Rekeningen maken goede vrienden. En dat geldt voor medehuurders ook. Volg deze 5 adviezen om conflicten en irritaties te vermijden.
1. Stel een systeem vast voor het betalen van de huur
De huur is meestal de grootste gemeenschappelijke uitgave bij samenhuur, en de meest regelmatige. Aangezien je er niet aan kunt ontsnappen (helaas!), kun je het beste vanaf het begin met elkaar een manier afspreken om hem te betalen. Openen jullie een gemeenschappelijke rekening waarop iedereen zijn of haar deel van de huur stort? Of zorgt een van de medehuurders ervoor dat het juiste bedrag bijeen wordt gebracht? Op welke dag moet het geld uiterlijk worden gestort of bijeengebracht?
2. Open een rekening voor de gemeenschappelijke uitgaven
De gemeenschappelijke uitgaven blijven niet beperkt tot de huur: je hebt ook servicekosten, internet, schoonmaakmiddelen, verzekeringspremie… En als jullie met minstens 3 zijn en/of met contant geld werken, kan het al snel een zootje worden! De oplossing? Gebruik net als voor de huur een gemeenschappelijke rekening en stel een bedrag vast voor de gemeenschappelijke uitgaven, dat iedereen voor een bepaalde datum moet storten. Ben je bang dat je het vergeet? Maak er een permanente opdracht van en je bank stort het automatisch.
3. Noteer wie iets aan iemand leent en hoeveel
"Heb je misschien 10 euro voor mijn pizza? Ik ben vergeten te pinnen... "
"Ga je boodschappen doen? Kun je dan voor mij een pak koekjes meenemen, alsjeblieft? Ik heb ze gisteren allemaal naar binnen gewerkt… En een fles water graag. "
Verdere uitleg is overbodig, je kunt snel in de schuld staan bij je huisgenoot. Dus om nalatigheid en misverstanden te voorkomen, en alle spanning die daar het gevolg van kunnen zijn, kun je het beste noteren wie iets leent aan wie en hoeveel. Ofwel op een lijst in de keuken, ofwel via een app (je hebt een paar hele goede, zoals Tricount, Bancontact App, Spendee, Splid…). Dit advies is vooral belangrijk als een van de medehuurders een krap budget heeft en/of erkend gierig is.
4. Vergeet niet dat boodschappen geld kosten!
Het hele pak fruityoghurt van je huisgenoot naar binnenwerken of zijn of haar voorraad chips soldaat maken omdat je onverwacht gasten hebt, is niet echt cool. Ten eerste omdat boodschappen doen moeite kost en je dus profiteert van het 'harde werk' van de ander, maar ook omdat je op zijn of haar kosten je maag vult. Dus als je wilt dat het gezellig blijft in de keuken, kun je het beste de ontbrekende levensmiddelen opnieuw aanschaffen of de volgende keer de boodschappen betalen.
5. Wees duidelijk en georganiseerd
Uit de voorgaande 4 punten volgt dat je duidelijk moet communiceren en in ieder geval een beetje georganiseerd moet zijn, als je wilt voorkomen dat geld voor conflicten zorgt. Ja, zelfs als je gruwt van lijstjes en planningen; het gaat hier om het welzijn in je huiskamer.