Ga naar de hoofdinhoud

Blog

Verbod op diesel- en benzinewagens: de regelgeving voor 2020 in 6 antwoorden

Top

Verbod op diesel- en benzinewagens: de regelgeving voor 2020 in 6 antwoorden

Er komen steeds meer lage-emissiezones (LEZ) in België en de regels rond de toegelaten voertuigen veranderen elk jaar. Ook in 2020 komen er een aantal nieuwigheden bij, en dus ook nieuwe vragen. Welke auto's mogen nog binnen in Brussel of Antwerpen? Is diesel echt verboden in bepaalde steden? Hoe zit het met benzinewagens? In deze update over de nieuwe regelgeving in 2020 beantwoorden we de zes meest prangende vragen.

1. Op welke criteria zijn de toegangsregels voor benzine- en dieselauto's gebaseerd?

De beperkingen in de lage-emissiezones zijn gebaseerd op de leeftijd van je voertuig, uitgedrukt in de euronorm. Die vind je op je inschrijvingsbewijs. Is er geen informatie over de euronorm bekend, dan kan je afgaan op de datum van de eerste inschrijving:

Euro 1: Geregistreerd voor 1997
Euro 2: Geregistreerd voor 2001
Euro 3: Geregistreerd voor 2006
Euro 4: Geregistreerd voor 2011
Euro 5: Geregistreerd voor 2015

2. Welke auto's mogen Brussel niet meer binnen?

De toegangsvoorwaarden in de lage-emissiezone van Brussel zijn sinds 1 januari 2020 aangescherpt, zodat er een nieuwe reeks voertuigen niet meer binnen mag. De betrokken zone bestrijkt het hele Brusselse Hoofdstedelijk Gewest m.a.w. alle 19 gemeenten. De Ring 0 en bepaalde wegen die toegang geven tot transitparkings, vallen hier niet onder.

De controle gebeurt automatisch via camera's, op basis van je nummerplaat, en de boete voor niet-toegelaten voertuigen bedraagt 350 euro. Voor 35 euro kan je echter een dagpas kopen, waarmee je voor één dag toch toegang krijgt tot de LEZ. Per jaar kan je maar 8 keer zo'n dagpas kopen per voertuig.

Let op: dit verbod geldt niet voor oldtimers van meer dan 30 jaar oud (met een O-nummerplaat).

Dieselvoertuigen verboden in Brussel

  • Euro 3 en oudere dieselwagens (geregistreerd voor 2006) zijn sinds 1 januari 2020 verboden in Brussel.
  • Vanaf 2022 wordt het verbod uitgebreid naar euro 4-voertuigen en vanaf 2025 naar euro 5-voertuigen.

Benzinevoertuigen verboden in Brussel

  • Euro 0- en euro 1-benzinewagens (geregistreerd voor 1997) mogen Brussel niet meer in.
  • Vanaf 2025 zijn ook euro 2-voertuigen niet meer toegestaan.

3. Welke auto's zijn verboden in Antwerpen?

Sinds 1 januari 2020 zijn er enkele nieuwe categorieën van voertuigen verboden in de lage-emissiezone (LEZ) van Antwerpen, die het hele grondgebied van de stad binnen de Ring R1 omvat.

Valt jouw wagen ook binnen een van deze categorieën, dan kan je een dagpas kopen voor 35 euro. Ook hier geldt dat je daarmee voor één dag toegang krijgt tot de LEZ en je per voertuig maximum 8 keer per jaar zo'n dagpas kopen.

Voor sommige voertuigen die niet voldoen aan de toelatingsvoorwaarden kan je een toelating kopen, voor een week, een maand, vier maanden of een jaar

In Antwerpen worden de nummerplaten automatisch gecontroleerd door de camera's van de stad. Wie met een niet-toegelaten voertuig de LEZ binnenrijdt krijgt een boete van 150 euro, dit bedrag neemt elk jaar toe.

Dieselvoertuigen verboden in Antwerpen

  • Euro 4-dieselauto's (ingeschreven voor 2011) moeten nu een vergoeding betalen om in Antwerpen te mogen rijden.
  • Alle lagere categorieën zijn verboden (behalve met een dagpas).
  • Vanaf 2025 zal de verplichte toelating worden uitgebreid naar euro 5-voertuigen en het verbod naar euro 4-wagens.

Benzinevoertuigen verboden in Antwerpen

  • Euro 1- en 0-auto's zijn niet toegestaan (behalve met een dagpas).
  • Vanaf 2025 geldt het verbod ook voor euro 2-voertuigen.

4. Wat zijn de nieuwe verkeersregels in Gent?

Nieuw in 2020: de stad Gent heeft zich aangesloten bij de Belgische steden die een lage-emissiezone hebben ingesteld.

Dieselvoertuigen verboden in Gent

  • Euro 3- en oudere voertuigen zijn verboden.
  • Euro 4-voertuigen zijn toegestaan tegen betaling van een toegangsprijs.

Benzinevoertuigen verboden in Gent

  • Euro 0- en Euro 1-benzinewagens zijn niet meer toegelaten in de zone.

5. Zijn er nog meer lage-emissiezones in de maak?

Toekomstige lage-emissiezones in Vlaanderen

De stad Mechelen bestudeert samen met de naburige gemeente Willebroek de invoering van een emissiearme zone.

Toekomstige lage-emissiezones in Wallonië

Ook in Wallonië wordt nagedacht over het invoeren van emissiearme zones, maar dan met een vignet. De steden Luik, Namen en Eupen zouden als eerste de sprong kunnen wagen. Het doel is om tegen 2023 Euro 0- en Euro 1-dieselauto's in heel Wallonië te verbieden.

6. Is het einde van diesel nabij?

De invoering van deze verkeersbeperkingen wekt de vrees voor een regelrecht verbod op diesel. Maar zover komt het voorlopig niet. Deze zones sluiten enkel de oudste voertuigen uit, die niet meer voldoen aan de huidige milieunormen.

Dieselvoertuigen die meer dan 10 jaar oud zijn, zullen uiteindelijk verdwijnen. Meer dan het einde van de diesel, betekenen deze lage-emissiezones vooral dat je niet langer tientallen jaren met hetzelfde voertuig zal kunnen blijven rijden. Zo word je bijna verplicht om elke 8 à 9 jaar een nieuwe auto te kopen als je op diesel rijdt en elke 15 à 20 jaar voor benzinevoertuigen.

Wil je een nieuwe wagen kopen, maar brengen deze nieuwe regels je aan het twijfelen?

Lees dan ons advies

Op zoek naar een autoverzekering?

De Autoverzekering van AXA? Die houdt rekening met jouw wensen.

ONTDEK ONZE FORMULES

DEEL DIT ARTIKEL