Ga naar de hoofdinhoud

FAQs Overstromingen

Het noodweer heeft in heel wat regio’s in ons land lelijk huisgehouden. Wij leven mee met alle getroffenen en hopen dat jij en je gezinsleden in veiligheid zijn want dat is het allerbelangrijkste. Neem dus zeker geen onnodige risico's.

Je woning is onbewoonbaar en je hebt huisvesting nodig?
Bel AXA Assistance op 02 550 05 55.

Hieronder vind je onze antwoorden op veelgestelde vragen.

WOONVERZEKERING

Ja, schade door overstroming wordt gedekt door je Brandverzekering en dus hoef jij, in principe, geen beroep te doen op het Rampenfonds.
Als je ervoor gekozen hebt om naast je gebouw ook andere zaken te verzekeren (bijvoorbeeld inboedel zoals je meubels, voorwerpen, … of je tuin), dan zijn ook deze gedekt.

Bovendienkan je ook op je Brandverzekering rekenen voor:

  • herhuisvesting als je woning onbewoonbaar is
  • het beveiligen van je eigendom
  • de kosten voor het schoonmaken, drogen en opruimen van je woning, ongeacht of je deze werkzaamheden zelf uitvoert of door een gespecialiseerd bedrijf laat doen
  • het verlies van je huisdieren
  • is je woning onbewoonbaar, dan is het mogelijk om jou een voorschot te geven op de definitieve schadevergoeding zodat je in je eerste levensbehoeften kan voorzien (kosten voor hygiëneproducten, kleding, …). Je kan dit onmiddellijk vragen tijdens je telefoontje naar AXA Assistance (02 550 05 55).

Je makelaar bezorgt ons jouw aangifte en dan wij nemen het over. Wij zullen alles doen wat binnen onze mogelijkheden ligt om je in deze uitzonderlijke situatie een oplossing te bieden. Als er een expertise nodig is, zullen wij je opnieuw contacteren om alles, in samenwerking met je makelaar, te organiseren.

Neem geen omnodige risico's: gebruik geen enkel elektrisch apparaat, stopcontact of de zekeringkast zonder dit na te vragen bij een vakman of je elektriciteitsleverancier.

Als je niet meer weet bij wie je terecht kan voor het opnieuw in werking stellen van deze installaties, kan je terecht bij AXA Assistance. Zij geven je graag meer info over mogelijke pechdiensten.
En als je woning door deze stroompanne onbewoonbaar is, kan je eveneens bij AXA Assistance (02 550 05 55) terecht voor de organisatie van je herhuisvesting.

Bel AXA Assistance op 02 550 05 55, voor:

  • de organisatie en het ten laste nemen van je herhuisvesting 
  • zodra de situatie dit toelaat en/of je woning weer toegankelijk is: het tijdelijk veilig stellen van je woning en/of bewaren van je geredde goederen
  • Neem foto’s van de schade
    Neem deze voor het opbergen, opruimen of schoonmaken.
    Idealiter tonen deze foto’s:
    • een overzicht (binnen en buiten) van de schade aan je woning
    • een gedetailleerd overzicht van de schade aan kamers en objecten
    • tot waar het water staat/stond
    • een voor & na van het schoonmaken/opruimen/opbergen
    Jouw foto’s vergemakkelijken onze beoordeling van de schade, daarom raden wij je aan er zoveel mogelijk te nemen.
    Als je bezittingen zijn weggespoeld, maak er dan een lijst van en verzamel - indien mogelijk - je aankoopbewijzen.
  • Bewaar wat je kan redden op een veilige plaats
  • Bewaar, in de mate van het mogelijke, de beschadigde goederen. Vooral de waardevolle voorwerpen want hiervoor is misschien een expertise nodig. Maar ook voor beschadigde goederen die bedorven zijn en/of van weinig waarde, raden wij je aan er een foto van te nemen voor je ze weggooit.
  • Je hoeft niet te wachten op onze expert voor je aan de schoonmaak begint! Probeer zoveel mogelijk, en indien nodig met een waterpomp, het water weg te krijgen. Nadien en gezien deze uitzonderlijke omstandigheden, hoef je niet op onze expert te wachten en mag je zeker al opruimen en schoonmaken. Je verzekering dekt deze onkosten. Je kan hiervoor beroep doen op een professioneel bedrijf of het zelf doen. Kies je voor dit laatste, informeer ons dan over het aantal uren dat je hieraan hebt besteed.
  • Wees voorzichtig met kraantjeswater, het is misschien niet meer drinkbaar. Vraag informatie aan je gemeente.
  • Neem geen onnodige risico's: gebruik geen enkel elektrisch apparaat, stopcontact of de zekeringkast zonder dit na te vragen bij een vakman of je elektriciteitsleverancier.
  • Desinfecteer de kamers, indien nodig, met bleekwater
  • Zorg voor een goede verluchting om de kamers in je huis te laten drogen. Zet ook, indien mogelijk, de verwarming aan. Dit zal de droogtijd inkorten.

De schade aan het gebouw valt onder de verantwoordelijkheid van de eigenaar. 
Informeer deze zeker zodat hij zijn eventuele verzekeraar kan inlichten. 

Heb jij je inboedel verzekerd, dan is deze door je Brandverzekering gedekt tegen overstromingen. 

Om de schade aan je inboedel aan te geven, kan je bovenstaande stappen volgen. 

In de mate van het mogelijke, raden wij je aan de beschadigde goederen - vooral de waardevolle - te bewaren. Voor bedorven goederen of beschadigde goederen van weinig waarde, raden wij je aan er een foto van te nemen voor je ze weggooit.

Als er geen stroom meer is voor je diepvriezer en/of koelkast, zijn de door het ontdooien beschadigde goederen wel degelijk gedekt. Om deze schade aan ons te melden, maak je een foto van de voedingswaren met een inventaris en raming van de kostprijs. Gooi daarna de bederfbare levensmiddelen weg, wij vergoeden jou hiervoor.

Om je schadegeval aan te geven, neem je contact op met je makelaar en bezorg je hem:

  • zo veel mogelijk informatie over het schadegeval en wat je hebt meegemaakt  
  • duidelijke foto’s van je schade en facturen of bewijzen van de dringende maatregelen die je hebt genomen (opkuis, …) 
  • een gedetailleerde omschrijving van de schade
  • een inventaris van de beschadigde goederen (probeer zo veel mogelijk details te geven: merk, model, …)
  • het nummer van je bankrekening
  • indien mogelijk, aankoopbewijzen van beschadigde goederen (originele facturen, garantiebewijzen of foto’s)
  • Vraag een vakman jou een bestek voor de herstellingen op te maken.  

Probeer ons een zo volledig mogelijke schade-aangifte te bezorgen zodat wij je nadien geen bijkomende informatie meer hoeven te vragen en je dossier kunnen verwerken.

AUTOVERZEKERING

Als je voertuig bij AXA is verzekerd en je contract een van de volgende formules bevat:

  • Nature Protect
  • Mini-Omnium of Mini-Omnium 24+
  • Omnium of Omnium 24+

zal je, op basis van de door jou agesloten formule, een vergoeding krijgen voor de schade aan je voertuig door overstroming, ook bij totaalverlies.

Is je voertuig door de overstromingen weggespoeld en vind je het niet meer terug? Verwittig de autoriteiten om de opsporing vor hen te vergemakkelijken.

Als je niet geniet van een deze formules (en bijvoorbeeld enkel verzekerd bent voor Burgerlijke Aansprakelijkheid), dan raden wij je aan na te kijkenop de website van het Rampenfonds of zij je schade ten laste kunnen nemen.

Ja, het slepen van je voertuig is gedekt door de Eerste hulp in de Burgerlijke Aansprakelijkheid van je Autocontract.

Bel onze Eerste hulp op 02 550 05 55. Zij staan 24/7 voor je klaar en organiseren voor jou:

  • pechverhelping of slepen van het geïmmobiliseerde voertuig
  • een vervangingsvoertuig naargelang de dekkingen in je contract

Als je ervoor kiest online een takelwagen te bestellen, heb je snel en eenvoudig toegang tot deze diensten:

  • bestelling en opvolging van je takelwagen
  • duidelijk overzicht van de volgende stappen
  • onmiddellijke toegang tot de online aangifte van je schadegeval

Gezien de extreme en uitzonderlijke omstandigheden zullen wij je, indien nodig en als je een Autoverzekering (met om het even welke formule) bij AXA hebt afgesloten, een vervangingsvoertuig ter beschikking stellen voor minimum 7 dagen.

Heb je een Mini-Omnium (24+) of Omnium (24+) afgesloten, dan kan deze periode verlengd worden tot max. 30 dagen.

* Wij herinneren eraan dat je een identiteitskaart of rijbewijs nodig hebt om recht te hebben op een vervangingsvoertuig.

 

Je kan kiezen:

  • met de hulp van je makelaar
  • via onze online aangifte eClaims: beschikbaar 24/7.
    Snel, eenvoudig en met talrijke voordelen:
    • je makelaar is steeds geïnformeerd
    • bij twijfel: maak gebruik van de mogelijkheid om je makelaar je aangifte te laten valideren
    • automatisch nazicht van de dekking met bevestiging van de tenlasteneming (indien mogelijk)
    • informatie over de eventuele vrijstelling (= deel wat jij nog moet betalen)
    • toegang tot onze diensten (keuze van garage, Pick-up & delivery, ...)
    • online opvolging van de status van je schadedossier
Je makelaar staat altijd aan je zijde 

Je makelaar staat altijd aan je zijde

  • Met vrijblijvend en persoonlijk advies
  • Het geven van een offerte
  • Hulp bij schade
  • Ook bij jou in de buurt
Vind je makelaar