Reizen met corona-valkuilen

Reizen met corona-valkuilen

Over de coronacrisis is al veel gezegd en geschreven. We mogen opnieuw het vliegtuig nemen. Velen gaan liever met de auto op dagtrip of reis, in België of Europa. Dat is prima, iedereen heeft een welverdiende vakantie verdiend na een maandenlange #blijfinuwkot. Maar opgelet : omwille van de corona-situatie brengt reizen toch een heleboel nieuwe risico’s met zich mee. Uit een analyse van verzekeraar AXA blijkt aan dat consumenten best rekening houden vijf valkuilen, die specifiek deze zomer erg aanwezig zijn.

Omdat veilig reizen voor iedereen een prioriteit is, is het handig voor je vertrekt te weten hoe je deze valkuilen kan omzeilen:

Hoezo, ik mag het land niet binnen?

U heeft koorts wanneer u het vliegtuig stapt? Dan valt uw vakantie allicht in het water. Heeft u geen bewijs van een medische verzekering, of voldoende cash voor een waarborg, dan bent u in sommige landen veroordeeld tot een onmiddellijk ticketje retour. Wist je dat alle buitenlanders bij aankomst in Cambodja een bedrag van 3000 USD als waarborg moeten deponeren, én een bewijs van medische verzekering tot 50,000 USD moet voorleggen?

Hoe vermijden?

Auw, ik ben ziek op reis!

In coronatijden kan ziekte dubbel zo zwaar doorwegen. Het lokale ziekenhuis of dokterskabinet kan immers overbelast of beperkt toegankelijk zijn. Het is van essentieel belang dat u zich aan de gezondheids- en veiligheidsmaatregelen blijft houden, waar u ook bent, want zelfs vandaag de dag zijn er nog steeds 165.000 nieuwe besmettingen per dag in de wereld en bestaat de kans dat je al snel in quarantaine terecht komt.

Hoe vermijden?

• Sla het telefoonnummer van je huisarts op in je telefoon. Hij/zij kan je helpen met een eerste diagnose in je eigen taal en met toegang tot je medisch dossier. De telefonisch consultatie met je dokter wordt trouwens terugbetaald door de mutualiteiten.

Helaas, mijn reis wordt geannuleerd!

Onzekerheid troef deze zomer. Je hotel, vliegtuigmaatschappij of reisagent kan zomaar met slecht nieuws komen. Kan je je geld terugkrijgen in cash of voucher? Hoe opnieuw een reis boeken en toch een tweede debacle vermijden? Je reisannuleringsverzekering komt wel tussen als je zélf annuleert mits een geldige reden maar doorgaans niet bij annulering door derden.

Hoe vermijden?

• Reserveer je reis, hotel of vlucht in deze coronaperiode steeds met flexibele annuleringsvoorwaarden. Is het niet duidelijk? Vraag er expliciet naar!

Nee toch, ik zit vast en mag niet terugkeren!

Velen kunnen erover meespreken. Plots sluiten de grenzen, schort een vliegmaatschappij al haar vluchten op, wordt een gebied in quarantaine gezet of krijg je koorts net voor terugkeer. Dit is geen sciencefiction, wist je dat eind maart 27.000 Belgen vast zaten in het buitenland?

Hoe vermijden?

• Evalueer grondig het risico om vast te komen zitten op basis van de reisadviezen, en volg de actualiteit via een lokale nieuwswebsite.
  • Ga na of je reisbijstandsverzekering je kan helpen met een verlengd verblijf of repatriëring.

Ai! Vakantiepech of ongeval met de auto of fiets!

Weet dat een standaard autoverzekering doorgaans enkel pechverhelping in België dekt, maar wat indien je een ongeval hebt, of wanneer je in het buitenland vertoeft? Net daarvoor heb je een bijstandsverzekering nodig zodat je vakantie niet abrupt eindigt. Ook fietsen is gigantisch populair, maar ook hier is een ongeval of panne snel gebeurt, ook ver van huis. Jaarlijks worden landgenoten met ongeveer 280.000 pannes of ongevallen met de wagen geconfronteerd*. Slechts in 1 op de 3 situaties is depannage en repatriëring naar huis gedekt door de verplichte BA, voor de rest heb je toch een meer uitgebreide verzekering nodig.

Hoe vermijden?

• Wees zeker dat je autoverzekering een voldoende uitgebreide bijstandsformule bevat die ook geldt in het buitenland en in geval van pech. Bij twijfel, contacteer je verzekeringsmakelaar en voeg alsnog deze extra optie toe.
  • Heb je geen aparte fietsverzekering? Verifieer dan of je familiale verzekering eventueel toch alvast fietsbijstand dekt. Dat is bij sommige verzekeraars immers het geval.

Gunter Uytterhoeven, Chief Marketing Officer AXA Belgium: “Na de coronamiserie van de afgelopen maanden snakt elke Belg naar een deugddoende vakantie die niet in water valt door één of andere corona-valkuil. Ook al is het niet de oplossing voor alle mogelijke problemen, toch kan een goeie verzekering veel kopzorgen vermijden. En als geste naar haar klanten toe, wil AXA gerust een extra steentje bijdragen tot een veilige vakantie, door vanaf 1 juli tot 15 septemberenkele extra dekkingen die handig zijn bij het reizen, gratis toe te voegen aan haar lopende verzekeringen.”

*AXA-cijfers geëxtrapoleerd naar de markt.