Ga naar de hoofdinhoud

Blog

Rijdt uw personeel al elektrisch? | Blog AXA.be

Top

| 5 min lezen

Rijdt uw personeel al elektrisch?

Het geleidelijk verbod op verbrandingsmotoren, de invoering van lage-emissiezones in steden, de ontwikkeling van nieuwe modellen van elektrische voertuigen, steeds meer laadpalen... Vandaag ligt de weg open voor de opkomst van voertuigen met 'nuluitstoot'. 

Maar welke risico's brengt de elektrische wagen met zich mee? 

Vandaag weet de elektrische wagen al tal van bestuurders, werkgevers en autoconstructeurs te overtuigen. Het einde van voertuigen met een verbrandingsmotor lijkt in zicht ... Maar is het allemaal wel zo rooskleurig?

De batterijen van elektrische voertuigen brengen grotere risico's met zich mee

Er is jammer genoeg een keerzijde aan de medaille. De nieuwe voertuigen houden ook ernstige gevaren in. Geen enkel elektrisch voertuig (of elektrische fiets of step) is immers beschermd tegen interne of elektronische defecten, tegen storingen in het oplaadsysteem of tegen schokken.

Alleen al door bijvoorbeeld de stoep op te rijden, kan een gebruiker van een elektrische step zijn batterij beschadigen. Het lijkt een banale handeling, maar ze kan dus gevaarlijk zijn voor alle betrokken personen. Want wanneer zich een incident voordoet, kan de lithiumbatterij vuur vatten, waarbij naast een extreem hoge temperatuur, ook dampen vrijkomen die giftig zijn voor mens en milieu.

Luc Mehaudens, Ingenieur-Expert bij het controleorganisme SECO: "Deze thermische instabiliteit is iets waarvoor wordt gevreesd. Aangezien de batterij zich aan de onderkant van het voertuig bevindt, is het onmogelijk om de kern van de brandende cellen te blussen. Resultaat: het voertuig én de batterij dreigen volledig vernield te raken."

En als het vuur zich gaat verspreiden in een afgesloten ruimte, zoals een garage, bestaat het risico dat het vuur overslaat op het gebouw en de andere voertuigen. De mogelijke gevolgen van een dergelijke brand zijn: beton dat begint te barsten (zelfs gewapend beton) of een gebouw dat vuur vat en instort. Het zijn risico's die hiermee verband houden en het nog moeilijker maken om dit nieuwe type gevaar te beheren.

Zoals u waarschijnlijk ook al gehoord hebt kan een brandend elektrisch voertuig enkel geblust worden door het onder te dompelen in een container vol met water. Maar om dit mogelijk te maken moet de brandweer wel in staat zijn de brandhaard onder controle te krijgen om vervolgens in de mogelijkheid te zijn het voertuig te evacueren uit bvb de ondergrondse parking.

Hieronder geven we u enkele tips en tricks om ervoor te zorgen dat het zo ver niet hoeft te komen.

Checklist groene mobiliteit

"Hebt u er bij de lancering van uw voertuigproject aan gedacht om de preventieteams en de brandweer erbij te betrekken? Zo niet, ga dan in overleg", zegt Luc Mehaudens.

Waar moet u nog allemaal op letten:

  1. Plaats dit soort voertuigen zo dicht mogelijk bij de uitgang van de parkeergarage, op een plaats waar gemakkelijk kan worden ingegrepen.
  2. Nog belangrijker voor de bescherming van de mensen: als er ook elektrische modellen geparkeerd staan, zorg dan voor een goede ventilatie van uw parkeergarage.
  3. Compartimenteer en beperk het aantal voertuigen per compartiment. Bewaar voldoende afstand ertussen om de verspreiding van het vuur te beperken.
  4. Plaats uw parkeerplaatsen voor elektrische fietsen, steps en scooters met laadpalen in een aparte ruimte die goed gecompartimenteerd is op het vlak van brandveiligheid. Door die parkeerplaatsen buiten te plaatsen of te verplaatsen (eventueel onder een carport) wordt het risico aanzienlijk verkleind.
  5. Plaats branddetectiesystemen die het veiligheidspersoneel onmiddellijk waarschuwen zodat zij het opladen direct kunnen stoppen. Zorg voor een noodstroomonderbreking voor alle laadpalen, die gemakkelijk toegankelijk is, met name voor de brandweer.
  6. En als dat nog niet gebeurd is, plaats sprinklers: ze zullen het vuur van de door metaal omgeven batterijen weliswaar niet doven, maar de verspreiding ervan wel beperken door afkoeling.
  7. Bent u van plan om uw elektrische vloot uit te breiden? De elektrische installatie moet de laadbehoeften van de voertuigen gedurende een werkdag kunnen opvangen. Laders verbruiken veel energie en hebben een grote impact op zowel de omvang van de elektrische installatie van het gebouw zelf als op het lokale distributienet. Is het mogelijk om zonnepanelen te plaatsen?
  8. Bescherm de laadpalen tegen aanrijding want zij kunnen beschadigd raken tijdens manoeuvres van voertuigen.
  9. Plaats een brandwerende kast voor het opladen van mobiele lithium ion accu’s en batterijen. Dergelijke kasten zijn beschikbaar op de markt.

AXA, uw partner in preventie, heeft informatie- en sensibiliseringsmateriaal ontwikkeld over het verhoogde brandrisico van batterijen van elektrische wagens. Download hier!

DEEL DIT ARTIKEL