Hospitalisatie
Wat te doen bij een hospitalisatie?
Beheer je hospitalisatie eenvoudig op MyAXA Healthcare
- Plan een hospitalisatie
- Dien je medische kosten vóór en na hospitalisatie in
- Volg de status van je terugbetalingen
De stappen die je moet volgen bij een hospitalisatie
Ontdek alle stappen die je moet volgen bij een geplande of dringende hospitalisatie en concentreer je op wat het belangrijkste is: je herstel.
Vóór je geplande hospitalisatie
-
Kies het ziekenhuis waar je wordt opgenomen
De keuze van je ziekenhuis is belangrijk. Als je ziekenhuis samenwerkt met AXA, zal je het derdebetalerssysteem genieten, wat betekent dat je hospitalisatie rechtstreeks door AXA betaald wordt. Is dit niet het geval, dan moet je de kosten van je hospitalisatie zelf voorschieten en nadien een terugbetaling van AXA vragen. Raadpleeg onze lijst van partnerziekenhuizen om te weten of je het derdebetalerssysteem geniet.
Bekijk de lijst van partnerziekenhuizen -
Kies het kamertype van je hospitalisatie
De keuze van je kamertype is eveneens belangrijk. Niet alle kamertypes worden steeds gedekt door je verzekering. Surf naar het platform MyAXA Healthcare en klik op 'Mijn hospitalisatiedekking' in de rubriek ‘Mijn dekkingen’.
Controleer welk kamertype gedekt is -
Breng AXA op de hoogte vóór je hospitalisatie
Plan je hospitalisatie in enkele kliks via MyAXA Healthcare, ons digitale gezondheidsplatform.
Wie moet ik nog op de hoogte brengen?
Moet je kind in het ziekenhuis worden opgenomen?
Niets gaat boven een ouder die er is om zijn kind te troosten en gerust te stellen. Je gezondheidsverzekering van AXA dekt de kosten om in het ziekenhuis bij je kind te blijven overnachten (‘rooming in’), als je kind bij AXA verzekerd is. Ontdek de voorwaarden op MyAXA Healthcare in de rubriek ‘Mijn dekkingen’ onder ‘Mijn hospitalisatiedekking’.
Belangrijk: geef de hospitalisatie van je kind aan bij AXA via MyAXA Healthcare voor hij of zij wordt opgenomen, zodat je in alle gemoedsrust naar het ziekenhuis kan gaan.
Controleer je dekkingen -
Ontvangst van de Hospi-Pass
Wanneer AXA je dossier aanvaard heeft, ontvang je een bevestigingsbrief, de ‘Hospi-Pass’. We sturen je ook een medisch attest dat je arts moet invullen (behalve bij zwangerschap) en dat je naar AXA moet terugsturen via het platform MyAXA Healthcare.
Bij dringende hospitalisatie
-
Breng AXA zo snel mogelijk op de hoogte van je hospitalisatie
Neem zo snel mogelijk contact op met AXA op (liefst nog tijdens je verblijf in het ziekenhuis). Kan je zelf geen contact met ons opnemen, dan mag iemand van je familie of een personeelslid van het ziekenhuis dit ook doen. We zullen een hospitalisatiedossier voor je openen en zullen in de mate van het mogelijke jou het derdebetalerssysteem laten genieten. Zo zal het ziekenhuis de facturen voor je ziekenhuisopname rechtstreeks naar AXA sturen.
-
Vul je hospitalisatiedossier aan
Zodra je dossier door AXA aanvaard is, ontvang je een medisch attest dat je arts moet invullen (behalve bij zwangerschap) en dat je naar AXA moet terugsturen via het platform MyAXA Healthcare.
Na je hospitalisatie
-
Vraag een terugbetaling van je medische kosten gelinkt aan je hospitalisatie
Doktersbezoeken, aankoop van geneesmiddelen, röntgenfoto’s, kinesitherapie … AXA dekt de medische kosten gelinkt aan je hospitalisatie gedurende een bepaalde periode voor en na de ingreep. Op MyAXA Healthcare vind je alle informatie over deze periode.
AssurPharma
Door je AssurPharma barcode te laten scannen door een apotheker, worden alle aanvragen voor de terugbetaling van geneesmiddelen op voorschrift rechtstreeks van de apotheek naar AXA verstuurd. Deze barcode kan je gebruiken in alle Belgische apotheken.
Je hoeft je onkostennota's dus niet meer zelf naar AXA te sturen.
Download je barcode AssurpharmaAssurMed
Dankzij AssurMed kunnen huisartsen, tandartsen en kinesitherapeuten je getuigschriften medische zorgen op een digitale en beveiligde manier beschikbaar stellen zodat je die naar AXA kan doorsturen.
De artsen stellen het getuigschrift ter beschikking op een patiëntenportaal (Helena of OxyCity (binnenkort beschikbaar)). Zodra je hierop ingelogd bent, selecteer je de getuigschriften waarvoor je een terugbetaling wil aanvragen bij je verzekeraar.
Na het ontvangen van je aanvraag zorgt AXA voor een snelle behandeling en terugbetaling van de kosten van je verstuurde getuigschriften (op voorwaarde dat de kosten gedekt zijn door je verzekering).
Meer info over AssurMedMyAXA Healthcare
Stuur je medische kosten eenvoudig door naar AXA via MyAXA Healthcare, onder ‘Mijn medische kosten indienen’.
Dien je medische kosten in bij AXA -
Doe een beroep op de bijstandsdiensten
Dankzij bepaalde dekkingen kan je gebruikmaken van onze thuisdiensten. Je kan een beroep doen op verschillende diensten tijdens en na je ziekenhuisopname, zoals huishoudhulp, transport van jezelf of je familie naar het ziekenhuis, kinderoppas of dierenoppas, ... Twijfel je of je deze diensten kan aanvragen? Surf naar MyAXA Healthcare en raadpleeg je dekkingen via ‘Mijn bijstandsdiensten raadplegen’ binnen de rubriek ‘Mijn gezondheidsdiensten’.
Raadpleeg de diensten die je geniet -
Keer terug naar huis in alle rust en ontvang je terugbetaling
Nadat AXA je medische kosten ontvangen en behandeld heeft, zal je een gedetailleerde afrekening ontvangen. Dit document geeft je een duidelijk en transparant overzicht van de behandeling van je kosten. Geniet je het derdebetalerssysteem, dan betaalt AXA de volledige factuur rechtstreeks aan het ziekenhuis, maar bepaalde niet-gedekte kosten kunnen aan jou worden doorgerekend. Alle soorten niet-gedekte kosten vind je terug op het platform MyAXA Healthcare in de rubriek ‘Mijn dekkingen’ onder ‘Mijn hospitalisatiedekking’.
Jouw extra voordelen voor je gezondheid
Controleer op je MyAXA Healthcare-platform of je toegang hebt tot deze diensten.
AXA begeleidt je in elke situatie
Nog vragen?
De dekking hangt af van het contract dat jouw werkgever heeft afgesloten. Je vindt alle details over de dekking van jouw AXA hospitalisatieverzekering op het platform MyAXA Healthcare. Zodra je ingelogd bent, klik je op ‘Mijn dekkingen’, vervolgens op ‘Mijn hospitalisatiedekking'.
Het derdebetalerssysteem geldt voor de opnamekosten en voor de medische kosten die door jouw AXA hospitalisatieverzekering worden gedekt en die tijdens de opname zijn gemaakt (van je opname tot het einde van je opname). De dekking hangt af van het contract dat door je werkgever is afgesloten. Je vindt alle details over de dekking van jouw AXA hospitalisatieverzekering op het platform MyAXA Healthcare. Zodra je ingelogd bent, klik op ‘Mijn dekkingen’ en vervolgens op ‘Mijn hospitalisatiedekking’.
Goed om te weten:
De kosten vóór en na de ziekenhuisopname worden ook gedekt maar moeten naar AXA worden gestuurd om terugbetaald te worden. Ontdek hier de procedure om de terugbetaling aan te vragen.
De omvang van je dekking hangt af van het contract dat je werkgever heeft afgesloten. Je vindt alle details over de dekking van je Hospitalisatieverzekering van AXA op het platform MyAXA Healthcare. Zodra je bent ingelogd, klik op 'Mijn gezondheidsdiensten' en dan op 'Mijn bijstandsdiensten raadplegen' (dit tabblad verschijnt enkel indien deze diensten gedekt zijn door je verzekering).
Voor meer informatie kan je ook met ons contact opnemen:
- via het contactformulier: zodra je bent ingelogd op MyAXA Healthcare, klik op 'Contact' of op het icoontje in de vorm van een telefoon rechtsboven het scherm.
- via mail (medischekosten@axa.be)
De meeste begunstigden van een AXA Hospitalisatieverzekering ontvangen een persoonlijke Medi-Assistance-kaart met hun polisnummer, dat hen bij elk contact met onze diensten wordt gevraagd, en het telefoonnummer dat ze moeten bellen in geval van een spoedopname of een ziekenhuisopname in het buitenland.
- Op de startpagina klik je op ‘Mijn hospitalisatie plannen’, onder de rubriek ‘Mijn hospitalisatie’.
- Kies de datum en de locatie van de opname, de naam van het ziekenhuis, het type kamer dat je hebt gekozen, evenals het type en de reden van de opname. Geef aan of het een dagopname is en voeg eventuele opmerkingen toe. Klik daarna op ‘Volgende stap’.
- Controleer of alle informatie klopt en klik vervolgens op ‘Bevestigen’.
- Je ontvangt een bevestiging van je opname per e-mail en in de inbox van MyAXA Healthcare.



