Ga naar de hoofdinhoud

Blog

Elektrisch rijden: is het gras altijd groener aan de e-overkant?

Top

Elektrisch rijden: is het gras altijd groener aan de e-overkant?

Helpen we het milieu wel echt vooruit als we allemaal zouden kiezen voor een elektrische auto? Tegenwoordig weerklinkt overal de boodschap dat elektrische (of hybride) auto’s beter zijn voor het milieu én onze portefeuille. Maar hoe groot is de CO2-uitstoot van een elektrische auto nu eigenlijk? En hoe past de productie van al die batterijen in een milieuvriendelijk verhaal? En die energie moet toch ook ergens vandaan komen? In deze blogpost krijg je een antwoord op al die vragen. 

Wil je graag meer lezen over de voor- en nadelen van een elektrische auto en het gebruik ervan? Aan het einde van deze blogpost vind je interessante links die je alles vertellen wat je wil weten.

Is een elektrische auto beter voor het milieu?

Hier kunnen we ondertussen een duidelijk antwoord op geven: ja! Studies over CO2-emissies en luchtkwaliteit tonen aan dat een elektrische auto inderdaad minder CO2 uitstoot. Ze brengen aanzienlijk minder broeikasgassen en geen stikstofdioxide of fijnstof in de lucht. In de praktijk stoten elektrische auto’s 3 tot 4 keer minder CO2 uit dan bijvoorbeeld een dieselwagen. Tank je energie die op een groene manier wordt opgewekt? Dan is je elektrische auto verantwoordelijk voor tot wel 15 keer minder CO2-uitstoot!

Hybride wagens winnen ook aan populariteit. Hoewel deze minder groen zijn dan volledig elektrische auto’s, rijden ze deels op elektriciteit (en deels op brandstof). Daardoor hebben ook deze voertuigen een aanzienlijk lagere impact op de luchtkwaliteit en het milieu dan een benzine- of dieselwagen.

De luchtkwaliteit staat overigens hoog op ieders lijstje: steeds meer steden schakelen over naar een lage emissiezone. Een oude auto die een negatieve impact op het milieu heeft komt er dus niet meer zo snel in.

Hoe past de productie van de batterij en energie in dit plaatje?

Het produceren van batterijen vraagt inderdaad veel energie. Deze productie leidt soms tot het idee dat elektrisch rijden niet zo milieuvriendelijk is als men ons wil doen geloven.

Vermits een elektrische wagen minder CO2 per gereden kilometer uitstoot, haalt hij geleidelijk zijn achterstand in en bereikt hij een keerpunt. Vanaf dit punt heeft de elektrische auto de hogere CO2-emissies tijdens de productie gecompenseerd met lagere emissies tijdens het rijden. Het aantal kilometers waarna dit punt wordt bereikt hangt van veel variabelen af, maar voor een middelgrote auto ligt dit rond de 39 000 kilometer. 

Op lange termijn is het resultaat dus wel positief, maar kunnen hier nog flinke stappen worden gezet. Batterijen kunnen best nog wel wat ecologischer en compacter geproduceerd worden. De belangrijkste delen die ecologische verbeteringen kunnen opleveren, zijn naar onze mening het verzamelen van grondstoffen en de recyclage van de batterijen.

Wanneer het gaat over de energie die we gebruiken voor onze elektrische (of hybride) auto’s, kijken we in België enerzijds naar de kerncentrales en anderzijds naar hernieuwbare energiebronnen zoals wind- en zonne-energie. Heb je zonnepanelen? Dan kan je die optimaal inzetten om je elektrische (of hybride) auto op te laden.

Helaas bereiken zonnepanelen hun energiepiek ergens rond de middag (wanneer je misschien aan het werk bent op een andere plek), maar ook hier kan je een mouw aan passen. Door een thuisbatterij te installeren, kan je toch optimaal gebruik maken van je zonnepanelen en je elektrische auto zonder dat je ‘s middags thuis zou moeten zijn.

Zelf je Ecoscore berekenen?

De Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO), de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en de Université Libre de Bruxelles (ULB) hebben een tool ontwikkeld die een Ecoscore geeft aan alle auto’s op de markt. Die score houdt rekening met de uitlaatemissie tijdens het rijden, de productie en de distributie van de brandstof en/of elektriciteit.

Meer informatie in deze serie:

Elektrisch (of hybride) rijden wordt vaak ook naar voren geschoven als dé oplossing om het rijden voordeliger te maken. Maar is dat wel zo? De tweede blogpost in deze serie over elektrisch rijden gaat hier dieper op in. Ben je eerder benieuwd naar het verschil in rijgemak of de praktische kant van een elektrische auto? Dan onthult de derde blogpost in deze serie voor jou alle geheimen.

Op zoek naar een autoverzekering?

De Autoverzekering van AXA? Die houdt rekening met jouw wensen.

ONTDEK ONZE FORMULES

deel dit artikel