Bij de afwerking van een bouwproject hangt het succes vaak af van een efficiënte synergie tussen de binnenhuisarchitect en de aannemer. Om deze samenwerking te illustreren, hebben we de getuigenis verzameld van Sarah, binnenhuisarchitecte, en Thibault, aannemer gespecialiseerd in schrijnwerk. Ze gaan als koppel door het leven en zetten hun onderlinge verstandhouding om in gezamenlijke projecten. Dit is hun methode.
Efficiënt communiceren voor een succesvol bouwproject
"Onze eerste samenwerking was een logische stap", legt Sarah uit. "Als koppel vertelden we thuis al over onze renovatie- en afwerkingsprojecten — een thuis die we trouwens samen gerestaureerd hebben. Op een dag stuitte een van mijn bouwprojecten op technische beperkingen bij de afwerking van het timmerwerk. Toen heb ik natuurlijk Thibault om hulp gevraagd." En zo groeide een informeel advies uit tot een succesvol gezamenlijk project. "We merkten onmiddellijk dat we op dezelfde golflengte zaten", vertelt Thibault. "Ze begreep mijn technische beperkingen en ik begreep haar esthetische visie. Dat werkte zo goed dat we beslisten om die ervaring nog eens over te doen zodra een project zich daartoe leende, zonder het daarom systematisch te doen."
Voorbereidend werk voor een gecontroleerde en geschikte afwerking
Ze werken niet systematisch samen, ze hebben elk hun eigen klanten en projecten. Maar wanneer samenwerking mogelijk is, verloopt het proces soepel. In tegenstelling tot het klassieke idee dat de architect een plan levert en de aannemer het uitvoert, wordt hun samenwerking al in een vroeg stadium opgebouwd. "Wanneer een van mijn projecten een complexe afwerking vereist en Thibault beschikbaar is, bespreek ik dit met hem zodra ik de schets heb gemaakt", legt Sarah uit. "We bestuderen samen de plannen, ik leg uit wat ik esthetisch wil doen en hij geeft me zijn technische feedback, meer bepaald over de haalbaarheid en de keuze van de materialen."
Dat voorbereidende werk helpt om technische of financiële fouten te voorkomen. "Hoeveel indrukwekkende projecten lopen niet verkeerd af door een onvoorzien technisch detail?", vraagt Thibault zich af. "Door van bij het ontwerp samen te werken met Sarah kunnen we een perfect esthetisch en technisch resultaat afleveren en blijven we binnen het budget."
Coördinatie op de bouwplaats: een succesvol bouwproject dankzij voortdurende communicatie
Op de bouwplaats is communicatie essentieel. "Onze persoonlijke verbondenheid vergemakkelijkt de samenwerking", legt Sarah uit. "Maar ik ben de enige contactpersoon voor de klant, wat het beheer vereenvoudigt. Ik centraliseer wat de klant wenst en zet die ideeën om in technische instructies voor Thibault."
Een efficiënte coördinatie voorkomt misverstanden. "Als ik op een onverwachte moeilijkheid stuit, neem ik onmiddellijk contact op met Sarah", voegt Thibault eraan toe. "We beslissen samen welke oplossing we gaan toepassen vooraleer we het melden aan de klant. Zo vermijden we stress en garanderen we een vlekkeloze afwerking."
Het belang van verzekeringen voor een veilige samenwerking
Om een efficiënt risicobeheer bij gezamenlijke projecten te bevorderen, is het belangrijk dat iedereen een verzekering burgerrechtelijke aansprakelijkheid uitbating en na levering heeft. Voor zover uw aansprakelijkheid wordt ingeroepen, biedt de BA Uitbating dekking in geval van schade aan derden die verband houdt met de dagelijkse activiteiten op de werf. Daarnaast dekt de verzekering BA Na Levering de schade die zich heeft voorgedaan na voltooiing van uw prestatie of de levering van uw producten.
Advies van experts voor een succesvolle samenwerking tussen binnenhuisarchitect en aannemer
Dit zijn enkele gouden regels voor een efficiënte samenwerking tussen binnenhuisarchitect en aannemer:
- De aansprakelijkheid en de rol van iedereen duidelijk bepalen, voor elk project, indien mogelijk schriftelijk.
- Wederzijds vertrouwen opbouwen: de technische expertise van de afwerkingsaannemer en de creatieve visie van de architect in acht nemen.
- Onmiddellijk communiceren wanneer zich iets onverwachts of een technisch probleem voordoet.
- Elk project afsluiten met een gezamenlijke oplevering, in aanwezigheid van de klant, om het voltooide werk te waarderen.
Voor hen is het geheim duidelijk: "We werken niet voor de ander, maar samen voor de klant." Een aanpak waardoor elk afwerkingsproject een succesvol samenwerkingsavontuur wordt.