Klopt het dat auto’s herstellen slimmer, groener en goedkoper kan?
Een kapotte bumper, een gebarsten koplamp of een deuk in de flank: autoschade komt altijd ongelegen. Maar wat als zo’n herstelling niet alleen sneller en goedkoper kan, maar ook duurzamer en zonder in te boeten op kwaliteit? AXA Verzekeringen zet met haar eigen carrosserievestigingen een opvallende stap in die richting. Een circulaire herstelling zou gemiddeld 72 kilogram CO₂ besparen. Klopt dat? En hoe werkt dit model precies?
AXA Carrosserie is een netwerk van herstelpunten dat de verzekeraar zelf uitbouwt, in samenwerking met de herstelcentra van Cryns. Erkende herstellers blijven de ruggengraat van het systeem, maar AXA voegt daar nu eigen herstelcentra aan toe, onder een eigen label, om sneller en efficiënter te kunnen inspelen op lokale noden.
De keuze voor een hybride model, met zowel erkende partners als eigen centra, is strategisch. Het laat AXA toe om de capaciteit beter te sturen, de kwaliteit te bewaken en tegelijk de klantentevredenheid op te krikken. In herstelcentra zijn wachttijden van twee tot drie maanden geen uitzondering, zeker sinds de coronapandemie en het nijpende tekort aan mecaniciens. 'Dat betekent ook dat vervangwagens langer op pad zijn, wat extra kosten en uitstoot met zich meebrengt. Met onze eigen vestigingen kunnen we de doorlooptijd drastisch verkorten', zegt Heggen.
Die versnelling is onder andere mogelijk dankzij het zogenaamde Fast Lane-principe. In plaats van verschillende technici die aan meerdere wagens werken, concentreert één team zich op één voertuig. Het doet denken aan een F1-pitstop: snelheid, precisie en samenwerking staan centraal.
Circulaire onderdelen
Een circulaire herstelling start bij de schadeaangifte, online of via de makelaar. Op basis van de postcode krijgt de klant een herstelpunt voorgesteld waar de wagen binnen de acht dagen kan worden afgeleverd. Drie dagen later is de wagen hersteld, gecontroleerd en klaar voor gebruik.
Dat is snel, maar de echte innovatie van AXA Carrosserie zit in de circulaire aanpak. Klanten krijgen expliciet de keuze om hun voertuig te laten herstellen met onderdelen, afkomstig van erkende recyclagecentra.
'Het gaat om onderdelen die technisch perfect functioneren, maar afkomstig zijn van wagens die elders schade opliepen. Denk aan een auto met frontale impact waarvan de achterlichten nog intact zijn. Die kunnen zonder kwaliteitsverlies opnieuw worden ingezet'
Erik Heggen, Chief Retail P&C Officer bij AXA Belgium
Door dat hergebruik bespaart AXA gemiddeld 72 kilogram CO₂ per herstelling. Die berekening is gebaseerd op een levenscyclusanalyse die de productie, verpakking en transport van nieuwe onderdelen vergelijkt met het hergebruik van circulaire onderdelen. Sinds januari werd deze circulaire filosofie al toegepast bij meer dan 1000 herstellingen, goed voor een totale besparing van 72 ton CO₂.
De inspiratie komt uit Frankrijk. Daar zijn garages wettelijk verplicht om circulaire onderdelen voor te stellen bij herstelling. 'Vergelijk het met de generische geneesmiddelen die apothekers moeten aanbieden. Dat is het voordeel van een internationale groep als AXA. We zien best practices in al onze afdelingen en kunnen zo in België voorloper zijn', zegt Heggen.
Ecologisch én economisch interessant
De circulaire aanpak is niet alleen ecologisch, maar ook economisch interessant. Circulaire onderdelen zijn vaak sneller beschikbaar dan nieuwe, waarvan de leveringstermijnen soms weken bedragen. Bovendien drukken ze de kostprijs van de herstelling. 'We zorgen eigenlijk voor een driedubbele win. De klant is sneller geholpen, de makelaar ziet tevreden klanten en onze totale carbon footprint daalt', aldus Heggen.
AXA is voorlopig de enige verzekeraar in België die dit model aanbiedt. De eerste vestigingen in Erpe-Mere, Ham en Halle zijn gekozen op basis van klantendichtheid en wachttijden. Tegen 2027 wil AXA dat elke klant binnen een halfuur rijden een herstelpunt vindt. De klantentevredenheid is alvast hoog: de Net Promoter Score (NPS) van AXA Carrosserie ligt rond de 90, wat uitzonderlijk is in de sector. De NPS meet klanttevredenheid en -loyaliteit met één vraag: 'Hoe waarschijnlijk is het dat u ons bedrijf zou aanbevelen aan een vriend of collega?'
Ook de prijs speelt een cruciale rol in het model van AXA Carrosserie. Door circulaire onderdelen te gebruiken en de doorlooptijd van herstellingen te verkorten, kan AXA de directe kosten per schadegeval beter beheersen. Maar de impact reikt verder dan de individuele herstelling. Het systeem laat toe om de volledige portefeuille rationeler te beheren: minder lange wachttijden, minder vervangwagens, minder administratieve rompslomp en lagere materiaalkosten zorgen samen voor een efficiëntere schadeafhandeling.
Dat is essentieel in een context waarin voertuigen steeds complexer worden, zeker met de opmars van elektrische wagens.
'Om de verzekeringspremie voor de klant betaalbaar te houden, rationaliseren wij onze werking. Zo houden we de schadelast onder controle en kunnen we onze tarieven competitief houden voor alle klanten.'
Erik Heggen, Chief Retail P&C Officer bij AXA Belgium
Duurzame strategie
AXA ziet de circulaire herstellingen niet als een losstaand initiatief, maar als een onderdeel van een bredere strategie rond 'groene verzekeringen'. Die strategie strekt zich uit over verschillende domeinen, van mobiliteit tot vastgoed. Ook in brandverzekeringen werkt AXA met een ECO Repair Score, een interne maatstaf die de ecologische impact van herstellingen in kaart brengt. Klanten krijgen daarbij de keuze tussen een uitbetaling of een herstel in natura, een optie die niet alleen duurzamer is, maar ook de administratie vereenvoudigt en de doorlooptijd verkort.
'Het past in onze geïntegreerde duurzaamheidspolitiek. Via onze investeringsfondsen en pensioenfondsen investeren we bijvoorbeeld stevig in groene obligaties en bedrijven die inzetten op de transitie', zegt Heggen. AXA wil niet alleen schade duurzaam herstellen, maar ook proactief bijdragen aan een klimaatvriendelijke economie.
