Ga naar de hoofdinhoud
Vrouw die op haar smartphone kijkt terwijl haar elektrische auto oplaadt Vrouw die op haar smartphone kijkt terwijl haar elektrische auto oplaadt

Blog

Hoe ecologisch is een elektrische auto? – Blog AXA.be

Top

| 4 min lezen.

Hoe ecologisch is een elektrische auto?

Op zoek naar een autoverzekering?

De Autoverzekering van AXA? Die houdt rekening met jouw wensen.

ONTDEK ONZE FORMULES

Hoe groot is de CO2-uitstoot van een elektrische auto en hoe past de productie van de elektrische batterijen in een milieuvriendelijk verhaal? En de energie moet toch ook ergens vandaan komen? In deze blogpost krijg je een antwoord op al die vragen.

Is een elektrische auto beter voor het milieu?

Hier kunnen we een duidelijk antwoord op geven: ja! Studies over CO2-emissies en luchtkwaliteit tonen aan dat een elektrische auto inderdaad minder CO2 uitstoot. Ze brengen aanzienlijk minder broeikasgassen en geen stikstofdioxide of fijnstof in de lucht. In de praktijk stoten elektrische auto’s 3 tot 4 keer minder CO2 uit dan auto’s met een verbrandingsmotor. Tank je energie die op een groene manier wordt opgewekt? Dan is je elektrische auto verantwoordelijk voor tot wel 15 keer minder CO2-uitstoot!

Hetzelfde geldt ook voor hybride wagens. Hoewel deze minder groen zijn dan volledig elektrische auto’s, rijden ze deels op elektriciteit (en deels op brandstof). Daardoor hebben ook deze voertuigen een aanzienlijk lagere impact op de luchtkwaliteit en het milieu dan een benzine- of dieselwagen.

De luchtkwaliteit staat overigens hoog op ieders lijstje: steeds meer steden schakelen over naar een LEZ of lage-emissiezone. Een oude auto die een negatieve impact op het milieu heeft komt er dus niet meer zo snel in.

Hoe past de productie van de elektrische batterij en de energie in dit plaatje?

Het produceren van batterijen vraagt inderdaad veel energie. Deze productie leidt soms tot de vraag of elektrisch rijden wel degelijk zo milieuvriendelijk is.

De ecologische impact van een elektrische auto vergelijken met de ecologische impact van een auto met verbrandingsmotor is verre van eenvoudig. De berekening hangt namelijk van een aantal factoren af, waaronder de fabricage van de batterij en het verbruik per afgelegde kilometer, maar ook de grootte van het voertuig, het klimaat van het land waar de auto rijdt, de mate waarin de elektriciteitsproductie op de plaats van fabricage koolstofvrij gebeurt enzovoort.

Maar volgens de tool van de Europese Federatie voor Vervoer en Milieu AISBL stoot de elektrische auto in het slechtste geval (dat wil zeggen een elektrische auto met een batterij die in China is geproduceerd en in Polen wordt gebruikt – in tegenstelling tot de rest van de EU heeft Polen nog steeds elektriciteitsnetten met een hoge CO2-uitstoot) over zijn hele levenscyclus (inclusief batterijproductie) nog steeds 37% minder CO2 uit dan een benzinewagen.

Op lange termijn is het resultaat dus wel positief, maar hier kunnen nog flinke stappen worden gezet. Batterijen kunnen best nog wat ecologischer en compacter geproduceerd worden. Vooral op het vlak van grondstoffenverbruik en recyclage zijn nog heel wat ecologische verbeteringen mogelijk. Momenteel zijn de meeste elektrische wagens uitgerust met een lithium-ionbatterij, die onder meer nikkel en kobalt nodig heeft. Maar er wordt volop geëxperimenteerd met de solid state-batterij, die met minder kobalt kan worden geproduceerd.

In België is de energie die we nodig hebben voor onze elektrische (of hybride) auto’s, afkomstig van kerncentrales en van hernieuwbare energiebronnen zoals wind- en zonne-energie. Heb je zonnepanelen? Dan kan je die optimaal inzetten om je elektrische (of hybride) auto op te laden.

Helaas bereiken zonnepanelen hun energiepiek ergens rond de middag (wanneer je misschien aan het werk bent op een andere plek), maar ook hier kan je een mouw aan passen. Door een thuisbatterij te installeren, kan je toch optimaal gebruik maken van je zonnepanelen en je elektrische auto zonder dat je ‘s middags thuis zou moeten zijn.

Bereken zelf je ecoscore

De Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO), de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en de Université Libre de Bruxelles (ULB) hebben een tool ontwikkeld die een Ecoscore geeft aan alle auto’s op de markt. Die score houdt rekening met de uitlaatemissie tijdens het rijden, de productie en de distributie van de brandstof en/of elektriciteit.

Naast de overgang naar een elektrisch wagenpark zijn er nog andere interessante tendensen die de toekomst van de auto-industrie grondig kunnen veranderen, zoals de zelfrijdende auto en de zogenaamde ‘slimme mobiliteit’. Ook geboeid door deze nieuwigheden? Lees dan zeker ons artikel ‘Van elektrische over zelfrijdende auto tot slimme mobiliteit: met welke auto rijden we in de nabije toekomst?

deel dit artikel