Ik heb een zware ziekte
Wat te doen bij een zware ziekte?
Bij AXA weten we dat een zware ziekte je dagelijks leven ingrijpend verandert. Daarom staan we je bij met duidelijkheid, zorgzaamheid en efficiëntie. We begeleiden je stap voor stap zodat jij je op het allerbelangrijkste kan concentreren: je gezondheid. We helpen je om je verzekering te begrijpen, documenten in te dienen en je terugbetalingen op te volgen.
We begeleiden je bij elke stap
-
Controleer je dekkingen op MyAXA Healthcare
De term "zware ziekte" verwijst naar chronische en/of zeldzame aandoeningen met een hoog sterfterisico. Je contract voorziet in een specifieke tussenkomst voor een aantal zware ziekten: raadpleeg de lijst van zware ziekten die zijn opgenomen in je AXA-gezondheidsverzekering door te klikken op het tabblad "Mijn dekking - andere medische zorgen" (sectie "Mijn dekkingen").
Controleer je dekkingen -
Meld je ziekte aan AXA
Verstuur je medisch attest of het medisch verslag van je arts via het platform MyAXA Healthcare, door te klikken op het tabblad "Mijn medisch attest versturen" in de sectie "Mijn hospitalisatie".
-
Vraag een terugbetaling aan bij je ziekenfonds
Stuur alle documenten met betrekking tot je medische kosten (voorschriften, zorgattesten) naar je ziekenfonds. Maak vooraf een kopie zodat je ze daarna ook aan AXA kunt bezorgen.
-
Dien je terugbetalingsverzoek bij AXA in
AssurPharma
Door de AssurPharma-barcode bij een apotheker in België te laten scannen, worden alle (para)farmaceutische kosten die door een arts zijn voorgeschreven rechtstreeks vanuit de apotheek naar AXA gestuurd.
Download je barcode AssurPharmaMyAXA Healthcare
Stuur zorgattesten eenvoudig naar AXA via MyAXA Healthcare, onder het tabblad ‘Mijn medische kosten indienen’.
Stuur je medische kosten naar AXA -
Volg de status van je terugbetalingen voor medische kosten
Volg op elk moment de status van je terugbetalingen via MyAXA Healthcare, onder het tabblad ‘Mijn terugbetalingen opvolgen’.
Beheer je gezondheidsverzekering in enkele klikken via MyAXA Healthcare
- Bekijk je dekkingen
- Dien je medische kosten in
- Volg de status van je terugbetalingen
- Plan je ziekenhuisopname
- Maak gebruik van de vele diensten die in je gezondheidsverzekering zijn inbegrepen
Jouw extra voordelen voor je gezondheid
Controleer op je MyAXA Healthcare-platform of je toegang hebt tot deze diensten.
AXA begeleidt je in elke situatie
Nog vragen?
Je Hospitalisatieverzekering van AXA dekt de medische kosten die het gevolg zijn van je hospitalisatie of een zware ziekte.
Bij een hospitalisatie zijn dat de medische kosten gemaakt tijdens je hospitalisatie, maar ook tijdens een bepaalde periode voor en na je hospitalisatie (je dekking hangt af van het contract onderschreven door je werkgever).
Om de precieze duur van die periodes te kennen, log in op het platform MyAXA Healthcare, klik op ‘Mijn dekkingen’ en dan op ‘Mijn hospitalisatiedekking’.
Bij een zware ziekte zijn dat alle medische kosten die rechtstreeks verband houden met de zware ziekte, ongeacht of je in het ziekenhuis bent opgenomen. De definitie van een zogenaamde ‘zware’ ziekte hangt af van je verzekeringsdekking.
De lijst van zware ziekten waarvoor je gedekt bent door je Hospitalisatieverzekering van AXA is te vinden op MyAXA Healthcare in de rubriek ‘Mijn dekkingen’, ‘Mijn hospitalisatiedekking’.
Goed om te weten
Als je gehospitaliseerd bent of moet worden, is het belangrijk om de hospitalisatie bij AXA aan te geven. Raadpleeg de pagina 'Wat doen bij een hospitalisatie?' voor meer informatie over de te volgen stappen om je hospitalisatie te plannen of aan te geven.
Je kan AXA op de hoogte brengen van je hospitalisatie via het platform MyAXA Healthcare, in slechts enkele kliks. Ga naar ‘Mijn hospitalisatie plannen’ in de rubriek ‘Mijn hospitalisatie’.
Om de terugbetaling aan te vragen van medische kosten die gedekt zijn door je Hospitalisatieverzekering van AXA, zoals medische kosten in geval van zware ziekte of pre- en posthospitalisatie, volg je de volgende procedure:
-
Vraag eerst een terugbetaling aan je ziekenfonds
Stuur je ziekenfonds alle documenten over de medische kosten in verband met je hospitalisatie of zware ziekte (voorschriften, getuigschriften voor verstrekte hulp).
OPGELET: maak een kopie van elk document alvorens het naar je ziekenfonds te versturen om het nadien aan ons te bezorgen.
-
Verzamel je documenten
Na ontvangst van het antwoord van je ziekenfonds, verzamel: - De kwijtschriften van het ziekenfonds
- De ontvangstbewijzen van de werkelijk betaalde erelonen
- Voor de gedekte paramedische erelonen (van een diëtist, podoloog, logopedist, osteopaat, chiropractor, homeopaat, acupuncturist, psycholoog…), het voorschrift van de huisarts of specialist.
- Voor uw andere medische kosten (ambulante verzorging in het ziekenhuis, laboratoriumonderzoeken, …), de gedetailleerde facturen samen met de eventuele kwijtschriften van het ziekenfonds.
-
Laad je documenten op via MyAXA Healthcare
Om ons je documenten te bezorgen: -
log in op het platform MyAXA Healthcare
-
klik op ‘Mijn terugbetalingen’
-
klik op ‘Mijn medische kosten indienen’
-
volg de instructies op het scherm
Het derdebetalerssysteem geldt voor de opnamekosten en voor de medische kosten die door jouw AXA hospitalisatieverzekering worden gedekt en die tijdens de opname zijn gemaakt (van je opname tot het einde van je opname). De dekking hangt af van het contract dat door je werkgever is afgesloten. Je vindt alle details over de dekking van jouw AXA hospitalisatieverzekering op het platform MyAXA Healthcare. Zodra je ingelogd bent, klik op ‘Mijn dekkingen’ en vervolgens op ‘Mijn hospitalisatiedekking’.
Goed om te weten:
De kosten vóór en na de ziekenhuisopname worden ook gedekt maar moeten naar AXA worden gestuurd om terugbetaald te worden. Ontdek hier de procedure om de terugbetaling aan te vragen.
Ja, het is verplicht om eerst een terugbetaling te vragen aan je ziekenfonds. Om de terugbetaling te ontvangen van de medische kosten die gedekt zijn door je gezondheidsverzekering van AXA, moet je verplicht het volgende aan AXA bezorgen:
- de kopieën van je getuigschriften voor verstrekte hulp
- de attesten van terugbetaling (of niet-tegemoetkoming) van je ziekenfonds
Als je voor bepaalde medische zorgen het derdebetalerssysteem geniet, is enkel het getuigschrift voor verstrekte hulp nodig.


