Cookies. Blijkbaar accepteert uw browser geen cookies. Opgelet, het blokkeren van bepaalde cookies verhindert het correct functioneren van de website. Meer informatie
  Welkom bij AXA
Sign In

vijf tips voor een goed marketingplan

Een mooi product of een uitstekende service volstaat niet. Er moet uiteraard ook een publiek voor bestaan. En dat is nu precies het doel van een marketingplan.

1 kies de juiste communicatiekanalen

Voor u een gedetailleerd marketingplan opstelt, moet u zich de juiste vragen stellen. Wat zijn mijn doelstellingen? Wie is mijn doelgroep? Mijn publiek? Wat onderscheidt mij van de concurrentie? Wat zijn mijn sterke en zwakke punten en zelfs wat kan voor mij een bedreiging vormen? En welke middelen heb ik ter beschikking? De antwoorden op deze vragen leiden u naar de gepaste communicatiekanalen. Er bestaan vandaag tal van digitale tools waarmee zeer kleine ondernemingen (zko’s) tegen een lage prijs meer zichtbaarheid kunnen verwerven. Maar niet alle tools zijn geschikt voor eender welke onderneming. Voor een renovatiebedrijf is het bijvoorbeeld minder interessant om actief te zijn op Twitter of LinkedIn.

2 praat over uw product of dienst

Zet de toegevoegde waarde van uw product of dienst in de kijker en niet uw doelstellingen of successen. En geef vooral ook anderen de mogelijkheid om erover te praten. De media bijvoorbeeld of uw klanten via hun sociale netwerken. Het uiteindelijke doel van uw plan is om uw omzet te verhogen door uw klanten producten of diensten aan te bieden die ze op prijs stellen. De feedback van uw klanten gebruiken om uw strategie te verfijnen is een must!

3 verwaarloos bestaande klanten niet

Een klassieker: veel bedrijven maken de fout te blijven prospecteren en onophoudelijk op zoek te gaan naar nieuwe klanten. Een nieuwe klant aantrekken, is echter veel duurder dan ervoor te zorgen dat uw bestaande klanten u trouw blijven. Een goed marketingplan moet dus verplicht een onderdeel ‘dienst na verkoop bevatten. Waarom zijn klanten tevreden of ontevreden? Kunt u hun tevredenheid nog verhogen? Ga een dialoog aan met de klant: zo verhoogt u hun trouw en onrechtstreeks ook uw omzet.

4 beperk u niet tot één aanpak

Uw verkoop een boost geven dankzij één reclamecampagne? Dat is verleden tijd. Of erg zeldzaam. De klanten van vandaag worden via allerlei kanalen benaderd. Ze nemen hun tijd, vergelijken en vragen advies aan anderen voor ze hun beslissing nemen. Zorgen voor verschillende contactpunten is dus ideaal. Want zo wordt u langzaam maar zeker ‘top of mind’ bij een zo groot mogelijk aantal potentiële klanten. Met andere woorden: variëren is de boodschap!

5 denk op lange termijn

Een reputatie en een klantenbestand bouwt u geleidelijk aan op. Uw marketingplan moet in dezelfde lijn liggen. Ga dus voor acties op lange termijn. Mochten bepaalde acties niet werken voor uw bedrijf, kunt u natuurlijk steeds bijsturen waar nodig.