Ga naar de hoofdinhoud

Blog

Na de autoverzekering

Top

| 4 min lezen.

Na de autoverzekering

Wanneer digitalisering uw leven vergemakkelijkt

Op 1 augustus 2019 bedroeg het totale aantal ingeschreven voertuigen in België (particuliere wagens, vloten, bestelwagens, vrachtwagens ...) 614 082 (1). In BA auto was in 2018 de frequentie van schadegevallen die leiden tot letselschade en/of dure herstellingen 5,83%.

Een ongeval is snel gebeurd en moet niet eens ernstig zijn om toch de nodige rompslomp met zich mee te brengen. Naast materiële schade is er vaak ook veel immateriële schade: tijdverlies, administratie rond het aanrijdingsformulier, aangifte aan de verzekeraar, wachten op pechverhelping, immobilisatie, alle nodige stappen die u moet ondernemen voor de kostenramingen, opvolging van de herstellingen, afwezigheid op het werk en andere onnodige uitgaven ...

Enkele voorbeelden ?

Een vereenvoudigde online aangifte van uw schadegevallen

Om uw aangifte te doen, kan u gebruik maken van een onlineplatform dat voorzien is van een tool die automatisch uw aanrijdingsformulier kan inlezen via karakterherkenning: zodra de foto's van het aanrijdingsformulier en de schade opgeladen zijn, moet u, of uw verzekeringsverantwoordelijke, nog slechts enkele gegevens invullen.

U krijgt in de meeste gevallen in real time een antwoord op de volgende kernvragen:

  • Is het ongeval gedekt door het contract?
  • Zal AXA het ongeval vergoeden?
  • Welke franchise is van toepassing?

Indien niet direct een standpunt kan worden ingenomen, wordt het dossier door onze beheerders met voorrang behandeld.

U kan de evolutie van uw dossier op ieder ogenblik, 24 uur per dag en 7 dagen per week opvolgen.

Alles is er opgericht om dankzij deze tool de herstelling van het voertuig te versnellen.

  • Keuze van de garage met, indien deze erkend is, automatische expertise, derdebetalerssysteem en in de meeste gevallen een vermindering van de franchise.
  • Indien gewenst, haalt de dienst Pick-up & Delivery van de erkende AXA-garage het beschadigde maar nog steeds mobiele voertuig op en geeft een vervangwagen in de plaats.
  • Na de herstellingen bezorgt deze dienst het voertuig terug en haalt de vervangwagen weer op.

AXA Klanten kunnen deze tool raadplegen via MyAXA Pro / Mijn contracten / Schadegeval aangeven

Online pechverhelping aanvragen

Onze tool werkt op basis van geolokalisatie. Als u de betalende dekking wegenhulp hebt, kan u uw aanvraag tot depannage vereenvoudigd aangeven: de tool bepaalt via geolokalisatie waar u zich bevindt en u kan de pechverhelper in real time volgen.

Hoe? U hoeft enkel uw aanvraag voor pechverhelping te doen op de webapp, beschikbaar via axa.be, of u kan bellen naar de hulpverlening (00 32 2 550 05 30) om de link naar de toepassing te krijgen. U krijgt heel snel een bevestiging van uw aanvraag en u krijgt bovendien ook nuttig veiligheidsadvies. Indien u dat wenst, kan u worden begeleid door onze hulpverlening om een taxi of een vervangingsvoertuig te bestellen.

Herstellingsplatform voor lichte schade

Uw privé-voertuig is tegen een vangrail gebotst. Behalve een licht bekraste bumper is er geen andere schade want u heeft geen verzekering Omnium onderschreven en de herstelling is te uwen laste.

Kleine schade of schade die je zelf moet betalen kan je heel eenvoudig laten herstellen met Fixico: U maakt een foto van het beschadigde voertuig, u laadt de foto op in Fixico, u vult de gegevens van het voertuig in en u lanceert de vraag voor raming van de herstelling. De volgende dag ontvangt u tot 4 kostenramingen van erkende carrosseriebedrijven. Het systeem toont u welk bedrijf de beste prijs biedt en geeft de opdracht tot herstelling door.

Dankzij deze digitale tool is de schade gemiddeld binnen de 2 dagen hersteld. Fixico werd in 2018 gelanceerd en behaalt een tevredenheidspercentage van 9,3/10 en kan een besparing tot 30% mogelijk maken.

Bronnen:
(1) Statbel
(2) Assuralia