Ga naar de hoofdinhoud Ga naar het hoofdmenu Ga naar het hoofdmenu
Axa Verzekeringen, homepagina

Hospitalisatie in het buitenland

Wat te doen bij een hospitalisatie in het buitenland?

Bekijk de stappen die je moet volgen om onnodige rompslomp te voorkomen bij een hospitalisatie in het buitenland en jezelf te kunnen focussen op wat het belangrijkste is: je herstel.

Vóór je hospitalisatie of zo snel mogelijk

  1. Neem contact op met je ziekenfonds om je hospitalisatie in het buitenland te melden

    Je hospitalisatieverzekering geeft wereldwijd dekking in geval van een urgente en zelfs geplande hospitalisatie, op voorwaarde dat het ziekenfonds en AXA vooraf hun akkoord hebben gegeven (bijvoorbeeld wanneer een buitenlands ziekenhuis bekendstaat om een behandeling die in België niet kan worden uitgevoerd). Neem bij voorkeur vóór je vertrek contact met ons op om informatie te verkrijgen over de gezondheidszorg in het land van bestemming.

  2. Bel AXA om je hospitalisatie te melden

    Meld je hospitalisatie in het buitenland via het telefoonnummer 0032 2 552 53 910032 2 552 53 91.

    Na het melden van de hospitalisatie ontvang je een document met de titel GOP (‘Guarantee of Payment’ ), dat de tussenkomst van AXA bevestigt (het equivalent van Hospi-Pass).

    • Als je contract een bijstandsdekking omvat en de totale duur van je verblijf in het buitenland in het lopende jaar minder dan 3 maanden bedraagt, is de derdebetalersregeling van toepassing voor niet-geplande hospitalisaties.
    • Als de totale duur van je verblijf in het buitenland meer dan 3 maanden bedraagt in het lopende jaar, moet je vooraf toestemming van AXA verkrijgen zodat je hospitalisatieverzekering tussenkomt en de derdebetalersregeling toekent aan je niet-geplande hospitalisatie.
    • Om te zorgen dat je AXA Hospitalisatieverzekering tussenkomt bij een geplande hospitalisatie in het buitenland, moet je vooraf toestemming van AXA verkrijgen. De derdebetalersregeling is niet van toepassing voor dit type hospitalisatie.

    Je kind moet in het buitenland gehospitaliseerd worden?

    Niets is zo geruststellend als een ouder die bij zijn kind is om het te troosten en gerust te stellen. Je AXA zorgverzekering vergoedt de kosten die gepaard gaan met het ’s nachts aan het bed van uw kind blijven slapen’ (rooming-in), op voorwaarde dat je kind bij AXA verzekerd is. Om de voorwaarden te kennen, ga je naar MyAXA Healthcare, in de sectie ‘Mijn dekking – hospitalisatie’.

    Vergeet niet de ziekenhuisopname van je kind bij AXA te melden door ons te bellen.

    Controleer je dekkingen

Na je hospitalisatie in het buitenland

  1. Vraag de terugbetaling van de hospitalisatiekosten aan

    Je kan je kosten eenvoudig indienen op het platform MyAXA Healthcare via het tabblad ‘Mijn medische kosten indienen’ in de sectie ‘Mijn terugbetalingen’.

    Stuur je medische kosten naar AXA
  2. Vraag de terugbetaling van je medische kosten die verband houden met je hospitalisatie

    Doktersbezoeken, geneesmiddelen kopen, röntgenfoto's, sessies bij de fysiotherapeut, …: AXA dekt de medische kosten die verband houden met je hospitalisatie in het buitenland gedurende een bepaalde periode vóór en na de ingreep. Ga naar MyAXA Healthcare om alles te weten over deze periode.

    AssurPharma

    Download de AssurPharma-barcode in je e-wallet op MyAXA Healthcare en laat ze scannen door je apotheker: al je (para)farmaceutische kosten voorgeschreven door een arts worden rechtstreeks vanuit de apotheek naar AXA gestuurd!

    Download je barcode van AssurPharma

    AssurMed

    Dankzij AssurMed kunnen behandelende artsen, tandartsen en fysiotherapeuten je zorgattesten digitaal en veilig ter beschikking stellen, zodat je deze naar AXA kan sturen.

    De artsen plaatsen het attest op een patiëntenportaal (Helena of OxyCity (binnenkort beschikbaar)). Zodra je ingelogd bent op het portaal, selecteer je de attesten waarvoor je een terugbetaling bij je verzekeraar wil aanvragen.

    Na ontvangst van je aanvraag zorgt AXA voor een snelle verwerking en terugbetaling van de kosten van de ingezonden attesten (op voorwaarde dat de kosten worden gedekt door je verzekering).

    Ontdek alle details over AssurMed

    MyAXA Healthcare

    Stuur zorgattesten eenvoudig naar AXA via MyAXA Healthcare, onder het tabblad ‘Mijn medische kosten indienen’.

    Stuur je medische kosten naar AXA

Jouw extra voordelen voor je gezondheid

Controleer op je MyAXA Healthcare-platform of je toegang hebt tot deze diensten.

AXA begeleidt je in elke situatie

Interessant voor jou