Ga naar de hoofdinhoud
iemands hand die een stekker van een elektrische auto inplugt iemands hand die een stekker van een elektrische auto inplugt

Blog

De verplichte ‘On-Board Fuel Consumption Meter’ in je (bestel-)wagen: Big Brother of nuttig?

Top

| 4 min lezen.

De verplichte ‘On-Board Fuel Consumption Meter’ in je (bestel-)wagen: Big Brother of nuttig?

Op zoek naar een autoverzekering?

De Autoverzekering van AXA? Die houdt rekening met jouw wensen.

ONTDEK ONZE FORMULES

Sinds 1 januari 2020 verplicht de Europese Unie de aanwezigheid van dit meetapparaat, kortweg de OBFCM genoemd, voor alle nieuwe personenauto's, inclusief hybrides en elektrische auto’s en nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen. Vanaf 1 januari 2021 moeten alle nieuwe voertuigen uitgerust zijn met een OBFCM. Maar waarom en wat betekent dit voor jou?

Alle feiten op een rij

Hoe het begon…

In 2018 werd de WLTP-norm ingevoerd. Met deze wereldwijd aanvaarde methode (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) bepaalt men de CO2-uitstoot, het brandstofverbruik en het elektrisch bereik van (bestel-)wagens. Bij de aankoop van een nieuw voertuig is er daardoor een duidelijke én verplichte vermelding van de verbruiks- en emissiewaarden. Zo ook bijvoorbeeld in reclamefolders. En dat is goed want dat maakt het voor jou makkelijker om verschillende automodellen te vergelijken (zeker als je belang hecht aan een milieuvriendelijk voertuig).

Maar … heeft elk voordeel zijn nadeel?

Ja. De intenties van de WLTP-norm zijn zeker goed maar in de praktijk durft het al eens fout te lopen. Immers, de door de fabrikant gerapporteerde gegevens en de werkelijke waarden liggen soms vrij ver uit elkaar. Er zijn voorbeelden waarbij het werkelijk verbruik van nieuwe voertuigen tot zelfs 39% hoger ligt dan het goedgekeurde verbruik!

Hoe het verder gaat …

En dus werd - voor elke nieuwe personenwagen en lichte bedrijfswagen vanaf 1 januari 2020 - de verplichte OBFCM ingevoerd. De Europese doelstelling hiervan is - op een geanonimiseerde manier - de waarden voor CO2-emissies en brandstofverbruik onder reële rijomstandigheden te vergelijken met die van de typegoedkeuring van het voertuig. M.a.w. de kloof tussen wat de autofabrikanten meedelen en de werkelijke waarden proberen te dichten.

De procedure om deze gegevens te verzamelen is nog lopende. Pas vanaf dit jaar en dit tot 2026, worden de gegevens van de OBFCM verzameld en vergeleken met het normverbruik. Nadien zullen de normen en regels, opgelegd aan de constructeurs, wellicht aangepast worden.

Moet je een OBFCM installeren?

Neen. Dit meetapparaat (op je boordcomputer) is inderdaad verplicht vanaf 1 januari 2020 op alle nieuwe auto’s en lichte vrachtwagens maar wordt door de fabrikanten voorzien in hun nieuwe modellen.

Ook over het doorgeven van de meetresultaten hoeft je je voorlopig geen zorgen te maken want de exacte procedure voor het verzenden, evalueren en gebruiken van de OBFCM-gegevens is - zoals hierboven aangehaald - nog niet vastgesteld. Bovendien zal dit wellicht, aangezien meer en meer wagens ‘geconnecteerd’ zijn, allemaal automatisch gebeuren.

Grotere impact op plug-in-hybrideauto’s?

Feit 1: de verkoop van plug-in-hybrides zit al een aantal jaren in de lift. 
Het gaat hier over wagens met een oplaadbare batterij waarmee je 30 à 40 kilometer elektrisch kan rijden en die nadien overschakelen op een verbrandings- of benzinemotor.

Feit 2: ze stoten minder CO2 uit.
Klopt maar enkel als je deze wagen optimaal gebruikt en dat betekent met een regelmatig en voldoende opgeladen batterij. Als je dit niet doet, rij je nog steeds en vooral op je benzinemotor. En dan genieten jij noch het milieu veel voordeel.

Besluit: gebruik je plug-in-hybride op de best mogelijke manier. Rij groen en beïnvloed zo je brandstofverbruik en CO2-uitstoot (én dus ook de OBFCM).

Kijkt Big Brother mee over je schouders?

De OBFCM is er enkel om ervoor te zorgen dat de kloof tussen feitelijke en goedgekeurde gegevens niet groter wordt. Wat zou betekenen dat men niet jou maar de fabrikanten wenst bij te sturen.

Maar dit apparaatje meet natuurlijk meer dan alleen maar je gegevens over je brandstofverbruik en CO2-uitstoot. Ook bijvoorbeeld hoeveel kilometers je reed vanaf de aankoop van je wagen, je gemiddelde snelheid, hoeveel minuten je hebt gereden, …

Toch wel zeer persoonlijke gegevens die volgens sommigen kunnen gebruikt worden om een nieuwe belasting, gelinkt aan je CO2-uitstoot/brandstofgebruik, in te voeren. Gelukkig zijn dit zorgen voor later aangezien we pas na 2026 de testresultaten zullen kennen.

Wij houden je op de hoogte!

 

Op zoek naar een autoverzekering?

De Autoverzekering van AXA? Die houdt rekening met jouw wensen.

ONTDEK ONZE FORMULES

DEEL DIT ARTIKEL