Ga naar de hoofdinhoud
Axa Verzekeringen, homepagina
Gelukkige werkneemster tijdens een vergadering met haar behulpzame collega’s. Gelukkige werkneemster tijdens een vergadering met haar behulpzame collega’s.

Blog

5 tips om het welzijn op het werk te verbeteren | Blog AXA.be

Top

| 9 min lezen

Hoe maakt u uw werknemers gelukkig? 5 tips om het welzijn op het werk te verbeteren

In dit artikel

      Vindt u het welzijn van uw medewerkers belangrijk?

      Vindt u het welzijn van uw medewerkers belangrijk?

      Bescherm hen door hen extralegale voordelen aan te bieden die afgestemd zijn op hun behoeften.

      ONTDEK ONZE VERZEKERINGEN

      Vandaag de dag is welzijn op het werk een strategische uitdaging voor bedrijven die medewerkers willen aantrekken, behouden en motiveren. Werknemers zijn op zoek naar een zinvolle baan, maar ook naar een omgeving waarin ze zich gesteund, gezond en veilig voelen. Wettelijk gezien is welzijn op het werk gebaseerd op verschillende belangrijke aspecten, die moeten worden geïntegreerd in een algemeen beleid om een gezonde en aangename werkomgeving te garanderen.

      De 7 domeinen van welzijn op het werk: een belangrijk wettelijk kader

      Artikel 4 van de ‘welzijnswet’ Opent in een nieuw tab (de wet welzijn op het werk van 4 augustus 1996) definieert 7 essentiële domeinen van welzijn op het werk, waarmee elke organisatie die begaan is met de gezondheid en veiligheid van haar werknemers rekening moet houden:

      1. Veiligheid op het werk

      Dit domein omvat alle maatregelen die de fysieke veiligheid van werknemers moeten waarborgen. Hieronder vallen het voorkomen van arbeidsongevallen, het beheer van risico's in verband met machines en gevaarlijke producten, en veiligheidstrainingen. Een veilige werkomgeving is essentieel om ongevallen te voorkomen en de continuïteit van de bedrijfsactiviteiten te garanderen.

      2. Gezondheid op het werk

      Het gaat om de preventie van beroepsziekten en werkgerelateerde aandoeningen door middel van bewustmakingsacties, screeningcampagnes en de promotie van een gezonde levensstijl. Gezondheid op het werk omvat ook een aangepaste medische controle, zodat problemen met de geestelijke of lichamelijke gezondheid vroegtijdig kunnen worden opgespoord.

      3. Psychosociale aspecten van het werk

      Dit domein heeft te maken met de kwaliteit van de werkrelaties, stressmanagement, pestgedrag en werkdruk. Een respectvolle, evenwichtige en ondersteunende werkomgeving bevordert een goede mentale en emotionele gezondheid.

      4. Ergonomie

      Ergonomie heeft tot doel de werkplek aan te passen aan de behoeften van de gebruiker om vermoeidheid, spier- en skeletaandoeningen of andere gezondheidsklachten te voorkomen. Dit kan onder meer te maken hebben met de inrichting van kantoren, het meubilair of het gebruik van aangepaste hulpmiddelen.

      5. Hygiëne op het werk

      Dit domein gaat over netheid, ventilatie, luchtkwaliteit en afvalbeheer. Een hygiënische omgeving is cruciaal om infecties en andere gezondheidsrisico's te voorkomen.

      6. Een aangename werkomgeving

      Een aangename en esthetisch aantrekkelijke omgeving met voldoende daglicht bevordert de motivatie en het welzijn. Decoratie, verlichting en groen dragen bij tot een stimulerende werkomgeving.

      7. Ecologische maatregelen

      Dit laatste domein richt zich op de milieuvriendelijkheid van de organisatie: afvalbeheer, energiebesparing, vermindering van de CO2-voetafdruk en bewustwording van duurzame ontwikkeling. Deze acties versterken het gevoel bij te dragen aan een groter doel.

      5 tips voor meer welzijn op het werk

      1. Geef uw medewerkers doelstellingen die zinvol zijn

      Om het welzijn op het werk te verbeteren, is het essentieel dat elke werknemer begrijpt wat de impact van zijn werk is. Vanaf de indiensttreding is het belangrijk om duidelijk te maken wat ieders bijdrage is aan de algemene missie van het bedrijf. Wanneer medewerkers weten dat hun rol deel uitmaakt van iets groters, voelen ze een gevoel van verbondenheid en trots.

      2. Luister naar uw medewerkers

      Actief luisteren is essentieel om signalen van ontevredenheid of demotivatie vroegtijdig op te merken. Organiseer regelmatig individuele gesprekken of interne bevragingen om de verwachtingen, ideeën en zorgen van uw werknemers te achterhalen.

      Een houding waarbij oprecht wordt geluisterd, bevordert het vertrouwen en maakt het mogelijk om indien nodig de manier van werken aan te passen.

      Als een medewerker bijvoorbeeld melding maakt van overbelasting of persoonlijke moeilijkheden, is het belangrijk om hem passende oplossingen te kunnen aanbieden, zoals aangepaste werktijden of persoonlijke begeleiding.

      3. Ga zorgvuldig om met feedback

      Ervaringen zijn een schat aan informatie om een positieve bedrijfscultuur te creëren. Maak gebruik van de ideeën en opmerkingen van uw medewerkers om de werkomgeving voortdurend te verbeteren. Transparantie en de bereidheid om actie te ondernemen versterken het gevoel dat er naar hen wordt geluisterd en dat ze worden gerespecteerd.

      Er bestaan ook anonieme feedback tools, zoals die van de Belgische start-up eBloom Opent in een nieuw tab, waarmee managers een duidelijker beeld krijgen van de behoeften van hun teams en de ideeën die er leven.

      4. Creëer een ‘great place to work

      Een bedrijf waar het goed werken is, is een bedrijf dat vertrouwen, fairness en erkenning hoog in het vaandel heeft staan. Door een cultuur te creëren die op deze waarden is gebaseerd, voelen medewerkers zich veilig en kunnen ze het beste uit zichzelf halen.

      Hoe breng je een ‘great place to work’ tot stand? Dat kan bijvoorbeeld door:

      • flexibele werktijden te voorzien (telewerken, glijdende werkuren, …)
      • diversiteit te stimuleren
      • activiteiten te organiseren die de onderlinge band versterken (zoals teambuildings)
      • ...

      Een ‘great place to work’ is geen sprookje, maar een realiteit in een derde van de bedrijven wereldwijd: zelfs als ze de lotto zouden winnen, wil 26,4% van de ondervraagden in een internationaal welzijnsonderzoek nog steeds hetzelfde aantal uren werken in dezelfde baan1.

      5. Moedig uw team aan om nieuwe energie op te doen

      Stress, burn-out en overmatig overwerken zijn belangrijke factoren die bijdragen aan gevoelens van onbehagen. Het is daarom van cruciaal belang om uw medewerkers aan te moedigen om voor zichzelf te zorgen door hen de mogelijkheid te bieden om even helemaal los te komen van het werk.

      Voer daarom een beleid in dat

      • respect voor de werktijden bevordert
      • het opnemen van verlof aanmoedigt
      • activiteiten stimuleert die stress verminderen (meditatie, sport, regelmatige pauzes)
      • ...

      Tracht een onevenwicht in de work-lifebalance van uw medewerkers zo vroeg mogelijk op te sporen. Zo bereidt u uw werkplek voor op de toekomstige generatie werknemers. Want denk eraan: de kinderen van vandaag worden opgevoed met een ander waardenpatroon, gericht op levensactiviteiten die voldoening geven en zinvol zijn.

      Het AXA Mind Health Report Opent in een nieuw tab2 toont bovendien aan dat een ‘mindful workplace’ (een werkplek waar maatregelen worden genomen tegen stress en burn-out) de binding en tevredenheid van werknemers bevordert, waardoor het personeelsverloop afneemt.

      Wat echt belangrijk is voor uw medewerkers

      Naast deze tips is het belangrijk om te benadrukken dat bepaalde sleutelelementen rechtstreeks bijdragen tot het welzijn, zoals de mogelijkheid om privéleven en beroepsleven te combineren, sociale en extralegale voordelen en sociale bescherming.

      Het belang van een evenwichtige work-life balance

      Het evenwicht tussen privéleven en beroepsleven is vandaag de dag een prioriteit voor werknemers. Een goed evenwicht zorgt voor:

      • minder stress
      • lagere kans op burn-out
      • meer algemene tevredenheid op het werk

      Werknemers die erin slagen hun persoonlijke en professionele verantwoordelijkheden op een evenwichtige manier te combineren, voelen zich beter, meer gemotiveerd en mentaal gezonder.

      Bedrijven hebben er alle belang bij om een beleid te voeren dat dit evenwicht bevordert, zoals telewerken, flexibele werktijden of de mogelijkheid om verlof op te nemen om persoonlijke redenen. Het creëren van een omgeving waarin respect voor persoonlijke tijd wordt gewaardeerd, draagt ertoe bij talentvolle personeelsleden te behouden en nieuwe medewerkers aan te trekken, met name onder de opkomende generatie die deze aspecten sterk waardeert.

      Sociale en extralegale voordelen

      Dankzij sociale voordelen, zoals een flexibel verloningsplan of een cafetariaplan, kunnen medewerkers de voordelen kiezen die voor hen het meest nuttig zijn. Daarnaast bevorderen extralegale voordelen (zoals maaltijd- en sportcheques of een eindejaarsgeschenk) de tevredenheid op de werkvloer.

      Aangepaste verzekeringen

      Daarnaast halen werknemers ook veel voldoening uit een gezondheidsverzekering, zoals een hospitalisatieverzekering, een verzekering ambulante zorgen of een verzekering arbeidsongeschiktheid. Dankzij deze extralegale voordelen zijn ze beschermd tegen ziekenhuiskosten, zware ziekten en loonverlies.

      Door een passende dekking te genieten, voelen uw medewerkers zich beschermd tegen onvoorziene gezondheidsproblemen, wat stress en angsten kan verminderen.

      Door aangepaste verzekeringsoplossingen aan te bieden, versterken bedrijven hun beleid op het vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen en verbeteren ze tegelijkertijd de algemene tevredenheid van hun teams.

      Bronnen:

      Vindt u het welzijn van uw medewerkers belangrijk?

      Vindt u het welzijn van uw medewerkers belangrijk?

      Bescherm hen door hen extralegale voordelen aan te bieden die afgestemd zijn op hun behoeften.

      ONTDEK ONZE VERZEKERINGEN

      DEEL DIT ARTIKEL