Klimaatverandering blijft wereldwijd risico nummer één, geopolitieke instabiliteit baart Belgen grote zorgen
Voor de 12e editie van het Future Risk Report van AXA werden 3.600 experts en 23.000 burgers uit 57 verschillende landen bevraagd over opkomende risico’s. Wereldwijd stijgt het kwetsbaarheidsgevoel (95%) en voor het derde jaar op rij halen experts klimaatverandering, geopolitieke instabiliteit en cyberveiligheid aan als de drie belangrijkste risico’s. Voor het grote publiek zijn de drie grootste zorgen klimaatverandering, nieuwe veiligheidsdreigingen en terrorisme, en cyberveiligheid. België onderscheidt zich doordat de bezorgdheid over geopolitieke spanningen groter is dan in de rest van Europa – en zelfs wereldwijd.
AXA Carrosserie is een netwerk van herstelpunten dat de verzekeraar zelf uitbouwt, in samenwerking met de herstelcentra van Cryns. Erkende herstellers blijven de ruggengraat van het systeem, maar AXA voegt daar nu eigen herstelcentra aan toe, onder een eigen label, om sneller en efficiënter te kunnen inspelen op lokale noden.
De keuze voor een hybride model, met zowel erkende partners als eigen centra, is strategisch. Het laat AXA toe om de capaciteit beter te sturen, de kwaliteit te bewaken en tegelijk de klantentevredenheid op te krikken. In herstelcentra zijn wachttijden van twee tot drie maanden geen uitzondering, zeker sinds de coronapandemie en het nijpende tekort aan mecaniciens. 'Dat betekent ook dat vervangwagens langer op pad zijn, wat extra kosten en uitstoot met zich meebrengt. Met onze eigen vestigingen kunnen we de doorlooptijd drastisch verkorten', zegt Heggen.
Die versnelling is onder andere mogelijk dankzij het zogenaamde Fast Lane-principe. In plaats van verschillende technici die aan meerdere wagens werken, concentreert één team zich op één voertuig. Het doet denken aan een F1-pitstop: snelheid, precisie en samenwerking staan centraal.
Circulaire onderdelen
Een circulaire herstelling start bij de schadeaangifte, online of via de makelaar. Op basis van de postcode krijgt de klant een herstelpunt voorgesteld waar de wagen binnen de acht dagen kan worden afgeleverd. Drie dagen later is de wagen hersteld, gecontroleerd en klaar voor gebruik.
Dat is snel, maar de echte innovatie van AXA Carrosserie zit in de circulaire aanpak. Klanten krijgen expliciet de keuze om hun voertuig te laten herstellen met onderdelen, afkomstig van erkende recyclagecentra.
'Het gaat om onderdelen die technisch perfect functioneren, maar afkomstig zijn van wagens die elders schade opliepen. Denk aan een auto met frontale impact waarvan de achterlichten nog intact zijn. Die kunnen zonder kwaliteitsverlies opnieuw worden ingezet'
Erik Heggen, Chief Retail P&C Officer bij AXA Belgium
Door dat hergebruik bespaart AXA gemiddeld 72 kilogram CO₂ per herstelling. Die berekening is gebaseerd op een levenscyclusanalyse die de productie, verpakking en transport van nieuwe onderdelen vergelijkt met het hergebruik van circulaire onderdelen. Sinds januari werd deze circulaire filosofie al toegepast bij meer dan 1000 herstellingen, goed voor een totale besparing van 72 ton CO₂.
De inspiratie komt uit Frankrijk. Daar zijn garages wettelijk verplicht om circulaire onderdelen voor te stellen bij herstelling. 'Vergelijk het met de generische geneesmiddelen die apothekers moeten aanbieden. Dat is het voordeel van een internationale groep als AXA. We zien best practices in al onze afdelingen en kunnen zo in België voorloper zijn', zegt Heggen.
Ecologisch én economisch interessant
De circulaire aanpak is niet alleen ecologisch, maar ook economisch interessant. Circulaire onderdelen zijn vaak sneller beschikbaar dan nieuwe, waarvan de leveringstermijnen soms weken bedragen. Bovendien drukken ze de kostprijs van de herstelling. 'We zorgen eigenlijk voor een driedubbele win. De klant is sneller geholpen, de makelaar ziet tevreden klanten en onze totale carbon footprint daalt', aldus Heggen.
AXA is voorlopig de enige verzekeraar in België die dit model aanbiedt. De eerste vestigingen in Erpe-Mere, Ham en Halle zijn gekozen op basis van klantendichtheid en wachttijden. Tegen 2027 wil AXA dat elke klant binnen een halfuur rijden een herstelpunt vindt. De klantentevredenheid is alvast hoog: de Net Promoter Score (NPS) van AXA Carrosserie ligt rond de 90, wat uitzonderlijk is in de sector. De NPS meet klanttevredenheid en -loyaliteit met één vraag: 'Hoe waarschijnlijk is het dat u ons bedrijf zou aanbevelen aan een vriend of collega?'
Ook de prijs speelt een cruciale rol in het model van AXA Carrosserie. Door circulaire onderdelen te gebruiken en de doorlooptijd van herstellingen te verkorten, kan AXA de directe kosten per schadegeval beter beheersen. Maar de impact reikt verder dan de individuele herstelling. Het systeem laat toe om de volledige portefeuille rationeler te beheren: minder lange wachttijden, minder vervangwagens, minder administratieve rompslomp en lagere materiaalkosten zorgen samen voor een efficiëntere schadeafhandeling.
Dat is essentieel in een context waarin voertuigen steeds complexer worden, zeker met de opmars van elektrische wagens.
'Om de verzekeringspremie voor de klant betaalbaar te houden, rationaliseren wij onze werking. Zo houden we de schadelast onder controle en kunnen we onze tarieven competitief houden voor alle klanten.'
Erik Heggen, Chief Retail P&C Officer bij AXA Belgium
Duurzame strategie
AXA ziet de circulaire herstellingen niet als een losstaand initiatief, maar als een onderdeel van een bredere strategie rond 'groene verzekeringen'. Die strategie strekt zich uit over verschillende domeinen, van mobiliteit tot vastgoed. Ook in brandverzekeringen werkt AXA met een ECO Repair Score, een interne maatstaf die de ecologische impact van herstellingen in kaart brengt. Klanten krijgen daarbij de keuze tussen een uitbetaling of een herstel in natura, een optie die niet alleen duurzamer is, maar ook de administratie vereenvoudigt en de doorlooptijd verkort.
'Het past in onze geïntegreerde duurzaamheidspolitiek. Via onze investeringsfondsen en pensioenfondsen investeren we bijvoorbeeld stevig in groene obligaties en bedrijven die inzetten op de transitie', zegt Heggen. AXA wil niet alleen schade duurzaam herstellen, maar ook proactief bijdragen aan een klimaatvriendelijke economie.
| Top 10 Wereldrisico’s Experts | Top 10 Wereldrisico’s groot publiek | Top 10 Belgische Experts | Top 10 Belgisch publiek | |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Klimaatverandering | Klimaatverandering | Geopolitieke instabiliteit | Klimaatverandering |
| 2 | Geopolitieke instabiliteit | Nieuwe veiligheidsbedreigingen en terrorisme |
Klimaatverandering | Geopolitieke instabiliteit |
| 3 | Risico’s op cybersecurity | Risico’s op cybersecurity | Risico’s op cybersecurity | Nieuwe veiligheidsbedreigingen en terrorisme |
| 4 | AI en big data | AI en big data | AI en big data | Spanningen en maatschappelijke verschuivingen |
| 5 | Spanningen en maatschappelijke verschuivingen | Geopolitieke instabiliteit | Spanningen en maatschappelijke verschuivingen | Risico’s op cybersecurity |
| 6 | Natuurlijke grondstoffen en biodiversiteit | Pandemieën en infectieziekten | Energierisico’s | Energierisico’s |
| 7 | Energierisico’s | Financiële instabiliteit | Natuurlijke grondstoffen en biodiversiteit | Pandemieën en infectieziekten |
| 8 | Energierisico’s | Financiële instabiliteit | Natuurlijke grondstoffen en biodiversiteit | Pandemieën en infectieziekten |
| 9 | Financiële instabiliteit | Vervuiling | Demografische risico’s | Financiële instabiliteit |
| 10 | Demografische risico’s | Chronische ziekten | Nieuwe veiligheidsbedreigingen en terrorisme | Vervuiling |
Belangrijkste inzichten uit het rapport
Inzicht nr. 1: Klimaatverandering blijft bovenaan staan, maar andere risico’s worden belangrijker
Voor het vijfde opeenvolgende jaar staat klimaatverandering bovenaan bij de experts, maar de kloof met andere risico’s wordt kleiner. De risico’s op plaats twee (geopolitieke instabiliteit), drie (cyberveiligheid) en vier (maatschappelijke spanningen) naderen het klimaatrisico dit jaar. In Europa – en ook in België – wordt klimaatverandering ingehaald door geopolitieke instabiliteit, terwijl in Afrika cyberveiligheid de voornaamste zorg is. Deze resultaten tonen aan dat het gevoel van een polycrisis steeds groter wordt en benadrukken de nood aan een aanpak van risicobeheer op wereldniveau. Voor het grote publiek blijft de klimaatverandering echter nog steeds het belangrijkste risico.
'Om de verzekeringspremie voor de klant betaalbaar te houden, rationaliseren wij onze werking. Zo houden we de schadelast onder controle en kunnen we onze tarieven competitief houden voor alle klanten.'
Erik Heggen, Chief Retail P&C Officer bij AXA Belgium
Inzicht nr. 2: Risico’s kunnen worden aangepakt en verzekeraars spelen daarin een sleutelrol
Een ruime meerderheid van de respondenten – 86% van de experts en 84% van het publiek – is het erover eens dat de risico’s die hen het meest verontrusten deels wel kunnen worden vermeden door betekenisvolle preventieve maatregelen. Wetenschappers en onderzoekers blijven de meest vertrouwde actoren: 78% van de experts en 68% van het publiek rekenen op hun expertise om toekomstige crisissen te beperken, al zijn die cijfers licht gedaald ten opzichte van vorig jaar. Toch blijft 72% van het publiek (net zoals in de vorige editie) overtuigd dat verzekeraars een belangrijke rol spelen bij de bescherming tegen toekomstige risico’s.
In België heeft het publiek weinig vertrouwen in het vermogen van de overheid om bepaalde crisissen aan te pakken, zoals de vervuiling (slechts 24% heeft vertrouwen), terrorisme (29%), de geopolitieke instabiliteit (26%) en risico’s op de biodiversiteit (24%). Slechts 22% van de bevraagde bevolking is ervan overtuigd dat de overheid iets kan doen aan de klimaatverandering. De overheid geniet dan weer wel vertrouwen van de bevolking als het gaat over risico’s door technologie (66% heeft vertrouwen), medische innovaties (55%) en nieuwe regelgevingen (50%).
Inzicht nr. 3: Technologische risico’s groeien in een ongezien tempo
Cyberveiligheid en risico’s ten gevolge van AI & big data – wereldwijd op de 3e en 4e plaats bij de experts – brengen nieuwe uitdagingen met zich mee voor individuen, bedrijven en organisaties. De snelheid waarmee deze technologieën evolueren, beïnvloedt ook de perceptie van andere thema’s: hoewel “ethische risico’s bij technologisch gebruik” en “risico’s van autonome systemen” niet in de top 10 staan, vinden de respondenten die deze thema’s selecteerden veel vaker dat ze “snel opkomen” (54% en 43%, respectievelijk – tien en zeven punten meer dan vorig jaar).
Inzicht nr. 4: Een sprankel hoop in een verdeelde wereld
De samenleving wordt als steeds meer gefragmenteerd ervaren: 59% van het publiek vindt dat hun medeburgers steeds minder dezelfde waarden delen – of zelfs geen enkele. Slechts 12% denkt dat de meeste inwoners van hun land een gelijkaardige visie op de ideale samenleving hebben. Een overweldigende meerderheid van het grote publiek (79%) en van de experts (84%) acht de kans groot dat geopolitieke spanningen kunnen leiden tot een wereldwijde oorlog.
Het gevoel van versnippering neemt toe in België, net als in veel andere Europese landen (Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië en het VK). De factoren die de Belgische en Europese samenleving verdelen, zijn duidelijk: maatschappelijke en economische ongelijkheden en spanningen rond migratie en culturele integratie. (Slechts) 43% van de Belgen denkt een gemeenschappelijke visie te delen met hun landgenoten. Enkel in Frankrijk (39%) ligt dat cijfer nog lager.
Ondanks dat gevoel blijft een ruime meerderheid gehecht aan democratische waarden (72%) en is 67% ervan overtuigd dat beslissingen op internationaal niveau de meest doeltreffende manier zijn om toekomstige risico’s aan te pakken (tegenover 63% vorig jaar).
Voor de pers
Hebt u bijkomende vragen of wenst u een interview met Marie Noirhomme, Chief Risk Officer AXA Belgium? Stuur een e-mail naar press@axa.be.
Het volledige AXA Future Risks Report 2025 (wereldwijd) is beschikbaar in het Engels via : https://www.axa.com/en/news/future-risks-report
Het AXA Future Risks Report 2025 werd uitgevoerd door Ipsos in opdracht van AXA. De studie omvatte online vragenlijsten bij twee doelgroepen: experts en leden van het brede publiek. Dit jaar werden 3.595 experts uit 57 landen en 23.000 burgers uit 18 landen bevraagd (Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk, Australië, België, China, Frankrijk, Duitsland, Hongkong, Italië, Japan, Mexico, Marokko, Nigeria, Spanje, Turkije, Brazilië, Ierland, Egypte en Zwitserland). Voor België werden 131 verzekeringsdeskundigen en een representatieve steekproef van 1.000 burgers ouder dan 18 jaar bevraagd (interviews afgenomen tussen mei en juni 2025).
