Ga naar de hoofdinhoud Ga naar het hoofdmenu Ga naar het hoofdmenu
Axa Verzekeringen, homepagina
Gelukkige werknemers dankzij een authentiek leiderschap Gelukkige werknemers dankzij een authentiek leiderschap

Blog

Mentale gezondheid op het werk: 5 tips om actie ondernemen| Blog AXA.be

Top

| 6 min lezen

Bevorder de mentale gezondheid van uw werknemers: 5 tips voor een authentiek leiderschap

In dit artikel

      Vindt u het welzijn van uw medewerkers belangrijk?

      Vindt u het welzijn van uw medewerkers belangrijk?

      Bescherm hen door hen extralegale voordelen aan te bieden die afgestemd zijn op hun behoeften.

      ONTDEK ONZE VERZEKERINGEN

      Werknemers geven aan dat het werk een sterke invloed heeft op hun mentale gezondheid. Hun directe managers zouden een grotere impact hebben op hun welzijn dan dokters of therapeuten. Dit biedt bedrijfsleiders een unieke kans om het verschil te maken door actief te luisteren, empathie te tonen en authentiek te handelen.

      1. De impact van managers op het welzijn op het werk

      Sinds de coronapandemie is mentale gezondheid een belangrijk maatschappelijk vraagstuk geworden waaraan ook het bedrijfsleven niet ontsnapt. Het werk kan zwaar wegen op het moreel en op het stressniveau; bedrijfsleiders hebben een sleutelrol om dit te verminderen. 

      Via een enquête bij 3 400 personen in tien landen, toont het UKG Workforce Institute aan dat 69% van de ondervraagden van mening is dat hun manager meer impact heeft op hun mentale gezondheid dan hun partner, en nog meer dan hun arts (51%) of therapeut (41%)1

      Welzijn verankeren in de bedrijfscultuur

      De basis voor welzijn ligt in het gevoel erbij te horen en het evenwicht tussen werk en privéleven. Werknemers die zich nuttig en gewaardeerd voelen, beoordelen hun mentale gezondheid positiever. Omgekeerd geven werknemers die hun mentale gezondheid slecht beoordelen aan dat hun werk een negatieve impact heeft (51% tegenover 20%)1 en zeggen ze zich na hun werkdag 'leeg' te voelen. De dagelijkse werkomstandigheden wegen zwaar en mogen niet onderschat worden. Het wegnemen van deze stressfactoren kan al leiden tot een aanzienlijke verbetering van het collectieve mentale welzijn. 

      De omstandigheden waarin het professionele leven zich afspeelt, kunnen dus een serieuze impact hebben. Daar hoeft niet meteen een medische diagnose aan gekoppeld te worden. Het wegwerken van dagelijkse stressfactoren kan wonderen doen. 

      Managers kunnen een omgeving creëren waarin het oké is om zich niet oké te voelen. Dat is de basis van authentiek leiderschap: door eerlijkheid en kwetsbaarheid te aanvaarden en zelf hun eigen uitdagingen te delen, bevorderen bedrijfsleiders een klimaat van psychologische veiligheid waarin medewerkers zich vrij voelen om te spreken.

      5 tips voor een authentiek management

      1. Skip de struisvogelpolitiek

      Uit het onderzoek van het Workforce Institute1 blijkt dat veel werknemers in stilte lijden. Een authentieke leider steekt zijn hoofd niet in het zand, maar maakt mentale gezondheid een gespreksonderwerp binnen het team.

      Het is niet noodzakelijk dat iedereen zijn of haar mentale gezondheidsstatus deelt, maar zorg voor een cultuur waarin het voor iedereen veilig aanvoelt om dergelijke kwesties te bespreken of aan te kaarten. Reserveer voldoende tijd om te luisteren naar de zorgen van uw personeel.

      2. Creëer een gevoel van verbondenheid

      Mentale gezondheid op het werk heeft een rechtstreekse link met een gevoel van verbondenheid en betrokkenheid. Die verbondenheid draagt bij aan een gezond en productief werkklimaat, waardoor medewerkers voldoende energie overhouden voor hobby’s, tijd met familie en vrienden én voor frisse ideeën op het werk.

      Werknemers voelen zich verbonden met het bedrijf waarvoor ze werken wanneer ze zich nuttig kunnen maken in de workflow en een bijdrage kunnen leveren aan de hogere doelstellingen die het bedrijf nastreeft, zoals maatschappelijke meerwaarde.

      3. Toon empathie

      Door uw eigen ervaringen op een transparante en gepaste manier te delen, zet u de deur open naar een authentieke dialoog. Door uw menselijke kant te tonen, moedigt u uw medewerkers aan om ook met hun zorgen naar buiten te komen.

      4. Bewaak de vrije tijd

      Uit onderzoek blijkt dat meer dan een kwart van de werknemers (28%) per keer slechts 1 tot 4 dagen verlof opneemt, en dat 85% van de werknemers niet alle verlofdagen opgebruikt. Ook 89% van de managers doet dit niet1.

      Stel als bedrijfsleider een goed voorbeeld door voldoende verlof op te nemen, zodat iedereen ziet dat het belangrijk is om fris, uitgerust en gefocust terug te keren uit vakantie.

      5. Zie uw werknemers als mensen

      Tracht uw werknemers waar mogelijk steun en zorg te bieden. Als medewerkers het volste vertrouwen krijgen van hun management en inzien dat zij een essentiële bijdrage leveren aan de structuur van de organisatie, gaan 88% van hen met plezier naar het werk. Werknemers kunnen dan trots zijn op hun werk en het succes van het bedrijf vergroten.

      Wat uw werknemers waarderen

      Werknemers die zich gesteund voelen door hun managers, hebben doorgaans een betere mentale gezondheid en lijken hun werk meer te waarderen. Uit het Axa Mind Health Report2 blijkt dat werktevredenheid en mentale gezondheid nauw met elkaar samenhangen. Een ‘mindful workplace’ (een werkplek waar werknemers zich gewaardeerd voelen) is dan ook de beste garantie voor een laag personeelsverloop.

      Door uw werknemers bovenwettelijke voordelen te bieden, laat u zien dat u bezorgd bent om hun gezondheid.

      Gezondheidsverzekeringen (zoals een hospitalisatieverzekering, een verzekering ambulante zorgen of een verzekering arbeidsongeschiktheid) vormen hiervoor een uitstekend instrument. Zo beschermt u uw werknemers tegen loonverlies, hoogoplopende kosten bij een ziekenhuisopname, ernstige ziekten en andere medische kosten.

      Deze verzekeringen kunnen als extralegale voordelen deel uitmaken van een cafetariaplan. Tegelijkertijd bent u vrijgesteld van socialezekerheidsbijdragen voor de premies die u betaalt. Zoals een studie van het sociaal secretariaat Liantis3 aantoont, vormen extralegale voordelen een ideale tool voor werkgevers om het welzijn van hun werknemers een extra boost te geven.

      Extra tips nodig om het welzijn op het werk bij uw medewerkers te verbeteren? Lees ons artikel ‘Hoe maakt u uw werknemers gelukkig? Vijf tips om het welzijn op het werk te verbeteren’.

      Bronnen:
      1 Workforce Institute UKG, Mental Health at work: manager and money, Maart 2023.
      2 2025 Mind Health Report, AXA, 2025.
      Extralegale voordelen: een fiscaal interessant middel om werknemers te motiveren, Liantis, Maart 2023.

      Vindt u het welzijn van uw medewerkers belangrijk?

      Vindt u het welzijn van uw medewerkers belangrijk?

      Bescherm hen door hen extralegale voordelen aan te bieden die afgestemd zijn op hun behoeften.

      ONTDEK ONZE VERZEKERINGEN

      DEEL DIT ARTIKEL