Ga naar de hoofdinhoud
NL

Blog

Corporate Responsibility: zet uw gemeente er ten volle op in?

Top

Corporate Responsibility: zet uw gemeente er ten volle op in?

Uw burgers een veilig gevoel geven, ze sensibiliseren voor preventie, zorg dragen voor de omgeving en de maatschappij.... Een motto dat we gemeen hebben met u.

Vandaag de dag kan geen enkele overheidsorganisatie het zich nog veroorloven om niets te ondernemen. We kunnen er niet meer omheen, de klimaatmarsen hebben een mentaliteitsverandering teweeggebracht. Dat is wat ook Dina Iosifidis, verantwoordelijk voor Corporate Responsibility bij AXA, vaststelt. Gemeenten willen groener worden, passen hun wagenpark aan, herzien hun afvalbeheer, ...

"Dat stellen we samen met onze adviseurs in de overheidssector vast", steekt Dina Iosifidis van wal: "Het luik ‘Corporate Responsibility’ van ons aanbod wint aan belang, het maakt deel uit van de toekenningscriteria en het helpt ons om de aanbesteding binnen te halen. Er wordt ons steeds meer gevraagd om ons beleid te omschrijven bij het indienen van de offertes". En het gaat soms verder dan dat, aldus een tevreden Dina: "Als een gemeente met ons van gedachten wil wisselen om de CO2-uitstoot te beperken en de diensten duurzamer te maken, dan zijn wij zeker vragende partij! Het promoten van de fiets, het openbaar vervoer, fairtrade kerstmarkten, repair cafés… We delen onze best practices met plezier."

Ook binnen het domein van CR wil AXA liever voorkomen dan genezen

De klimaatverandering is een hoeksteen in de Corporate Responsibility Strategy van de onderneming. "We moeten minder plastic en papier gebruiken, onze normen zijn best streng. Onze car policy werd herzien, onze nieuwe hoofdzetel is een passief gebouw en we nemen afvalverwerking bijzonder ernstig. AXA hoopt ook navolging te krijgen bij het desinvesteren in steenkool", illustreert Dina.

De twee grootste gezondheidsrisico's bij Belgen aanpakken is het doel van het partnership gesloten met de Cardiologische Liga en de Stichting tegen Kanker. "AXA is ook de trotse partner van 1400 redders aan zee die onze Belgische kust van mei tot september veilig houden. Ook binnen dat domein positioneren we ons als echte ‘Partner'”, voegt Dina Iosifidis nog toe.

Meer dan één werknemer op 2 engageert zich in een vrijwilligersactie georganiseerd via ‘AXA Heart in Action’. Voor 'Tournée minérale’ hebben bij AXA 400 werknemers het charter getekend en zich ertoe verbonden om een hele maand geen alcohol te drinken. Dat is het grootste team als onderneming. "Ik krijg vaak de opmerking: "Doet AXA dat allemaal? Dat had ik niet verwacht! ". Wij ondernemen liever actie dan enkel veelbelovende loze beloftes uit te spreken", is de enthousiaste commentaar van Dina.

DEEL DIT ARTIKEL