Ga naar de hoofdinhoud

Blog

Start-up? Verzeker je van succes met deze 6 tips 

Top

Start-up? Verzeker je van succes met deze 6 tips 

Wat zijn de best practices om van je start-up een succes te maken? Als je in de unieke en spannende fase van het oprichten van een bedrijf zit, dan zal deze vraag snel bij je opkomen. In dit artikel vind je zes tips die je helpen om de kans op succes te vergroten!

Hoe voorkom je een faillissement? Hoe zorg je ervoor dat je start-up op een duurzame manier groeit? Hoewel de antwoorden op deze vragen per branche verschillen, zijn er toch een aantal algemene richtlijnen die je helpen om de kans op succes te vergroten. Ontdek onze zes tips voor start-ups.

1. Omring jezelf met de juiste mensen

De juiste mensen zijn de basis van je succes. Zorg er daarom voor dat je een accountant en financiële instelling vindt waar je op kan vertrouwen. Zo ben je zeker dat je onderneming de juiste rechtsvorm heeft en dat je voldoende middelen tot je beschikking hebt om van start te gaan.

Vraag eens rond binnen je vriendenkring, misschien kan iemand wel een goede accountant of bank aanraden. Er gaat immers niets boven mond-tot-mondreclame. Komt hier niets uit? Aarzel dan niet om met verschillende accountants en banken een afspraak te maken. Neem de tijd om iemand te vinden die je vertrouwt. Deze mensen liggen namelijk aan de basis van de financiële gezondheid van je bedrijf.

Ben je van plan om mensen in dienst te nemen? Proficiat! Het voeren van sollicitatiegesprekken lijkt misschien lastig, maar geen paniek. Zie het als een kans om nieuwe vaardigheden te oefenen en jezelf en anderen beter te leren kennen. Aarzel ook in dit geval niet om je omgeving om hulp te vragen. Wie weet vind je via je netwerk wel de perfecte match voor jouw bedrijf.

Ken je toevallig andere ondernemers of iemand die in human resources werkt? Vraag hen dan om tips voor het voeren van sollicitatiegesprekken. Door hier voldoende aandacht en tijd aan te besteden vergroot je de kans dat je iemand aanneemt die betrouwbaar is en over de juiste vaardigheden beschikt.

2. Ken je doelgroep

Een andere cruciale stap bij het oprichten van een start-up is natuurlijk het analyseren van de markt en de concurrentie. Zodra je dit gedaan hebt, kan je een ondernemingsplan opstellen. Hierin bundel je verschillende zaken zoals analyses, je financieringsbron , maar ook informatie over je doelgroep en hun voorkeuren.

Wanneer je jouw doelgroep goed kent, ben je beter in staat om verschillende zaken te bepalen. Denk aan het product of de dienst die je wilt aanbieden, de prijs, de ideale locatie voor de lancering en de communicatie- en promotiekanalen.

3. Test je product

Nadat je een marktanalyse hebt gedaan en een ondernemingsplan hebt opgesteld, kan het geen kwaad om je idee eens op kleine schaal te testen bij je doelgroep.

Zie je een steekproef niet zitten? Dan kan je in plaats daarvan ervoor kiezen om klein te beginnen. Op deze manier kan je zien hoe je idee ontvangen wordt zonder dat je direct een al te grote investering moet doen. Aan de hand van de reacties en feedback kan je vervolgens je ondernemingsplan en aanbod aanpassen.

Door op deze manier te werk te gaan, ben je zeker dat je product of dienst aansluit bij de wensen en verwachtingen van je doelgroep en minimaliseer je de kans op een faillissement.

4. Bescherm jezelf en je bedrijf

Heb je een accountant en bank gevonden die aan je verwachtingen voldoen? En heb je een goed beeld van je doelgroep en je aanbod? Dan ben je al heel goed bezig! Nu rest je nog één laatste administratieve stap : het vinden van een verzekering en verzekeringsmakelaar die je optimale bescherming bieden en aansluiten bij jouw noden en wensen.

Wanneer je de nodige verzekeringen hebt afgesloten kan je met een gerust hart je bedrijf starten en ontwikkelen.

Een verzekering voorkomt niet dat je failliet gaat wanneer je project niet van de grond komt, maar het beschermt je wel in het geval van materiële schade, een ongeval of inkomensverlies. Hierdoor kan jij je focussen op wat echt belangrijk is: je project.

5. Maak wat lawaai

Zodra je jouw idee gelanceerd hebt, is het tijd om de wereld erover te vertellen. Vergeet dus niet om op voorhand een communicatieplan op te stellen.

Baseer je communicatieplan op marktonderzoek. Hoe communiceren concurrenten? Via welke kanalen kan je jouw doelgroep het beste bereiken? Deze en andere vragen vormen de basis voor je plan van aanpak.

Gebruikt je doelgroep social media? Zorg dan dat je hierop actief bent, nog voordat je je product of dienst lanceert. Het vraagt immers tijd om een sterke aanwezigheid op te bouwen, deze klus mag je dus niet verwaarlozen.

Een groot voordeel van social media kanalen is dat ze toegankelijker zijn dan de meer traditionele communicatiekanalen zoals televisie en radio. Een ander voordeel is dat het een laagdrempelige manier kan zijn om met andere starters in contact te komen. Je kan bijvoorbeeld lid worden van groepen voor ondernemers en zo je professionele en persoonlijke netwerk uitbreiden.

6. Bereid je voor op het onverwachte

Zelfs met een sterk ondernemingsplan en een stevige financiële buffer, kan het voorkomen dat er een onverwachte gebeurtenis op je pad komt, waar je geen controle over hebt. Wat doe je bijvoorbeeld als je (langdurig) ziek wordt? Of hoe ga je om met klanten die niet betalen?

Wil je een faillissement voorkomen, dan moet je voorbereid zijn op dergelijke zaken. Bescherm jezelf daarom met het AXA Business Pack . Het kost slechts enkele minuten om deze verzekeringen af te sluiten. Daarnaast hebben we voor starters* ook nog enkele andere aanvullende diensten zodat jij je volledig kan richten op je hoofdactiviteit en op je klanten.

* Met ‘starter’ bedoelen we een bedrijf dat minder dan 2 jaar geregistreerd is bij de Kruisbank van Ondernemingen en waar minder dan 10 mensen werken, inclusief de zaakvoerder.

DEEL DIT ARTIKEL

Uw bedrijf is minder dan 2 jaar oud?

Stel het verzekeringspakket voor professionelen samen dat beantwoordt aan uw behoeften.

MEER INFO