Ga naar de hoofdinhoud

Blog

Wat brengt een arbeidsongeval met zich mee op administratief en financieel vlak?

Top

Wat brengt een arbeidsongeval met zich mee op administratief en financieel vlak?

Naast lichamelijke klachten en arbeidsongeschiktheid kan een arbeidsongeval ook bezorgdheid, onwetendheid en administratieve en financiële zorgen met zich meebrengen. Gelukkig kunnen bestaande tools, zoals MyAXA Accident@Work, helpen om terugbetalingen te versnellen. Een getuigenis.

Op 16 januari 2022, een regenachtige dag, viel Arnaud Crespo met zijn fiets toen hij van de bakkerij waar hij werkt naar huis reed. Wat later werd hij wakker in het ziekenhuis met een gebroken pols.
Zijn bezorgdheid - wanneer zal hij weer kunnen werken en welke documenten zal hij moeten bezorgen om zijn kosten vergoed te krijgen - werden snel weggenomen.

"Uiteindelijk is alles vrij snel verlopen. Ik had alle documenten om mijn dossier bij de verzekeraar te vervolledigen", aldus Arnaud. "Ook al lijkt het op het eerste gezicht misschien ingewikkeld, toen ik eenmaal vertrouwd was met hun onlineplatform voor slachtoffers van een arbeidsongeval werd alles duidelijker: de omgeving is niet moeilijk. Ik heb snel mijn weg gevonden: je kan controleren of de verzekeraar alle documenten heeft ontvangen, en dat heeft mij gerustgesteld."

Wat onthoudt Arnaud van deze tegenslag, behalve dat hij het niet leuk vindt dat hij niet kan werken en dat hij zijn klimplannen moet uitstellen? "Ik was bang dat het lang zou aanslepen: maar ik deed alles op tijd, en zij ook. Alles werd snel geregeld. Al mijn kosten werden vergoed, ik kreeg voor elke uitgave een overzicht, en de verzekeraar betaalde mij een gepast loon."

Hulp aan het slachtoffer

Het is zeker een moeilijke periode op verschillende vlakken: op persoonlijk vlak, maar ook op financieel, professioneel en administratief vlak. Dankzij de initiatieven van bepaalde arbeidsongevallenverzekeraars worden de onvermijdelijke formaliteiten voor de terugbetaling van ziekenhuis- en medische kosten tegenwoordig verlicht.

Er zijn tools ontwikkeld om de persoon te begeleiden tijdens de moeilijke periode die hem te wachten staat. Het is essentieel om te begrijpen hoe alles zal verlopen: ‘Hoe zit het met mijn aangifte? Ontbreekt er nog iets in mijn dossier? Hoe kan de verzending van mijn getuigschriften, mijn onkostennota's, mijn ziekenhuisfacturen enz. naar de verzekeraar vereenvoudigd worden?’ En vooral: ‘Wanneer worden mijn kosten terugbetaald? Wordt mijn loon doorbetaald?’ ... Dat zijn de grootste zorgen van de personen die het slachtoffer worden van een arbeidsongeval.

Een platform voor slachtoffers van een arbeidsongeval

Met een duidelijk, snel en gemakkelijk te begrijpen online platform krijgen de gebruikers een antwoord op al deze vragen en kunnen ze hun dossier eenvoudig opvolgen. Ze weten hoever het staat met hun dossier en ze waarderen de zeer eenvoudige uitwisselingen met de verzekeraar. Ze kunnen hem zo - altijd en overal - de documenten bezorgen die nodig zijn om hun dossier verder te behandelen.
Vandaag wordt bijna 50% van de kosten ingediend via het platform MyAXA Accident@Work. 75% van de begunstigden is tevreden over deze onlinedienst waarmee ze op de hoogte blijven van de evolutie van hun dossier, die hen via sms informeert over elke terugbetaling en die aanduidt wanneer hun loon wordt gestort en of de verzekeraar een actie van hen verwacht.

De slachtoffers een luisterend oor bieden

Het platform van AXA Belgium is geëvolueerd op basis van de ervaring van de eerste gebruikers. Het platform geeft gedetailleerde uitleg aan de slachtoffers van ongevallen die zich bijvoorbeeld afvragen waarom kosten niet of niet volledig worden terugbetaald.

Het platform stelt ook mensen gerust die minder vertrouwd zijn met de digitale technologie: alle acties worden bevestigd en ze kunnen rechtstreeks contact opnemen met de specifieke beheerder van hun dossier.

Heb je een arbeidsongeval? 

Is je werkgever verzekerd bij AXA en heb je een arbeidsongeval gehad?

Raadpleeg de te volgen stappen

DEEL DIT ARTIKEL