Medische kosten
Dien je medische kosten in
Beheer je terugbetalingsverzoeken eenvoudig via MyAXA Healthcare
- Controleer welke kosten door je gezondheidsverzekering worden gedekt
- Geef je medische kosten aan
- Volg de status van je terugbetalingen
- En nog veel meer!
Lopende terugbetalingen?
Log in en volg de status van je terugbetalingen, 24/7.
Volg je terugbetalingenDe stappen om je medische kosten aan te geven
Ontdek alle stappen die je moet volgen om je aanvragen voor de terugbetaling van je medische kosten te beheren. En richt je zo op wat het belangrijkste is: gezond blijven.
-
Controleer je dekkingen op MyAXA Healthcare
Heb je een hospitalisatieverzekering?
Doktersbezoeken, aankoop van geneesmiddelen, röntgenfoto's, kinesitherapie, … Als je gedekt bent in geval van hospitalisatie, dekt AXA de medische kosten gelinkt aan je hospitalisatie gedurende een bepaalde periode voor en na de ingreep.
Heb je een verzekering ambulante zorgen?
Dokter- en tandartsbezoeken, geneesmiddelen, tandprothesen, brilglazen, …: de medische zorg die niet wordt verleend in het kader van een hospitalisatie of een ernstige ziekte (ook wel ‘ambulante zorgen’ genoemd) kan ook door AXA worden terugbetaald.
Raadpleeg de details van de kosten waarvoor je recht hebt op terugbetaling onder het tabblad ‘Mijn dekkingen’ op het platform MyAXA Healthcare.
-
Vraag een terugbetaling aan bij je ziekenfonds
Stuur alle documenten in verband met medische kosten naar het ziekenfonds. Maak er vooraf een kopie van zodat je ze vervolgens naar AXA kan sturen.
-
Dien je terugbetalingsverzoek bij AXA in
AssurPharma
Door de AssurPharma-barcode bij een apotheker in België te laten scannen, worden alle (para)farmaceutische kosten die door een arts zijn voorgeschreven rechtstreeks vanuit de apotheek naar AXA gestuurd.
Download je barcodeAssurMed
Dankzij AssurMed kunnen behandelende artsen, tandartsen en fysiotherapeuten je zorgattesten digitaal en veilig beschikbaar stellen, zodat je die naar AXA kan sturen.
De artsen plaatsen het zorgattest op een patiëntenportaal (Helena of OxyCity (binnenkort beschikbaar)). Zodra je ingelogd bent op het portaal, selecteer je de attesten waarvoor je een terugbetaling bij je verzekeraar wil aanvragen.
Na ontvangst van je aanvraag zorgt AXA voor een snelle verwerking en terugbetaling van de kosten van de ingezonden attesten (op voorwaarde dat de kosten worden gedekt door je verzekering).
Meer info over AssurMedMyAXA Healthcare
Stuur zorgattesten eenvoudig naar AXA via MyAXA Healthcare, onder het tabblad ‘Mijn medische kosten indienen’ .
Stuur je medische kosten naar axa -
Volg de status van je terugbetalingen voor medische kosten
Volg op elk moment de status van je terugbetalingen via MyAXA Healthcare, onder het tabblad ‘Mijn terugbetalingen opvolgen’.
Jouw extra voordelen voor je gezondheid
Controleer op je MyAXA Healthcare-platform of je toegang hebt tot deze diensten.
AXA begeleidt je in elke situatie
Nog vragen?
De collectieve verzekering ambulante zorgen dekt werknemers in loondienst (via hun werkgever) en zelfstandige ondernemers.
Als je werkgever dit toestaat, kan ze ook worden afgesloten voor:
- je partner
- je kinderen en de kinderen van je partner (dat wil zeggen biologische, erkende en geadopteerde kinderen die recht hebben op kinderbijslag). De premiekosten voor de aansluiting van gezinsleden kunnen door de werkgever worden gedragen of doorbelast worden aan de begunstigde werknemers. Je werkgever zal je tijdens het afsluiten van de verzekeringsovereenkomst informeren over de verschillende opties.
Als de verzekering kan worden uitgebreid tot gezinsleden, moet deze aansluiting gelden voor alle bestaande leden op het moment van je aansluiting. Dit geldt uiteraard niet voor personen die na jouw aansluiting bij jouw gezin komen (bijvoorbeeld door een huwelijk, geboorte of adoptie).
Om te controleren of de gezinsleden gedekt zijn door je verzekering ambulante zorgen van AXA, surf je naar het platform MyAXA Healthcare.
Onze diensten doen er alles aan om de medische kosten die worden vergoed door je AXA Hospitalisatieverzekering en/of verzekering ambulante zorgen binnen 10 werkdagen na indiening van je verzoek, vergezeld van de benodigde documenten, terug te betalen.
Houd er rekening mee dat, als het gaat om een ziekenhuisopname waarbij de derdebetalersregeling van toepassing was, de voor- en nazorgkosten pas worden terugbetaald na ontvangst van de ziekenhuisfactuur.
Als je constateert dat je terugbetaling nog altijd niet heeft plaatsgevonden meer dan een maand nadat je de nodige stappen hebt gezet (en meer dan drie maanden na de ingreep in geval van hospitalisatie), kan je contact met ons opnemen:
- via het contactformulier: nadat je bent ingelogd op MyAXA Healthcare, klik op ‘Contact’
- per e-mail medischekosten@axa.be
Dankzij de vereenvoudigde terugbetalingsprocedure AssurPharma worden je farmaceutische kosten die door een arts zijn voorgeschreven en door je verzekering ambulante zorgen van AXA worden gedekt rechtstreeks naar AXA gestuurd op het moment van aankoop: laat je AssurPharma-barcode door je apotheker scannen, en klaar!
Ga naar MyAXA Healthcare, in de sectie ‘Mijn terugbetalingen’, en klik op ‘Vraag je AssurPharma-streepjescode aan’ om je persoonlijke AssurPharma-barcode te downloaden en te ontdekken hoe je die kan gebruiken.
- Op de startpagina, klik op ‘Dien mijn medische kosten in’.
- Vul de gevraagde informatie in met een paar klikken en importeer je kosten vanaf je telefoon. Het is ook mogelijk om een foto van je kosten te maken.
- Controleer of alle informatie klopt, klik vervolgens op ‘verzenden’.
- Je ingediende kosten zijn binnen 2 dagen zichtbaar in de sectie ‘Mijn terugbetalingen’ van het platform zodat je de status van je terugbetalingen kan raadplegen.
- Wanneer de terugbetaling door AXA wordt uitgevoerd, ontvang je een SMS van AXA. Je kan de details van je terugbetalingen in MyAXA Healthcare bekijken.



