Ga naar de hoofdinhoud
Axa Verzekeringen, homepagina
Klantenzone

Marie-Pierre Liénart

  • Geboren en getogen in Doornik en gepassioneerd door haar werk
  • Gespecialiseerd in de publieke sector en sinds 1999 werkzaam bij het departement Leven van AXA
  • Creatieve en eigenzinnige doorzetter met een leidende persoonlijkheid

Marie-Pierre begint haar loopbaan bij de ASLK Bank en switcht vervolgens naar verzekeringen; het zijn de eerste jaren van de liberalisering van de markt van verzekeringen voor de publieke sector en Marie-Pierre maakt ze vanop de eerste rij mee. Een en kolfje naar de hand voor deze pionier: niet-verplichte groepsverzekeringen aan de man brengen.

“Anticiperen op wat er op de markt gebeurt en aanvragen heel snel behandelen om je doelstellingen te bereiken. Het is allemaal een kwestie van evenwicht.”

7 vragen aan Marie-Pierre

Vanwaar je keuze voor verzekeringen?

"Groepsverzekeringen zijn niet verplicht; je moet dus al serieus commercieel ingesteld zijn om ze te verkopen, maar dat spreekt me enorm aan. Ik had al gewerkt bij de trade finance van de ASLK Bank en dus trok het commerciële aspect van contracten mij aan. AXA staat ook bekend om haar doeltreffend financiëel beheer."

En de publieke sector?

"Een levensverzekering zorgt voor een langtermijnrelatie met je klant, want de meeste levensverzekeringscontracten zijn van onbepaalde duur. Het commerciële proces achter de uitwerking van verzekeringsvoorstellen is een werk van lange adem, maar dat motiveert me net, want ik ben een vechter en een doorzetter."

Wat is je grootste passie?

"Dat is een moeilijke (lacht): zakendoen. Paardrijden. Maar ik hou ook van mooie voorwerpen en ben geboeid door het behoud van het erfgoed. En dan heb ik nog een vierde passie: Doornik, mijn stad."

Welke rol moet een verzekeraar volgens jou vervullen?

"Hij helpt zijn klanten bij het beheren van hun risico's. Concreet houdt dat in dat hij hen moet wijzen op risico's waarvan ze zich niet noodzakelijkerwijs bewust zijn en dat hij daar een oplossing voor aanbiedt. En ik heb iets eigenaardigs opgemerkt: mensen zijn veel sneller geneigd om hun huis te verzekeren dan hun gezondheid. Nochtans is voor contractuelen een verzekering tweede pijler geen slechte zaak met het oog op hun pensioen. Maar vaak worden risico's zoals ongevallen of invaliditeit over het hoofd gezien. Het gaat hier nochtans over het financiële evenwicht van een huishouden."

Wat vinden je collega's van jou?

"Ik ben nogal recht voor de raap en veeleisend, maar ik aanvaard daar de consequenties van. En als we bezig zijn met een project kan ik iedereen mee aan boord krijgen."

Wat zijn de meest boeiende aspecten van je functie?

"De menselijke relaties zijn van cruciaal belang: zowel bij onze klanten als in de teams krijgen we te maken met buitengewone mensen. Ik oordeel nooit vooraf, want pas als je met iemand samenwerkt, weet je met wie je echt te maken hebt en ontdek je welke raakvlakken je met die persoon hebt."

Wat is jouw levensmotto?

"Pluk de dag."