Ga naar de hoofdinhoud
Manager bespreekt met medewerkers het belang van mentale gezondheid op het werk Manager bespreekt met medewerkers het belang van mentale gezondheid op het werk

Blog

Blog AXA.be – Tips voor je mentale gezondheid op het werk

Top

Mentale gezondheid en het werk? 3 tips om jezelf te beschermen

Ondersteunt je werk je algemene welzijn? Vreemd genoeg niet altijd. En je zal misschien verrast zijn: je manager heeft evenveel invloed op je welzijn als je partner. Een mentale gezondheidscrisis, zegt jou dat iets? Conclusies van een studie die ons denkbeeld overhoophaalt en tips om eruit te raken.

Alarmerende cijfers

Het Workforce Institute van UKG, specialist in HR-oplossingen, heeft onderzocht welke rol je werkomgeving heeft op je mentale welzijn. In maart 2023 maakte het de resultaten van zijn jaarlijkse peiling 'Mental Health at work: manager and money'1 bekend. 3.400 Europeanen namen deel.

  • In 78% van de gevallen had stress op het werk een negatieve impact op het professionele leven, maar ook in het privéleven (72%), op het welzijn (64%) en op relaties (62%).
  • Bijna de helft van de ondervraagde personen zegt aan het einde van de dag 'vaak' of 'altijd' uitgeput te zijn.
  • 69% van de respondenten zegt dat hun manager meer impact heeft op hun mentale gezondheid dan artsen (51%) of therapeuten (41%) en evenveel als hun partner.
  • Twee derde zou een loonsverlaging aanvaarden voor een job waarin hun welzijn beter wordt beschermd.
  • Negen op de tien bedrijfsleiders vindt dat werken in hún onderneming een positieve impact heeft. Helaas voelt de helft van de werknemers dit niet zo aan.

Minder dan twee jaar geleden ondervond een derde van de Belgen op een of ander moment problemen met hun mentale gezondheid.

3 tips om je mentale gezondheid op het werk te beschermen

Heb jij ook last van stress? Slecht evenwicht tussen privéleven/werk, minder motivatie op het werk?  "Onderga dit niet in stilte, zoek hulp", zo blijkt uit de studie.

Dit zijn drie tips die eruit naar voren komen:   

  1. Praat erover met je manager: je manager heeft een impact op je mentale toestand. Dus praat erover. Als hij jou geen vragen stelt, ziet hij misschien geen probleem.
  2. Onderneem actie vooraleer dat slechte gevoel negatief evolueert: een vroegtijdige vaststelling kan de ontwikkeling van je zorgen en de snelheid waarmee ze worden opgelost, beïnvloeden². Voel je de nood? Raadpleeg een specialist, eventueel op afstand indien je dat verkiest. 
  3. Zorg voor evenwicht tussen werk en privéleven: uit de studie blijkt dat een kwart van de respondenten met mentale problemen daar niet in slaagt. Geldt dat ook voor jou? Dit zijn enkele mogelijke oplossingen:
    • Heb je je grenzen aangegeven? Regelmatige werktijden, ook thuis, pauzes overdag en uitloggen 's avonds?  
    • Te veel is te veel! Leer neen zeggen en/of delegeren zonder angst of schaamte.
    • Stel prioriteiten, naargelang hoe belangrijk het voor jou is.
    • Nood aan vakantie? 85% van de werknemers uit de enquête neemt de beschikbare vakantiedagen niet op. Nochtans werkt rust productief.

Ben je manager? Je kwetsbaar opstellen is geen teken van zwakte, maar van menselijkheid. Niet altijd ‘perfect’ zijn wordt vandaag ook aanvaard. Door jou te observeren, voelen je medewerkers dat ze hetzelfde kunnen doen en leer jij hoe je hen kan helpen. Emotionele intelligentie, actief luisteren ... 

Je verzekeringen kunnen je ook helpen

Niemand – noch je familie, noch je collega's en je manager – wil dat je in een burn-out of arbeidsongeschiktheid terechtkomt. Sta open voor oplossingen. Bepaalde verzekeringen dekken je kosten.

De dekking 'ambulante zorgen' betaalt in sommige gevallen psychologische zorgen en alternatieve therapieën terug (op voorwaarde dat deze gedekt zijn door je verzekering en op voorschrift van een arts). Ook osteopathie kan worden terugbetaald, als je slechte gevoel zich bijvoorbeeld uit in rugpijn.

Je slaagt er niet meer in om te presteren? De arbeidsongeschiktheidsverzekering (dekking ook aangeboden in de groepsverzekering) kan tussenkomen. Het departement HR kan je zeggen of je dergelijke verzekeringen geniet.

Heb je moeite om 's avonds in slaap te vallen? Misschien komt het door stress. In ons artikel “Je slaapt slecht … Last van stress?’ wijst neurologe Inge Declercq alvast op enkele natuurlijke anti-stressmiddelen.

 

 

Bronnen: 
Workforce Institute UKG, Mental Health at work: manager and money, March 2023
RTBF.be, Semaine de la santé mentale : l’importance d’une prise en charge précoce, oktober 2021

Uw gezondheid is onze prioriteit

Online uw symptomen evalueren of een videoconsultatie aanvragen.

ONTDEK ONZE DIENSTEN

DEEL DIT ARTIKEL