AXA Future Risks Report 2020

AXA Future Risks Report 2020

• De gezondheidscrisis staat in AXA's jaarlijkse top-10 van opkomende risico's
  • Pandemieën en infectieziekten klimmen op één jaar tijd van de achtste naar de eerste plaats
  • De klimaatverandering blijft het nummer 1 risico in Europa, maar zakt in Azië en Amerika in de rangschikking

Vandaag publiceert AXA de zevende editie van haar Future Risks Report. In deze wereldwijde studie worden de veranderingen in de perceptie van opkomende risico's gemeten en gerangschikt door een panel van risicobeheerexperts maar ook door het brede publiek. Meer dan 20 000 mensen werden geïnterviewd. De top-10 van de opkomende risico's werd opgesteld in samenwerking met het marktonderzoeksbureau IPSOS en het consultancykantoor voor geopolitieke analyse Eurasia Group, en wordt dit jaar aangevoerd door de coronacrisis.

Risico's in verband met pandemieën en infectieziekten, die vroeger onderschat werden, klimmen van de achtste plaats in 2019 naar de eerste plaats in 2020. Risico's in verband met klimaatverandering komen op de tweede plaats en moeten hun jarenlange eerste plaats afstaan. Klimaatverandering blijft het nummer 1 risico in Europa, maar zakt naar de derde plaats in Azië en Amerika. Deze daling is bijzonder uitgesproken in Noord-Amerika, waar het percentage van experts dat dit risico als een groot risico beschouwt, daalt van 71% in 2019 naar 46% in 2020.

Cybersecurityrisico's komen op de derde plaats en worden dit jaar prominenter door het recente en wijdverspreide gebruik van technologie en de explosieve toename van het aantal cyberaanvallen tijdens de lockdown. Met name de perceptie van het cyberoorlogsrisico is gestegen; 47% van de experts beschouwt dit als de belangrijkste veiligheidsbedreiging, tegenover 37% vorig jaar, maar ook het risico op een onderbreking van de essentiële bedrijfsactiviteiten en infrastructuur na een cyberaanval is gestegen (+ 7 ptn tot 51% tegenover 44%).

Geopolitieke risico's komen op de vierde plaats, met een duidelijke stijging van het risico op digitale oorlogsvoering tussen landen, wat volgens experts de nieuwe veiligheidsbedreiging bij uitstek is. Tot slot komt het risico op sociale onrust op de vijfde plaats.

"Risico's begrijpen en erop anticiperen, vormt de kern van onze verzekeringsactiviteiten. Het Future Risks Report van AXA is een essentieel instrument om ons te informeren en voor te bereiden op belangrijke risicotrends die gevolgen hebben voor onze samenleving. Deze zevende editie wordt uiteraard gekenmerkt door de buitengewone context van de coronapandemie. Hier wordt duidelijk dat gezondheid een belangrijke kwestie is en dat we daarin een positieve verandering merken ten opzichte van de voorbije jaren, waarin het aspect gezondheid onderschat werd. Dit mag evenwel de strijd tegen klimaatverandering niet beïnvloeden, want die strijd blijft een van de meest belangrijke en dringende uitdagingen van onze tijd. Net als vorig jaar wordt er in deze editie benadrukt hoe risico's steeds meer met elkaar in verband staan en worden er collectieve en gezamenlijke oplossingen gevraagd om de veerkracht van onze economieën en samenlevingen te versterken", aldus Thomas Buberl, CEO van AXA.

Lucie Taleyson, Chief Risk Officer bij AXA Belgium: “Verzekeraars hebben een belangrijke, maatschappelijke rol: onze klanten beschermen tegen risico’s. Dát is onze kernactiviteit. Deze studie van bestaande en nieuwe risico’s maakt daar deel van uit. Zo kunnen we anticiperen op bepaalde risicotrends die onze manier van leven en werken, en het milieu in het gedrang brengen.”

Jean-Philippe Vandenschrick, Head of Retail bij AXA Belgium: “Concreet kunnen we dankzij wetenschappelijk onderzoek en analyse, flexibele verzekeringsoplossingen aanbieden die een antwoord bieden op de reële behoeften van onze klanten. Samen met het advies op maat van onze verzekeringsmakelaars, garanderen we als bevoorrecht partner gemoedsrust bij het nastreven van en bereiken van hun dromen. Dat is onze ambitie!”

Het Future Risks Report 2020 kan worden geraadpleegd via de AXA-website: https://www.axa.com/en/press/publications/future-risks-report-2020

Wensen jullie naast een deepdive op de resultaten voor België, de mogelijkheid tot interview met onze CEO Jef Van In, CRO Lucie Taleyson, Head of Retail Jean-Philippe Vandenschrick of CMO Gunter Uytterhoeven? Gelieve in dat geval contact op te nemen met onze persdienst en kom te weten hoe een marktleider als AXA deze resultaten omzet in action points ten behoeve van verzekerden en verzekeringsmakelaars.