Ga naar de hoofdinhoud
NL

Blog

Wat doen bij een cyberaanval?

Top

Wat doen bij een cyberaanval?

U bent waakzaam en controleert steeds de afzender van de e-mails die u ontvangt. Maar op een dag gebeurt het dan toch: u of een van uw werknemers klikt op een geïnfecteerde link. Wat nu? Niets aan de hand en gewoon verder werken of grijpt u toch beter zo snel mogelijk in om erger te voorkomen?

Wij zetten voor u op een rijtje wat u moet doen, mocht dit toch gebeuren.

Wat als…

… uw computer vergrendeld is door een virus of u geklikt hebt op een verdachte link of bestand?

  • Verbreek zo snel mogelijk de internetverbinding.
  • Ontkoppel externe harde schijven of andere toestellen die met de computer verbonden zijn.
  • Sluit de verdachte link, het besmette bestand of het ongevraagde programma onmiddellijk af.
  • Maak een foto van uw scherm.
  • Voer een virusscan uit.

… uw account gehackt is?

  • Breng het bedrijf achter uw account (Facebook, google…) hiervan op de hoogte.
  • Waarschuw uw contacten voor mogelijke berichten die in uw naam verstuurd werden.
  • Stel uzelf de vraag hoe dit is kunnen gebeuren (kent iemand uw wachtwoord, is het bedrijf achter uw account zelf gehackt…).
  • Gebruikt u hetzelfde wachtwoord voor andere accounts? Verander dit dan onmiddellijk!

… uw persoonlijke gegevens plots op internet staan?

  • Informeer de betrokken personen of instanties (uw bank, uw werkgever).
  • Contactez le site ou le service piraté et demandez-leur quelles sont les mesures qu’ils ont prévu.
  • Contacteer de privacycommissie als u vragen hebt over de bescherming van uw gegevens.
  • Realiseer u dat, ondanks de maatregelen die kunnen genomen worden, deze gegevens voor altijd publiek zullen zijn.

En nadien?

  • Verander al uw wachtwoorden
  • Contacteer een computerhersteller: zij weten wat u best doet om uw computer ‘schoon te vegen’.
  • Alle Belgische bedrijven en (overheids)organisaties kunnen bij CERT.be terecht om een cyberaanval te melden en/of advies over cyberbeveiliging te vragen. Een incident melden kan via cert@cert.be of telefonisch op 02 790 33 33. Dit is belangrijk om na te gaan of het al dan niet om een geïsoleerd incident gaat.

welke informatie melden?

  • Uw contactgegevens
  • Over welk type incident gaat het: DDoS, malware… ?
  • Wanneer heeft het incident plaatsgevonden?
  • Is het incident nog steeds bezig?
  • Hoe merkt(e) u dit incident op?
  • Wat is de impact?
  • Hebt u al acties of maatregelen genomen? Zo ja, welke?
  • Beschikt u over logs of andere technische gegevens?
  • Wie heeft u al geïnformeerd?
  • Wat verwacht u na uw melding?

Indien u meteen klacht wenst in te dienen, kunt u best uw lokale politie contacteren.

Wat kan uw makelaar voor u doen?

Bij elk vermoeden van een cybercrime, neemt u best contact op met uw verzekeringsmakelaar. Hij zal aangifte doen van uw schadegeval bij onze gespecialiseerde teams in de cyberproblematiek.

Is uw geval zeer specifiek of complex? Onze teams zijn omringd door externe partners die uw schadegeval tot in de details evalueren en 24/24 voor u klaarstaan. Vereist uw schadegeval specifieke interventie op het vlak van communicatie, IT of wetgeving? Uw cyberaanval wordt op alle vlakken door hen behandeld.

Bronnen:

Op zoek naar een Cyber Protection verzekering?

Op zoek naar een Cyber Protection verzekering?

Wacht niet tot u wordt aangevallen om uw beroepsactiviteit te beschermen!

ONTDEK ONZE VERZEKERING

DEEL DIT ARTIKEL