Ga naar de hoofdinhoud Ga naar het hoofdmenu Ga naar het hoofdmenu
Axa Verzekeringen, homepagina

Zwangerschap en bevalling

Wat te doen bij medische kosten en hospitalisatie gelinkt aan een zwangerschap?

Bij AXA weten we dat een zwangerschap een intense periode is, vol vreugde, vragen en voorbereidingen. Daarom begeleiden we je bij elke stap met toegankelijke diensten die ontworpen zijn om je leven makkelijker te maken.

Voor de bevalling

  1. Controleer je dekkingen op MyAXA Healthcare

    Zwangerschap houdt specifieke medische zorgen in: prenatale consultaties, echo’s, zwangerschapssuikertest, eventuele medicatie, ziekenhuisopname voor de bevalling, postnatale opvolging … Deze zorgen brengen vaak hoge kosten met zich mee. Gelukkig kan je, als je verzekerd bent bij AXA, een deel van deze medische kosten terugbetaald krijgen.

    Om te weten welke kosten worden gedekt door je AXA-gezondheidsverzekering, log je in op MyAXA Healthcare en raadpleeg je de rubriek “Mijn dekkingen”.

    • Heb je een hospitalisatieverzekering bij AXA? Dan worden de medische kosten die verband houden met je zwangerschap terugbetaald tijdens je ziekenhuisopname, maar ook gedurende een bepaalde periode vóór en na je opname. Ga naar MyAXA Healthcare, onder de rubriek “Mijn dekking – hospitalisatie” om de duur te bekijken.
    • Heb je een verzekering voor ambulante zorgen? Dan worden de medische kosten die niet verband houden met je ziekenhuisopname terugbetaald. Raadpleeg de rubriek “Mijn dekking – andere medische zorgen” voor meer details.
    Controleer je dekkingen
  2. Plan je hospitalisatie bij een bevalling in het ziekenhuis

    Zodra je uitgerekende bevallingsdatum bekend is, kan je je ziekenhuisopname plannen via MyAXA Healthcare. Ga naar de rubriek “Mijn hospitalisatie plannen” om je verblijf op de materniteit rustig voor te bereiden.

    Natuurlijk is de voorziene bevallingsdatum altijd een schatting, maar geen zorgen: omdat je opname vooraf gepland werd, zal AXA ze gewoon vergoeden. Breng AXA gewoon zo snel mogelijk op de hoogte van de effectieve datum waarop je bevallen bent.

    Plan je hospitalisatie

Na de bevalling

  1. Vraag de terugbetaling van je medische kosten aan

    De kosten die verband houden met je zwangerschap (consultaties, onderzoeken, voorschriften, …) kunnen worden terugbetaald door je ziekenfonds en je verzekeraar. Stuur je documenten eerst naar je ziekenfonds en bezorg ze daarna aan AXA via MyAXA Healthcare, onder de rubriek “Mijn medische kosten indienen” (selecteer “hospitalisatie + pre & post” in de lijst met types medische kosten als je een hospitalisatieverzekering hebt).

    Download je AssurPharma-barcode
    Dien je medische kosten in
  2. Maak gebruik van thuisdiensten na de bevalling

    Na de geboorte kan je gebruikmaken van thuisdiensten (poetshulp, kinderopvang, …) en psychologische ondersteuning via Doctors Online.
    Bekijk op MyAXA Healthcare welke diensten je geniet.

    Log in op MyAXA Healthcare

Jouw extra voordelen voor je gezondheid

Controleer op je MyAXA Healthcare-platform of je toegang hebt tot deze diensten.

AXA begeleidt je in elke situatie

Nog vragen?

Je Hospitalisatieverzekering van AXA dekt de medische kosten die het gevolg zijn van je hospitalisatie of een zware ziekte.

Bij een hospitalisatie zijn dat de medische kosten gemaakt tijdens je hospitalisatie, maar ook tijdens een bepaalde periode voor en na je hospitalisatie (je dekking hangt af van het contract onderschreven door je werkgever).

Om de precieze duur van die periodes te kennen, log in op het platform MyAXA Healthcare, klik op ‘Mijn dekkingen’ en dan op ‘Mijn hospitalisatiedekking’.

Bij een zware ziekte zijn dat alle medische kosten die rechtstreeks verband houden met de zware ziekte, ongeacht of je in het ziekenhuis bent opgenomen. De definitie van een zogenaamde ‘zware’ ziekte hangt af van je verzekeringsdekking.

De lijst van zware ziekten waarvoor je gedekt bent door je Hospitalisatieverzekering van AXA is te vinden op MyAXA Healthcare in de rubriek ‘Mijn dekkingen’, ‘Mijn hospitalisatiedekking’.

Goed om te weten
Als je gehospitaliseerd bent of moet worden, is het belangrijk om de hospitalisatie bij AXA aan te geven. Raadpleeg de pagina 'Wat doen bij een hospitalisatie?' voor meer informatie over de te volgen stappen om je hospitalisatie te plannen of aan te geven.

Je kan AXA op de hoogte brengen van je hospitalisatie via het platform MyAXA Healthcare, in slechts enkele kliks. Ga naar ‘Mijn hospitalisatie plannen’ in de rubriek ‘Mijn hospitalisatie’.

Om de terugbetaling aan te vragen van medische kosten die gedekt zijn door je Hospitalisatieverzekering van AXA, zoals medische kosten in geval van zware ziekte of pre- en posthospitalisatie, volg je de volgende procedure:

  1. Vraag eerst een terugbetaling aan je ziekenfonds
    Stuur je ziekenfonds alle documenten over de medische kosten in verband met je hospitalisatie of zware ziekte (voorschriften, getuigschriften voor verstrekte hulp).   
     
    OPGELET: maak een kopie van elk document alvorens het naar je ziekenfonds te versturen om het nadien aan ons te bezorgen.  
     

  1. Verzamel je documenten
    Na ontvangst van het antwoord van je ziekenfonds, verzamel:  

    • De kwijtschriften van het ziekenfonds
    • De ontvangstbewijzen van de werkelijk betaalde erelonen
    • Voor de gedekte paramedische erelonen (van een diëtist, podoloog, logopedist, osteopaat, chiropractor, homeopaat, acupuncturist, psycholoog…), het voorschrift van de huisarts of specialist.
    • Voor uw andere medische kosten (ambulante verzorging in het ziekenhuis, laboratoriumonderzoeken, …), de gedetailleerde facturen samen met de eventuele kwijtschriften van het ziekenfonds.
  1. Laad je documenten op via MyAXA Healthcare
    Om ons je documenten te bezorgen:  

    • log in op het platform MyAXA Healthcare  

    • klik op ‘Mijn terugbetalingen’  

    • klik op ‘Mijn medische kosten indienen’   

    • volg de instructies op het scherm  

Het derdebetalerssysteem geldt voor de opnamekosten en voor de medische kosten die door jouw AXA hospitalisatieverzekering worden gedekt en die tijdens de opname zijn gemaakt (van je opname tot het einde van je opname). De dekking hangt af van het contract dat door je werkgever is afgesloten. Je vindt alle details over de dekking van jouw AXA hospitalisatieverzekering op het platform MyAXA Healthcare. Zodra je ingelogd bent, klik op ‘Mijn dekkingen’ en vervolgens op ‘Mijn hospitalisatiedekking’.

Goed om te weten:
De kosten vóór en na de ziekenhuisopname worden ook gedekt maar moeten naar AXA worden gestuurd om terugbetaald te worden. Ontdek hier de procedure om de terugbetaling aan te vragen.

Ja, het is verplicht om eerst een terugbetaling te vragen aan je ziekenfonds. Om de terugbetaling te ontvangen van de medische kosten die gedekt zijn door je gezondheidsverzekering van AXA, moet je verplicht het volgende aan AXA bezorgen:

  • de kopieën van je getuigschriften voor verstrekte hulp
  • de attesten van terugbetaling (of niet-tegemoetkoming) van je ziekenfonds

Als je voor bepaalde medische zorgen het derdebetalerssysteem geniet, is enkel het getuigschrift voor verstrekte hulp nodig.

Interessant voor jou