Ga naar de hoofdinhoud

Blog

We zitten 6.39 uur per dag!

Top

We zitten 6.39 uur per dag!

En telewerk maakt het er niet beter op ...
Hoe biedt u weerwerk tegen een van 's werelds grootste doodsoorzaken?

Zit u op dit moment? Hoe lang zit u nu al op die stoel? Voor de overgrote meerderheid van ons is het antwoord: veel te lang!

Een andere 'pandemie'

Belgen blijven gemiddeld maar liefst 6.39 uur per dag op een stoel zitten. Deze zittende levensstijl is één van de vier grootste doodsoorzaken ter wereld. Naar schatting zijn al 3,2 miljoen mensen overleden door een gebrek aan beweging (cijfer van vóór COVID-19).

Ongeveer een jaar tijd geleden werd telewerk een gewoonte voor velen onder ons en dat heeft zware gevolgen voor onze gezondheid. We bewogen vroeger al niet genoeg en nu is dat gebrek aan lichaamsbeweging nog groter. Dagelijks sterven er 90 Belgen als gevolg van een cardiovasculaire aandoening. Bij 40% ligt de oorzaak van de aandoening bij een gebrek aan beweging.

De Wereldgezondheidsorganisatie noemt “sedentariteit” dan ook een ware pandemie, en dat al sinds 2012.

Please Stand Up & Move!

Om beter en langer te leven, is het tijd om op te staan tegen deze zittende levensstijl en gebruik te maken van de zomer/vakantie om ons aan deze nieuwe gewoonten aan te passen en om van deze voornemens duurzame doelstellingen te maken.

AXA blijft trouw aan haar belofte - u helpen beschermen wat voor u echt belangrijk is, uw gezondheid en die van uw familie en onze medewerkers bevorderen - en steunt daarom al sinds vele jaren de Belgische Cardiologische Liga. De Belgische Cardiologische Liga, die werd opgericht in 1968, wil voor de patiënten een informatie- en uitwisselingsplatform zijn rond cardiovasculaire aandoeningen en dit met de medewerking van vakmensen uit de gezondheidszorg en de politieke wereld. Onze partner helpt u om zittend gedrag tegen te gaan dankzij een reeks tips die u dagelijks kan toepassen en kan delen met uw collega’s. Het doel? Onze levenskwaliteit verhogen!

Telewerken maar toch meer bewegen?

Enkele tips…

  • Beweeg regelmatig, maak gebruik van de gelegenheid om water of thee te halen
  • Ga tijdens sommige vergaderingen rechtstaan of zelfs wandelen
  • Stel meerdere herinneringen in per dag om uw benen te strekken (1 tot 5 minuten per uur)
  • Voer uw telefoongesprekken staand
  • Verplaats u zoveel mogelijk te voet of met de fiets
  • Ziet u een lift? Zoek dan de trap!
  • Parkeer aan de andere kant van de parkeerplaats of in een andere straat zodat u meer wandelt
  • Track uw activiteit en stel uzelf doelen die geleidelijk toenemen (einddoel = 10.000 stappen per dag)
  • Stretch verschillende keren per dag
  • Maak afspeellijsten van 30 minuten voor uzelf: dat is de tijd die u elke dag moet bewegen

Samen onze gezondheid verbeteren en beschermen wat we echt belangrijk vinden: dat moet meer dan ooit ons motto worden. Schreeuw het dus van de daken : “Laten we opstaan tegen het sedentarisme!”

Wil u meer weten ? Surf dan naar https://www.liguecardioliga.be/

DEEL DIT ARTIKEL