Ga naar de hoofdinhoud

Aangifte van een schadegeval woning

  • Online aangifte de klok rond
  • Automatische controle van je dekking
  • Keuze van de vergoedingswijze
  • Je makelaar staat je bij

Een schadegeval in je woning? 

Waterschade, een storm die je dak beschadigt, een brand: een schadegeval kan je leven al gauw verpesten. Doe voortaan een online aangifte en wij doen er alles aan om je snel en efficiënt te helpen!  

Geef je schadegeval aan in zes stappen 

Identificeer jezelf door je adres of je contractnummer in en binnen enkele kliks weet je of het schadegeval gedekt is door je Woningverzekering.  

Kostenramingen, facturen, foto's, het eventuele politierapport ... geef ons alles door wat je bij de hand hebt!  
Voer zo veel mogelijk informatie in: omstandigheden, schade, betrokken personen, enz. Niet zeker van jezelf? Geen probleem. Via de tool kan je de schadeaangifte naar je makelaar sturen, hij zal ze dan nakijken en naar ons sturen.
Een schadevergoeding in natura of een terugbetaling in contanten met of zonder kostenraming? Voor elk schadegeval is er een oplossing. 
Wij zullen deze zo snel mogelijk behandelen en je makelaar kan ze ook raadplegen. En, indien je dat wenst, kan je makelaar ze nakijken en in jouw plaats naar ons sturen.

Na de aangifte ontvang je en je makelaar een link om de evolutie van je dossier de klok rond op te volgen, tot de sluiting ervan. 

Volg je schadegeval online op

Dringend bijstand nodig?

Is het dak gaan vliegen, is er brand uitgebroken of is je deur kapot ... vraagt het schadegeval een dringende interventie van ons? We zijn er om je te helpen:
0032 2 550 05 550032 2 550 05 55

Bijvoorbeeld:

  • Herhuisvesting verzekerd indien je woning niet meer bewoonbaar is.
  • Beveiliging van het gebouw en je bezittingen.
  • Voorschot voor dringende aankopen.

Geef je schadegeval aan met je makelaar

Je makelaar staat je altijd bij:

  • Als je niet zeker bent van jezelf bij de invoer in eClaims kan je de aangifte naar je makelaar sturen via de optie 'naar mijn makelaar sturen'. Hij neemt het van je over en zal je aangifte nakijken en indien nodig corrigeren.
  • Indien je het schadegeval niet online wilt aangeven, kan hij het uiteraard in jouw plaats doen.

Hij ontvangt in ieder geval een kopie van je aangifte en kan de evolutie ervan in real time volgen.

contacteer je makelaar

De expert, je bondgenoot

In sommige gevallen stellen we een expert aan om de schade te beoordelen en je te begeleiden bij het oplossen van je schadegeval woning. Bereid je zo goed mogelijk voor op zijn bezoek.

Is je schadegeval woning niet gedekt?

Surf naar Homecare! Naargelang je behoeften stellen we een lijst herstellers voor (elektriciens, loodgieters, tegelzetters ...) die door ons zijn uitgekozen. Vraag een kostenraming en maak een afspraak in enkele kliks!

HOMECARE

Nog vragen?

Je kan je woningschade online of via je makelaar aangeven. In beide gevallen kan je erop vertrouwen dat we je bijstaan.

De juiste reflexen bij de aangifte van woningschade:

  • maak overzichts- en gedetailleerde foto's van je schade
  • beschrijf de schade aan je woning in detail en zo volledig mogelijk
  • maak een inventaris op van de beschadigde goederen en bewaar deze zorgvuldig, want er is misschien een expertise nodig
  • stuur ons alle nuttige documenten (foto's, aankoopbewijzen van beschadigde goederen, politierapporten, facturen en offertes voor herstellingen, enzovoort)
  • kies je schadevergoedingswijze
    Afhankelijk van de aard van je woningschade kan je kiezen tussen een terugbetaling op basis van de facturen/kostenramingen, een terugbetaling in contanten of een herstelling in natura


Zodra je aangifte is verzonden, kan:

  • een expert worden aangewezen voor een schatting van de schade
  • er nog een vrijstelling van toepassing zijn
  • je de voortgang van je dossier online volgen


De voordelen van een online schadeaangifte woning:

  • snel en eenvoudig
  • onmiddellijke bevestiging van de dekking (in de meeste gevallen)
  • we tonen je eventuele vrijstelling
  • keuze van vergoedingswijzen
  • je makelaar is altijd op de hoogte

Niet zeker van jezelf? Je kan de schadeaangifte naar je makelaar sturen, hij zal ze dan nakijken en naar ons sturen.

  1. Expertiseverslag

    De expert komt namens ons tussenbeide om je schade te beoordelen en, voor zover mogelijk, de oorzaak van de schade vast te stellen. Daartoe stelt hij een expertiseverslag op, waarin hij de verschillende schadegevallen en de respectievelijke bedragen oplijst. Hij zal je de berekeningen duidelijk uitleggen en je uitnodigen om het verslag te ondertekenen.

    Aarzel niet om in geval van twijfel contact op te nemen met de expert, die alle informatie graag met je doorneemt. Hij kan je ook, in samenwerking met jouw makelaar, technisch advies geven en je informeren over de toekomstige stappen van je dossier.

  2. Bevestiging van tussenkomst

    Op basis van het expertiseverslag nemen wij een standpunt in over de dekking van je schade en stellen wij het exacte bedrag van de eventuele vergoeding vast. Soms kan een eigen risico van toepassing zijn. Na betaling ontvang je een brief met de afrekening (met een kopie naar je makelaar).

  3. Uitbetaling

    Het verschuldigde bedrag wordt op je rekening gestort, zodat je met de werkzaamheden kan beginnen of de reeds gemaakte kosten kan terugvorderen als de maatschappij daarmee heeft ingestemd.

    Voor een dossier zonder tussenkomst van derden volgen al deze stappen elkaar zeer snel op. In geval van een natuurramp of uitzonderlijke omstandigheden kan dit langer duren, maar AXA zal in ieder geval alles in het werk stellen om je zo snel mogelijk schadeloos te stellen.

    Aarzel niet om contact op te nemen met je makelaar voor alle informatie omtrent je dossier. Hij geeft altijd uitstekend advies.

Ja, schade door overstroming wordt gedekt door je Brandverzekering en dus hoef jij, in principe, geen beroep te doen op het Rampenfonds.
Als je ervoor gekozen hebt om naast je gebouw ook andere zaken te verzekeren (bijvoorbeeld inboedel zoals je meubels, voorwerpen, … of je tuin), dan zijn ook deze gedekt.

Bovendien kan je ook op je Brandverzekering rekenen voor:

  • herhuisvesting als je woning onbewoonbaar is
  • het beveiligen van je eigendom
  • de kosten voor het schoonmaken, drogen en opruimen van je woning, ongeacht of je deze werkzaamheden zelf uitvoert of door een gespecialiseerd bedrijf laat doen
  • het verlies van je huisdieren
  • is je woning onbewoonbaar, dan is het mogelijk om jou een voorschot te geven op de definitieve schadevergoeding zodat je in je eerste levensbehoeften kan voorzien (kosten voor hygiëneproducten, kleding, …). Je kan dit onmiddellijk vragen tijdens je telefoontje naar AXA Assistance (02 550 05 55).
  • Neem foto’s van de schade
    Neem deze voor het opbergen, opruimen of schoonmaken.
    Idealiter tonen deze foto’s:
    • een overzicht (binnen en buiten) van de schade aan je woning
    • een gedetailleerd overzicht van de schade aan kamers en objecten
    • tot waar het water staat/stond
    • een voor & na van het schoonmaken/opruimen/opbergen
    Jouw foto’s vergemakkelijken onze beoordeling van de schade, daarom raden wij je aan er zoveel mogelijk te nemen.
    Als je bezittingen zijn weggespoeld, maak er dan een lijst van en verzamel - indien mogelijk - je aankoopbewijzen.
  • Bewaar wat je kan redden op een veilige plaats
  • Bewaar, in de mate van het mogelijke, de beschadigde goederen. Vooral de waardevolle voorwerpen want hiervoor is misschien een expertise nodig. Maar ook voor beschadigde goederen die bedorven zijn en/of van weinig waarde, raden wij je aan er een foto van te nemen voor je ze weggooit.
  • Je hoeft niet te wachten op onze expert voor je aan de schoonmaak begint! Probeer zoveel mogelijk, en indien nodig met een waterpomp, het water weg te krijgen. Nadien en gezien deze uitzonderlijke omstandigheden, hoef je niet op onze expert te wachten en mag je zeker al opruimen en schoonmaken. Je verzekering dekt deze onkosten. Je kan hiervoor beroep doen op een professioneel bedrijf of het zelf doen. Kies je voor dit laatste, informeer ons dan over het aantal uren dat je hieraan hebt besteed.
  • Wees voorzichtig met kraantjeswater, het is misschien niet meer drinkbaar. Vraag informatie aan je gemeente.
  • Neem geen onnodige risico's: gebruik geen enkel elektrisch apparaat, stopcontact of de zekeringkast zonder dit na te vragen bij een vakman of je elektriciteitsleverancier.
  • Desinfecteer de kamers, indien nodig, met bleekwater
  • Zorg voor een goede verluchting om de kamers in je huis te laten drogen. Zet ook, indien mogelijk, de verwarming aan. Dit zal de droogtijd inkorten.

Bel AXA Assistance op 02 550 05 55, voor:

  • de organisatie en het ten laste nemen van je herhuisvesting 
  • zodra de situatie dit toelaat en/of je woning weer toegankelijk is: het tijdelijk veilig stellen van je woning en/of bewaren van je geredde goederen