Ga naar de hoofdinhoud Ga naar het hoofdmenu Ga naar het hoofdmenu
Axa Verzekeringen, homepagina

Press

AXA Belgium blijft koploper in digitale verzekeringen

Top

| 5 min lezen

AXA Belgium blijft koploper in digitale verzekeringen

Voor het vierde jaar op rij staat AXA Belgium bovenaan het internationale benchmarkonderzoek van Sia Partners naar digitale klantervaring in de niet-levensverzekeringssector. Dit resultaat bevestigt opnieuw het digitale leiderschap van AXA Belgium.

De studie, uitgevoerd bij 110 verzekeraars (waarvan 15 in België) in 13 landen, analyseerde 342 digitale klanttrajecten in de takken Auto en Woning. Daarbij werd gekeken naar alle stappen in de digitale klantervaring: van productinformatie en prijsberekening tot het online afsluiten en schadeaangifte. AXA Belgium behaalde uitstekende scores op alle onderdelen, wat haar sterke digitale strategie benadrukt.

Topprestaties in België

AXA Belgium onderscheidt zich door opmerkelijke prestaties op verschillende criteria die door Sia Partners zijn geëvalueerd.

De verzekeraar behaalt de 1e plaats voor navigatie-informatie en afsluiting, en behaalt de 2e plaats voor simulatie en prijsofferte. Wat de ervaring bij een schadegeval betreft, behaalt AXA de hoogste score, ex aequo met andere spelers. Op het vlak van ESG (maatschappelijke en milieugerelateerde verantwoordelijkheid) toont AXA Belgium een sterke positie, wat haar duurzame en verantwoordelijke engagement illustreert. Tot slot staat het bedrijf op de 3e plaats voor gebruikservaring (UX). Deze resultaten bevestigen de ambitie van AXA Belgium om een kwalitatieve digitale klantervaring te bieden en uit te blinken op de markt.

Reactie van Anne Manuel, Head of Digital bij AXA Belgium

"Bij AXA Belgium steunt ons model op één sterke en unieke overtuiging: van digitaal een winnende strategie maken, samen met onze makelaars, om onze klanten beter te bedienen. Deze aanpak stelt ons in staat om hen performante, eenvoudige en toegankelijke digitale oplossingen aan te bieden, zonder in te boeten op nabijheid en vertrouwen. Dat we voor het vierde jaar op rij door Sia Partners erkend worden als digitale leider, bewijst dat onze klantgerichte en digitale innovatiestrategie werkt."

Investeringen in gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid

AXA Belgium investeert continu in het verbeteren van haar website, klantenzones en online trajecten om een eenvoudige, duidelijke en efficiënte ervaring te bieden die perfect aansluit bij de online behoeften van gebruikers.

Deze ambitie, soms uitdagend in een sector die vaak als complex wordt ervaren, werpt opnieuw haar vruchten af. AXA Belgium behaalt niet alleen voor de vierde keer op rij de Belgische nummer 1-positie in het Sia-klassement, maar bevestigt ook voor de tweede opeenvolgende keer haar wereldwijde leiderschap.

Met de hoogste score op de Belgische markt voor informatie en navigatie onderscheidt AXA Belgium zich door haar beschikbaarheid, duidelijkheid en transparantie van haar content.

Ook het onderschrijvingstraject werd als het beste in België beoordeeld, waarbij bezoekers op elk moment en in functie van hun behoeften en voorkeuren, kunnen kiezen tussen een volledig digitaal proces of begeleiding door een makelaar. Dit geldt vanaf de prijsaanvraag tot de online betaling en ontvangst van alle documenten.

Tot slot behaalt AXA Belgium een score van 100% voor klanttrajecten rond schadebeheer, zowel voor de aangifte als de online opvolging, op elk moment tijdens de behandeling van het dossier.

Maar de evaluatie van Sia Partners stopt daar niet: ze omvat onder meer contactopties, kwaliteit van online simulaties, personalisatie, technische prestaties, … Op al deze criteria onderscheidt AXA Belgium zich, wat het bedrijf tot een referentie op de markt maakt. Daarom heeft het onafhankelijke onderzoeksbureau Sia AXA Belgium uitgeroepen tot de beste verzekeraar in België.

Toegankelijkheid als kernwaarde

Een laatste onderwerp dat in de studie aan bod komt en AXA Belgium bijzonder na aan het hart ligt: toegankelijkheid. Trouw aan haar waarden zorgt het bedrijf er al vele jaren voor dat elke bezoeker van de website toegang heeft tot alle inhoud, inclusief mensen met een beperking, ongeacht de hulpmiddelen en navigatiemethoden die zij gebruiken.

De eerste plaats behalen in het Belgisch klassement in 2022 was een mijlpaal. Deze positie tot vandaag behouden, is het resultaat van een duidelijke visie en het werk van toegewijde teams. AXA Belgium doet er elke dag alles aan om tegemoet te komen aan de behoeften van haar klanten en is trots dat zij hen de mogelijkheid biedt om op elk moment te kiezen tussen hun makelaar, digitale oplossingen – of gewoon beide te combineren.

Een 100% digitaal traject, ontworpen voor de klant

Door jarenlang te investeren in digitalisering van de klantervaring, is AXA Belgium erin geslaagd technologie, gebruiksvriendelijkheid en eenvoud te combineren. Vandaag kunnen klanten tal van verzekeringen online simuleren, afsluiten en beheren - rechtstreeks vanaf hun smartphone - mét persoonlijke begeleiding bij elke stap. Deze end-to-end aanpak bevestigt AXA's ambitie om een moderne, toegankelijke en klantgerichte verzekeringservaring te bieden die aansluit bij de nieuwe digitale gewoonten van klanten.

Bron: Sia Partners – Non-Life Insurance Customer Journey Benchmark 2025 (Analyse uitgevoerd bij 110 verzekeraars in 13 landen, met 342 digitale trajecten voor auto- en woningverzekeringen).

DEEL DIT ARTIKEL