Zorg voor een plaats op uw website waar uw klanten terecht kunnen met hun klachten en vragen. Maak er een gewoonte van om snel te antwoorden op vragen en kritiek, voor er iets escaleert. Verontschuldig u bij klanten als ze niet tevreden zijn met uw diensten en probeer uit te zoeken hoe u het probleem kunt oplossen. Wees niet bang om dat publiekelijk te doen. Zo zien uw andere klanten zien dat u betrokken bent. De meeste klanten vergeven kleine uitschuivers in uw dienstverlening als u hun probleem snel en vriendelijk oplost.

6. denk twee keer na voor u negatieve commentaren wist

Als u negatieve commentaren wist, geeft dat de indruk dat het u niet kan schelen wat mensen van uw merk vinden, of dat u iets te verbergen hebt. Integendeel: klachten zijn een gelegenheid om met uw klanten manieren te bespreken waarop u uw dienstverlening en uw communicatie kunt verbeteren.
Niemand is immuun voor problemen met de reputatie en iedereen kan fouten maken, maar wees eerlijk, duidelijk en transparant. De beste manier om de online reputatie van uw bedrijf te beschermen is uw verantwoordelijkheid opnemen voor de teleurstelling van uw klanten en die gebruiken om uw dienstverlening te verbeteren.