Ga naar de hoofdinhoud

Blog

Fit het nieuwe jaar in met je goede voornemens | Blog AXA.be

Top

| 3 min lezen

Fit het nieuwe jaar in dankzij je goede voornemens voor 2024

Uw gezondheid is onze prioriteit

Online uw symptomen evalueren of een videoconsultatie aanvragen.

ONTDEK ONZE DIENSTEN

Het begin van het jaar brengt vaak een reeks goede voornemens die, ondanks motivatie en goede wil, maar al te vaak worden opgegeven naarmate de weken of maanden verstrijken. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat deze goede voornemens standhouden en dagelijks in praktijk worden gebracht?

Een gids voor wilskracht en zelfbeheersing

Yves-Alexandre Thalmann is professor in de psychologie en gespecialiseerd in persoonlijke ontwikkeling. Voor het schrijven van 'Cette fois, c'est la bonne' (1), een gids voor wilskracht en zelfbeheersing, heeft hij zich gebaseerd op de kennis van de werking van ons brein en op wetenschappelijke studies.  

Deze gids is geïnspireerd op het verhaal van Odysseus. Je weet wel, de held uit de Odyssee die de Trojaanse oorlog won en die, na verschillende pogingen, uiteindelijk zijn voornemen hield om zijn bemanning terug naar de haven te brengen, ondanks de lokroep van de sirenen. Hoe weerstond hij deze machtige verleidsters die hem steeds van zijn koers wisten af te brengen? Door nederig toe te geven dat zijn wil alleen niet genoeg zou zijn en te kiezen voor een tactiek van buitenaf, zich laten vastbinden aan de mast.  

Onze moderne wereld zit vol 'sirenen': de meldingen op onze smartphone voor het slapengaan, de lokroep van de sofa wanneer we zouden moeten gaan sporten, een lekkere saus tijdens een dieet, enz. 

Vijf tips geïnspireerd door professor Thalmann  

  1. Onszelf beter leren kennen. De voornemens die we het gemakkelijkst kunnen waarmaken, zijn de voornemens die in lijn liggen met onze persoonlijkheid, onze aard. Een nachtraaf wordt niet zo makkelijk 'een vroege vogel'. Het gaat er dus niet om ons bioritme overhoop te halen.  
  2. Bereikbare doelstellingen vastleggen. Eerst kleine, meer toegankelijke doelstellingen, nadien de grotere. Doelstellingen op langere termijn zijn abstracter dan onmiddellijke successen. De auteur raadt ons dus aan om ze in kleine concrete acties om te zetten. 
    'Regelmatig lopen' moet specifieker worden om effect te hebben. Bijvoorbeeld: 'elke dag tien minuten lopen, en dat na een maand opdrijven naar 15 minuten.'  
  3. Met de nederigheid van Odysseus, de struikelblokken identificeren om te anticiperen op de verleidingen die ons van onze voornemens zouden kunnen afhouden.
  4. Een manier vinden om niet te bezwijken. Wat werkt, is niet zozeer ons interne vermogen om aan de verleidingen te weerstaan, maar eerder trucjes om onze voornemens niet uit te stellen tot morgen (zoals routines en alarmsignalen bijvoorbeeld). Zodra een gewoonte is ingeburgerd, moeten we er niet meer aan denken.  
  5. Hulp aanvaarden. Het is gemakkelijker in groep en de sociale druk zet aan om ervoor te gaan. 

Wij wensen je heel veel succes met je goede voornemens voor 2024!  
AXA wil beschermen wat je na aan het hart ligt. Preventie en bescherming van je gezondheid en je welzijn blijven onze prioriteit!

Meer info en tips op onze gezondheidsblog

 

(1) Yves-Alexandre Thalmann. "Cette fois, c’est la bonne ! Tenir ses bonnes résolutions et réaliser (enfin) ses objectifs grâce aux pactes d’Ulysse." Uitgeverij Jouvence 2021.  

Uw gezondheid is onze prioriteit

Online uw symptomen evalueren of een videoconsultatie aanvragen.

ONTDEK ONZE DIENSTEN

DEEL DIT ARTIKEL