Ga naar de hoofdinhoud

Wat doen bij een arbeidsongeval? 

  • Ongeval op het werk of op de weg van en naar het werk
  • Aangifte van je ongeval bij je werkgever
  • Opvolging van je dossier en terugbetaling van je kosten

Je dossier arbeidsongevallen beheren: eenvoudiger dan ooit

Dankzij MyAXA Accident@Work raadpleeg je jouw dossier online, volg je terugbetalingen op en verstuur je documenten naar AXA in enkele klikken.

Wat doen als je onmiddellijk weer aan het werk kan?

Doe zo snel mogelijk aangifte van je arbeidsongeval bij je werkgever (indien mogelijk, onmiddellijk na het ongeval).

Wie verwittigen bij een arbeidsongeval?

Bij een arbeidsongeval is het niet nodig dat je zelf contact met AXA opneemt. Het is je werkgever of zijn vertegenwoordiger die het ongeval moet aangeven aan de verzekeringsmaatschappij.

Eens je dossier geopend is, verstuurt AXA je een communicatie via brief zodat je jouw dossier online kan opvolgen via MyAXA Accident@Work.

Het is mogelijk dat AXA aanvullende informatie vraagt. Verstuur je documenten via het platform (rubriek 'Mijn Documenten) en vul zo je dossier aan. Je kan ook de status van je verstuurde documenten raadplegen en zien of deze goed ontvangen en reeds behandeld werden door AXA.

Eens je dossier door AXA aanvaard is, dekt AXA de medische kosten verbonden aan je arbeidsongeval: consultaties bij de huisarts, aankoop van geneesmiddelen … Als je ons deze kosten via het platform bezorgt (rubriek 'Mijn Betalingen') om een terugbetaling te ontvangen, volstaat een kopie van deze kosten en van de getuigschriften van verstrekte hulp en houd je de originele documenten bij.

Als je dossier in afwachting staat van een beslissing van AXA of je dossier werd geweigerd door AXA, dan kan je je gemaakte kosten aan het ziekenfonds bezorgen om een terugbetaling aan te vragen.

Raadpleeg de rubriek ‘Mijn Betalingen’ om de status en de terugbetaling van je kosten eenvoudig te volgen.

Wat doen als je (tijdelijk) moet stoppen met werken?

Doe zo snel mogelijk aangifte van je arbeidsongeval bij je werkgever (indien mogelijk, onmiddellijk na het ongeval).

Wie verwittigen bij een arbeidsongeval?

Bij een arbeidsongeval is het niet nodig dat je zelf contact met AXA opneemt. Het is je werkgever of zijn vertegenwoordiger die het ongeval moet aangeven aan de verzekeringsmaatschappij.

Eens je dossier geopend is, verstuurt AXA je een communicatie via brief zodat je jouw dossier online kan opvolgen via MyAXA Accident@Work.

Het is mogelijk dat AXA aanvullende informatie vraagt. Verstuur je documenten via het platform (rubriek 'Mijn Documenten) en vul zo je dossier aan. Je kan ook de status van je verstuurde documenten raadplegen en zien of deze goed ontvangen en reeds behandeld werden door AXA.

Eens je dossier door AXA aanvaard is, dekt AXA de medische kosten verbonden aan je arbeidsongeval: consultaties bij de huisarts, aankoop van geneesmiddelen … Als je ons deze kosten via het platform bezorgt (rubriek 'Mijn Betalingen') om een terugbetaling te ontvangen, volstaat een kopie van deze kosten en van de getuigschriften van verstrekte hulp en houd je de originele documenten bij.

Als je dossier in afwachting staat van een beslissing van AXA of je dossier werd geweigerd door AXA, dan kan je je gemaakte kosten aan het ziekenfonds bezorgen om een terugbetaling aan te vragen.

Raadpleeg de rubriek ‘Mijn Betalingen’ om de status en de terugbetaling van je kosten eenvoudig te volgen. Ben je langer dan 30 dagen arbeidsongeschikt? Dan zal je hier ook een overzicht van je (salaris)uitkeringen terugvinden.

Afhankelijk van de ernst van je letsels zullen wij je uitnodigen bij een raadsarts voor de opvolging van de medische evolutie van deze letsels. De raadsarts geeft een medisch advies aan AXA. Op basis van dit medisch advies en de andere elementen aanwezig in het dossier zal AXA je de vergoedingen uitkeren waarop je recht hebt in overeenstemming met de wettelijke modaliteiten inzake arbeidsongevallen. Het is mogelijk dat wij je blijven oproepen bij een raadsarts ook al heb je het werk hervat.

Werk je in de publieke sector, dan zal de bevoegde medische dienst de rol van raadsarts opnemen en je werkgever op de hoogte houden.

Hulp nodig of een specifieke vraag?

Op het platform MyAXA Accident@Work vind je heel wat FAQ met een antwoord voor jouw specifieke situatie. Toch nog een andere vraag? Gebruik dan het contactformulier op het platform.

raadpleeg de FAQ

Beheer je dossier arbeidsongevallen online

Eenvoudig, snel en efficiënt: dankzij MyAXA Accident@Work focus je op wat echt telt, jouw herstel.

Meer weten over MyAXA Accident@Work? Ontdek het in deze video.

MELD JE AAN

Deze video maakt gebruik van cookies

Door deze video te bekijken, aanvaardt u het gebruik van cookies door Youtube. Onder dit gebruik valt bijvoorbeeld het analyseren van statistieken en het personaliseren van de gebruikservaring. Lees onze cookie policy.

Ben je werkgever?

Wil je graag een verzekering arbeidsongevallen onderschrijven voor je medewerkers? Ontdek onze oplossingen voor zelfstandigen en kmo’s.

Meer weten

Niet helemaal tevreden?

Samen op zoek naar een oplossing

NEEM CONTACT OP

Heb je een klacht, vul dan het contactformulier van onze afdeling Customer Protection in. Je krijgt dan onmiddellijk een ontvangstbevestiging met het referentienummer van je klacht. En de naam van onze collega die, in alle neutraliteit, voor jouw dossier zorgt.

Vul het klachtenformulier in

Of stuur een brief naar Customer Protection - t.a.v. Wouter Panneel (met de vermelding ‘persoonlijk en vertrouwelijk’) - Troonplein 1 – 1000 Brussel.


Ga je niet akkoord met de door ons voorgestelde oplossing?
Dan kan je terecht bij de Ombudsman van de verzekeringen, de Meeûsplantsoen 35 te 1000 Brussel of op www.ombudsman.as

Voor elke klacht met betrekking tot de toepassing van de bepalingen van de arbeidsongevallenverzekering kan je je wenden tot het Fedris, Federaal agentschap voor beroepsrisico's, Sterrenkundelaan 1 te 1210 Brussel.