Ga naar de hoofdinhoud
8 tips voor een onvergetelijke housewarming-party 8 tips voor een onvergetelijke housewarming-party

Blog

Overzicht van rijhulpsystemen of ADAS | Blog AXA.be

Top

| 6 min lezen

Rijhulpsystemen: zeven ADAS die de autowereld radicaal hebben veranderd

In dit artikel

      Op zoek naar een autoverzekering?

      De Autoverzekering van AXA? Die houdt rekening met jouw wensen.

      ONTDEK ONZE FORMULES

      Rijhulpsystemen verkleinen het risico op ongevallen en verbeteren je rijcomfort. Nieuwe voertuigen zijn al enkele jaren uitgerust met steeds meer geavanceerde rijhulpsystemen die de veiligheid van alle gebruikers verbeteren, maar ook de rijervaring en het rijcomfort radicaal veranderen. Een kort overzicht. 

      Deze functies worden ook ‘ADAS’ (‘Advanced Driver Assistance Systems’ of gevorderde rijhulpsystemen) genoemd en zijn meer dan zomaar een gadget. Ze maken steeds vaker deel uit van de standaarduitrusting en, sinds 2022, zijn sommige systemen zelfs verplicht. De meest voorkomende die we in dit artikel onderzoeken, zijn: 

      1. Parkeerhulp
      2. Dodehoeksignalisatie
      3. Rijstrookondersteuning
      4. Automatic Emergency Braking (AEB)
      5. Aandachtsassistent
      6. Adaptive cruise control
      7. Achteruitrijcamera

      1. Parkeerhulp: pieptoon, camera en hulplijnen

      Er zijn verschillende parkeerhulpsystemen: 

      Achteruitrijradar en obstakeldetector: parkeer ‘in een piep’ 

      Terwijl je parkeert, wordt een piepsysteem geactiveerd door de ingebouwde parkeersensoren (voor- en achteraan aanwezig): hoe dichter je bij een obstakel (zoals een voorbijganger, een paaltje of een ander voertuig) komt, hoe scheller de pieptoon klinkt. 

      Parkeerassistent met camera: je extra ogen 

      Dankzij deze camera zie je op je dashboard wat er zich allemaal rond je wagen bevindt of afspeelt. Bovendien worden er hulplijnen getoond die je als parkeerassistent kan gebruiken tijdens het parkeren.  

      Sommige systemen, die voorzien zijn van een 360°-camera en elektronische parkeerpilot, bieden ook actief hulp bij het parkeren, zoeken naar een vrije parkeerplaats en voeren het parkeermanoeuvre eventueel uit in plaats van de bestuurder. 

      Voor meer details, lees ons artikel ‘Parkeerhulp: een revolutie voor mensen met parkeermoeilijkheden’ 

      2. Dodehoeksignalisatie: vermijd onaangename verrassingen

      De dodehoekbewaking (of ook ‘blind spot system’) kan hem echter heel wat toekomstige nekklachten besparen. 

      De dodehoekdetector spot de aanwezigheid van andere auto’s in de ‘dode hoek’. Een verklikkerlichtje in de buitenspiegels waarschuwt dat er zich een ander voertuig in de ‘dode hoek’ bevindt en dat je dus extra voorzichtig moet zijn. Gaat het verklikkerlichtje niet aan? Dan kan je rustig invoegen zonder over je schouder te moeten kijken. 

      3. Rijstrookondersteuning: rij goed, rij rechtdoor! 

      Met rijstrookondersteuning (lane support) word je gewaarschuwd wanneer je de volle of onderbroken witte lijn overschrijdt zonder dat je vooraf je richtingaanwijzer had gebruikt. Zo word je letterlijk meteen weer ‘wakker geschud’ door bijvoorbeeld trillingen van het stuur of door visuele of hoorbare waarschuwingen. 

      Voor meer details, lees ons artikel ‘Met de lane assist rijdt u ‘binnen de lijntjes’’  

      4. AEB: remmen 'made easy'  

      AEB-systemen (‘Automatic Emergency Braking’ of automatisch remmen in noodgevallen) doen de wagen in een noodsituatie automatisch remmen. Aanvullend daarop brengt het AEB-systeem je ook op de hoogte van de aanwezigheid van voetgangers, fietsers, dieren en andere obstakels op de weg. Tot slot, wanneer het ongeval niet meer kan worden vermeden, zelfs niet door een noodstop, stuurt het systeem het voertuig automatisch naar een rijvak dat als vrij wordt beschouwd.

       Voor meer details, lees ons artikel ‘Geen ongevallen meer dankzij het automatische noodstopsysteem?’ 

      5. De aandachtassistent: 'Time for a break'

      De aandachtassistent (of ook attention assist) vertelt je wanneer het tijd is om de wagen even aan de kant te zetten en een pauze te nemen. Dit rijhulpsysteem registreert de rijtijd, de bewegingen van het stuur, snelheidswijzigingen, het gebruik van knipperlichten en andere parameters. Die gegevens worden vervolgens verwerkt en het systeem geeft daarna een geluidssignaal of visuele hint (zoals een kopje koffie) wanneer het tijd is om even rust te nemen.

      Voor meer details, lees ons artikel ‘Geeuwen achter het stuur? Enkele tips!’  

      6. Adaptive cruise control: twee soorten snelheidsregelaars

      Er bestaan twee soorten systemen om de snelheid te regelen:  

      Cruise control (of snelheidsregelaar) 
      Met dit rijhulpsysteem dat de snelheid regelt, kan je automatisch aan eenzelfde snelheid blijven rijden zonder het gaspedaal te hoeven indrukken. Knopje indrukken en cruisen maar!
      Cruise control is bijzonder nuttig voor lange ritten op de autoweg en door hem in te stellen op de toegelaten snelheid, vermijd je ook boetes wegens te snel rijden.

      Adaptive (of smart) cruise control 
      Dankzij dit rijhulpsysteem wordt de snelheid van je wagen afgestemd op het voertuig dat zich vóór je bevindt. Erg handig tijdens het filerijden. Het meet via een radar of laser de afstand tussen jouw voertuig en het voertuig vóór je en past je snelheid automatisch aan om zo een veilige afstand te bewaren. Zodra het obstakel is omzeild, neemt je voertuig opnieuw de oorspronkelijke snelheid aan. 

      Voor meer details, lees ons artikel ‘Cruise control en adaptive cruise control: verschillen en voordelen’ 

      7. De achteruitrijcamera

      Deze kleine camera, die zich aan de achterkant van je voertuig bevindt, wordt geactiveerd wanneer je in achteruit gaat staan. De beelden worden rechtstreeks doorgestuurd naar je dashboard of je middenconsole. 

      Dit systeem biedt een beter zicht bij slecht weer, verkleint je dode hoek en vergemakkelijkt het manoeuvreren dankzij dynamische begeleiding die je de afstand tot eventuele obstakels toont en het ideale traject voorstelt, bijvoorbeeld bij het achteruitparkeren. 

      Voor meer details, lees ons artikel ‘Zoom op de achteruitrijcamera’ 


      Rijhulpsystemen verplicht in Europese Unie voor nieuwe voertuigen 

      Sinds midden 2022 zijn bepaalde systemen verplicht in nieuwe auto’s verkocht in een land van de Europese Unie. Vanaf 2024 zullen ze ook verplicht zijn op nieuwe voertuigen van bestaande modelen. Rij jij met een voertuig ontworpen voor 2022? Geen paniek want dan is deze verplichting nog niet van toepassing voor jouw voertuig. 

      Vind hier de lijst van verplichte rijhulpsystemen

      Op zoek naar een autoverzekering?

      De Autoverzekering van AXA? Die houdt rekening met jouw wensen.

      ONTDEK ONZE FORMULES

      DEEL DIT ARTIKEL