Bijna 1 Belg op 2 stelt bezoek aan dokter uit, uit schrik voor Covid-19

Bijna 1 Belg op 2 stelt bezoek aan dokter uit, uit schrik voor Covid-19

La pandémie du coronavirus a mis nos vies sens dessus dessous. Notre état de santé porte également les stigmates de la crise. Ainsi, pas moins de 4 Belges sur 10 déclarent que leur santé s'est détériorée pendant la pandémie de Covid-19, soit un score supérieur à la moyenne mondiale (34%). En particulier en ce qui concerne les problèmes de santé chroniques, les Belges déclarent que leur santé est perçue comme plus mauvaise qu'avant la pandémie. C'est ce qui ressort de l'étude internationale du Groupe AXA intitulée "AXA's 2021 Pulse Health Survey".

Angst voor het virus houdt ons weg van de dokter

En hoewel 67% van de Belgen aangeeft dat hun algemene gezondheidstoestand goed is, geeft 43% aan volledig of gedeeltelijk af te zien van een medische behandeling uit angst om een Covid-19-besmetting op te lopen tijdens een bezoek aan een zorgverlener.

Serge Martin, Head of Life bij AXA Verzekeringen:
“De Covid-19 pandemie heeft onze gezondheidszorg onder immense druk gezet en doet dat nog steeds. Deze crisis biedt echter ook opportuniteiten. Zowel naar onze klanten, makelaars, als de overheden toe. Zij rekenen op ons om bij te dragen aan het gezondheidszorgsysteem van morgen. We act for human progress by protecting what matters!”

Geen opmars van zelfmedicatie en alternatieve geneeswijzen

Opmerkelijk: het percentage respondenten dat aangeeft moeilijker oplossingen te vinden voor hun gezondheidsproblemen, is in België (61%) hoger dan wereldwijd (45%). Anderzijds scoren zelfmedicatie en alternatieve geneeswijzen minder goed in België in vergelijking met de rest van de wereld. Ook teleconsultaties winnen moeizaam terrein.

Vaccinatiebereidheid

Terwijl de vaccinatiecampagne op volle toeren draait, scoort België in vergelijking met het wereldwijd gemiddelde iets hoger op het vlak van bereidheid om zich te laten vaccineren (77% vs. 74%). Maar België staat niet in de top 5 van vaccin “enthusiasts”. Het Verenigd Koninkrijk voert de top-5 aan met 87%, gevolgd door China & Italië (84%), Spanje (83%) en Mexico & Marokko (82%).

Over AXA’s 2021 Pulse Health Survey

De enquête werd online gehouden van 21 februari tot 19 maart 2021, in samenwerking met het onderzoeksbureau Ipsos. In elk land/gebied werden 1.000 mensen ondervraagd van 18 jaar en ouder. Het onderzoek strekt zich uit over veertien landen over de hele wereld. De representativiteit werd gegarandeerd wat betreft geslacht, leeftijd, regio, marktomvang, alsook sociaal-economische aspecten.Aan elke respondent werden tien vragen gesteld (afgezien van basisidentificatiegegevens).

Wensen jullie naast een deepdive op de resultaten voor België, de mogelijkheid tot interview met onze Head of Life, Serge Martin? Gelieve in dat geval contact op te nemen met onze persdienst en kom te weten hoe een marktleider als AXA deze resultaten omzet in action points ten behoeve van verzekerden en verzekeringsmakelaars.

AXA 2021 Pulse Health Survey - Belgium
DOWNLOAD DE STUDIE (PPTX)