Ga naar de hoofdinhoud

Wat doen bij een hospitalisatie?

  • Breng AXA op de hoogte, zowel voor een hospitalisatie in België als in het buitenland
  • Vraag de terugbetaling van je medische kosten
  • Blijf overnachten bij je gehospitaliseerde kind

Geniet je een hospitalisatieverzekering die werd afgesloten door je werkgever?

Dan hoef je je geen zorgen te maken. Ontdek welke stappen je moet volgen om je hospitalisatie in alle rust te beheren en je te concentreren op wat echt belangrijk is: je herstel.

Zo snel mogelijk

Neem zo snel mogelijk contact op met AXA op 0032 2 550 49 70 (liefst nog tijdens je verblijf in het ziekenhuis). Kan je zelf geen contact met ons opnemen, dan mag iemand van je familie of een personeelslid van het ziekenhuis dit ook doen. We zullen een hospitalisatiedossier voor je openen en zullen in de mate van het mogelijke jou het derdebetalerssysteem laten genieten. Zo zal het ziekenhuis de facturen voor je ziekenhuisopname rechtstreeks naar AXA sturen.

Moet je kind dringend in het ziekenhuis worden opgenomen?

Niets gaat boven een ouder die er is om zijn kind te troosten en gerust te stellen. Je hospitalisatieverzekering van AXA dekt de kosten om in het ziekenhuis bij je kind te blijven overnachten (‘rooming in’), als je kind verzekerd is bij AXA. Ontdek de voorwaarden en gedekte bedragen op MyAXA Healthcare in de rubriek ‘Mijn dekkingen’ binnen 'Mijn hospitalisatiedekking'.

Vergeet niet om de hospitalisatie van je kind bij AXA te melden door te bellen naar 0032 2 550 49 70. 

CONTROLEER JE DEKKINGEN

Eens je dossier door AXA aanvaard is, ontvang je een medisch attest dat door je arts moet worden ingevuld (behalve bij zwangerschap) en dat moet teruggestuurd worden naar AXA via het platform MyAXA Healthcare.

DOCUMENT DOWNLOADEN 

STUUR ONLINE JE MEDISCH ATTEST OP

Na je hospitalisatie

Dankzij bepaalde dekkingen kan je gebruikmaken van onze thuisdiensten. Je kan een beroep doen op verschillende diensten tijdens en na je ziekenhuisopname, zoals huishoudhulp, transport van jezelf of je familie naar het ziekenhuis, kinderoppas of dierenoppas, enz. Twijfel je of je deze diensten kan aanvragen? Surf naar MyAXA Healthcare en raadpleeg je dekkingen via 'Mijn bijstandsdiensten raadplegen' binnen de rubriek ‘Mijn gezondheidsdiensten’.

RAADPLEEG DE DIENSTEN DIE JE GENIET

Doktersbezoeken, aankoop van geneesmiddelen, röntgenfoto's, kinesitherapie enz. AXA dekt de medische kosten gelinkt aan je hospitalisatie gedurende een bepaalde periode voor en na de ingreep. Op MyAXA Healthcare vind je alle informatie over deze periode.

De verzekering komt steeds tussen na de terugbetaling door het ziekenfonds. Om je terugbetaling te ontvangen, stuur je ons een kopie van je medische kosten en de terugbetalingsattesten van je ziekenfonds ('kwijting gezondheidszorgen' genaamd) via MyAXA Healthcare in de rubriek ‘Mijn terugbetalingen’ onder 'Mijn medische kosten indienen'.

STUUR JE MEDISCHE KOSTEN NAAR AXA

Nadat AXA je medische kosten ontvangen en behandeld heeft, zal je een gedetailleerde afrekening ontvangen. Dit document geef je een duidelijk en transparant overzicht van de behandeling van je kosten. Geniet je het derdebetalerssysteem, dan betaalt AXA de volledige factuur rechtstreeks aan het ziekenhuis, maar bepaalde niet-gedekte kosten kunnen ten laste blijven. Alle soorten niet-gedekte kosten vind je terug op het platform MyAXA Healthcare in de rubriek ‘Mijn dekkingen’ onder 'Mijn hospitalisatiedekking'.

ONTDEK DE NIET-GEDEKTE KOSTEN

Vóór je hospitalisatie

De keuze van je ziekenhuis is belangrijk. Als je ziekenhuis samenwerkt met AXA, zal je het derdebetalerssysteem genieten, wat betekent dat je hospitalisatie rechtstreeks door AXA betaald wordt. Is dit niet het geval, dan moet je de kosten van je hospitalisatie zelf voorschieten en nadien een terugbetaling van AXA vragen. Raadpleeg onze lijst van partnerziekenhuizen om te weten of je het derde-betalerssysteem geniet.

RAADPLEEG DE LIJST 

De keuze van je kamertype is eveneens belangrijk. Niet alle kamertypes worden steeds gedekt door je verzekering. Surf naar het platform MyAXA Healthcare en klik op 'Mijn hospitalisatiedekking' in de rubriek ‘Mijn dekkingen’.

CONTROLEER WELK KAMERTYPE GEDEKT IS   

Plan je hospitalisatie in enkele kliks via MyAXA Healthcare, ons digitale gezondheidsplatform.

GEEF JE HOSPITALISATIE ONLINE AAN   

Moet je kind in het ziekenhuis worden opgenomen?

Niets gaat boven een ouder die er is om zijn kind te troosten en gerust te stellen. Je gezondheidsverzekering van AXA dekt de kosten om in het ziekenhuis bij je kind te blijven overnachten (‘rooming in’), als je kind bij AXA verzekerd is. Ontdek de voorwaarden op MyAXA Healthcare in de rubriek ‘Mijn dekkingen’ onder 'Mijn hospitalisatiedekking'.

Belangrijk: geef de hospitalisatie van je kind aan bij AXA via MyAXA Healthcare voor hij of zij wordt opgenomen, zodat je in alle gemoedsrust naar het ziekenhuis kan gaan.

CONTROLEER JE DEKKINGEN   

Wanneer AXA je dossier aanvaard heeft, ontvang je een bevestigingsbrief, de ‘Hospi-Pass’. We sturen je ook een medisch attest dat door je arts moet worden ingevuld (behalve bij zwangerschap) en moet teruggestuurd worden naar AXA via het platform MyAXA Healthcare.

DOWNLOAD HET DOCUMENT   

STUUR ONLINE JE MEDISCH ATTEST OP   

Na je hospitalisatie

Doktersbezoeken, aankoop van geneesmiddelen, röntgenfoto's, kinesitherapie enz. AXA dekt de medische kosten gelinkt aan je hospitalisatie gedurende een bepaalde periode voor en na de ingreep. Op  MyAXA Healthcare vind je in de rubriek ‘Mijn dekkingen’ onder 'Mijn hospitalisatiedekking' alle informatie over deze periode.

De verzekering komt steeds tussen na de terugbetaling door het ziekenfonds. Om je terugbetaling te ontvangen, stuur je ons een kopie van je medische kosten en de terugbetalingsattesten van je ziekenfonds ('kwijting gezondheidszorgen' genaamd) via MyAXA Healthcare in de rubriek ‘Mijn terugbetalingen’ onder 'Mijn medische kosten indienen'.

STUUR JE MEDISCHE KOSTEN NAAR AXA   

 

Dankzij bepaalde dekkingen kan je gebruikmaken van onze thuisdiensten. Je kan een beroep doen op verschillende diensten tijdens en na je ziekenhuisopname, zoals huishoudhulp, transport van jezelf of je familie naar het ziekenhuis, kinderoppas of dierenoppas, enz. Twijfel je of je deze diensten kan aanvragen? Surf naar MyAXA Healthcare en raadpleeg uw dekkingen via 'Mijn bijstandsdiensten raadplegen' binnen de rubriek ‘Mijn gezondheidsdiensten’.

RAADPLEEG DE DIENSTEN DIE JE GENIET   

Nadat AXA je medische kosten ontvangen en behandeld heeft, zal je een gedetailleerde afrekening ontvangen. Dit document geeft je een duidelijk en transparant overzicht van de behandeling van je kosten. Geniet je het derde-betalerssysteem, dan betaalt AXA de volledige factuur rechtstreeks aan het ziekenhuis, maar bepaalde niet-gedekte kosten kunnen ten laste blijven. Alle soorten niet-gedekte kosten vind je terug in het detail van je dekkingen op het platform MyAXA Healthcare in de rubriek ‘Mijn dekkingen’ onder 'Mijn hospitalisatiedekking'.

ONTDEK DE NIET-GEDEKTE KOSTEN   

 

Vóór je hospitalisatie of zo snel mogelijk

Je hospitalisatieverzekering komt overal ter wereld tussen in geval van een dringende hospitalisatie. Bij een geplande hospitalisatie komt AXA eveneens tussen, indien het ziekenfonds en AXA vooraf hun akkoord hebben gegeven (bijvoorbeeld: als een buitenlands ziekenhuis bekend staat om een bepaalde behandeling die in België niet kan worden uitgevoerd). Contacteer ons, indien mogelijk voor je vertrek, voor meer informatie over de gezondheidszorgen in het land van je bestemming.

Meld je hospitalisatie op 0032 2 550 49 70. Vervolgens openen wij een nieuw dossier zodat je een terugbetaling kan aanvragen.

Moet je kind in het buitenland in het ziekenhuis worden opgenomen?

Niets gaat boven een ouder die er is om zijn kind te troosten en gerust te stellen. Je gezondheidsverzekering van AXA dekt de kosten om in het ziekenhuis bij je kind te blijven overnachten (‘rooming in’), als je kind verzekerd is bij AXA. Ontdek de voorwaarden op MyAXA Healthcare in de rubriek ‘Mijn dekkingen’ onder 'Mijn hospitalisatiedekking'.

Vergeet niet om de hospitalisatie van je kind bij AXA te melden door te bellen naar 0032 2 550 49 70.

CONTROLEER JE DEKKINGEN   

In het buitenland is het derdebetalerssysteem niet van toepassing omdat AXA geen overeenkomst heeft met buitenlandse ziekenhuizen. Dit betekent dat je de ziekenhuiskosten moet voorschieten en nadien een terugbetaling moet aanvragen bij AXA. Je kan gemakkelijk je kosten invoeren op het platform MyAXA Healthcare in de rubriek ‘Mijn terugbetalingen’ onder 'Mijn medische kosten indienen'.

STUUR JE MEDISCHE KOSTEN NAAR AXA   

 

Doktersbezoeken, aankoop van geneesmiddelen, röntgenfoto's, kinesitherapie enz. AXA dekt de medische kosten gelinkt aan je hospitalisatie gedurende een bepaalde periode voor en na de ingreep. Op MyAXA Healthcare vind je in de rubriek 'Mijn dekking – hospitalisatie' alle informatie over deze periode.

De verzekering komt steeds tussen na de terugbetaling door het ziekenfonds. Om je terugbetaling te ontvangen, stuur ons een kopie van je medische kosten en de terugbetalingsattesten van je ziekenfonds ('kwijting gezondheidszorgen' genaamd) via MyAXA Healthcare in de rubriek ‘Mijn terugbetalingen’ onder 'Mijn medische kosten indienen'.

STUUR JE MEDISCHE KOSTEN NAAR AXA   

 

 

Is je hospitalisatie gelinkt aan een chronische of zeldzame ziekte?

Geen paniek, je hospitalisatieverzekering dekt eveneens de zogenaamde 'zware' ziekten. De definitie van een 'zware' ziekte hangt af van je verzekering.

De lijst met de zware ziekten die door je gezondheidsverzekering van AXA gedekt worden, vind je terug op MyAXA Healthcare in de rubriek 'Mijn dekkingen' onder 'Mijn hospitalisatiedekking'.

ONTDEK DE LIJST 

Apotheekkosten?

Ontdek onze vereenvoudigde terugbetalingsprocedure!

Niet meer nodig om je apotheekkosten naar AXA te sturen!

Via AssurPharma worden alle aanvragen voor de terugbetaling van apotheekkosten rechtstreeks van de apotheek naar de verzekeraar verzonden.

Je moet gewoon de AssurPharma-barcode downloaden op MyAXA Healthcare en ze laten inscannen door de apotheker. Je moet je onkostennota's dus niet meer naar AXA sturen! Ontdek hoe je je barcode gebruikt op MyAXA Healthcare.

Meld je aan

Beheer je gezondheidsverzekering online

Ontdek in de video wat je allemaal kan doen op het MyAXA Healthcare platform:

  • raadpleeg je dekkingen
  • plan je hospitalisatie
  • geef je medische kosten in
  • volg je terugbetalingen op
  • geniet vele extra voordelen

Meld je aan

Deze video maakt gebruik van cookies

Door deze video te bekijken, aanvaardt u het gebruik van cookies door Youtube. Onder dit gebruik valt bijvoorbeeld het analyseren van statistieken en het personaliseren van de gebruikservaring. Lees onze cookie policy.

Heb je hulp nodig of heb je een specifieke vraag?

Gebruik het contactformulier van het platform MyAXA Healthcare of neem contact met ons op via telefoon of WhatsApp. Al onze contactgegevens vind je terug op MyAXA Healthcare.

Meld je aan

Interessant voor jou

Word je gehospitaliseerd naar aanleiding van een arbeidsongeval?

Ontdek welke stappen je moet volgen.

WAT DOEN BIJ EEN ARBEIDSONGEVAL?

Geniet je via je werkgever een gezondheidsverzekering van AXA?

Hier vind je meer info over:

WAT DOEN BIJ MEDISCHE KOSTEN?
Digital Healthcare

Ben je werkgever?

Ben je van plan om een gezondheidsverzekering af te sluiten voor je medewerkers?
Ontdek onze oplossingen:

Niet helemaal tevreden?

Samen op zoek naar een oplossing

NEEM CONTACT OP

Heb je een klacht, vul dan het contactformulier van onze afdeling Customer Protection in. Je krijgt dan onmiddellijk een ontvangstbevestiging met het referentienummer van je klacht. En de naam van onze collega die, in alle neutraliteit, voor jouw dossier zorgt.

Vul het klachtenformulier in 

Of stuur een brief naar Customer Protection - t.a.v. Wouter Panneel (met de vermelding ‘persoonlijk en vertrouwelijk’) - Troonplein 1 – 1000 Brussel.


Ga je niet akkoord met de door ons voorgestelde oplossing?
Dan kan je terecht bij de Ombudsman van de verzekeringen, de Meeûsplantsoen 35 te 1000 Brussel.