Ga naar de hoofdinhoud

Wat doen bij een hospitalisatie?

  • Breng AXA op de hoogte, zowel voor een hospitalisatie in België als in het buitenland
  • Vraag de terugbetaling van je medische kosten
  • Blijf overnachten bij je gehospitaliseerde kind

Geniet je een hospitalisatieverzekering die werd afgesloten door je werkgever?

Dan hoef je je geen zorgen te maken. Ontdek welke stappen je moet volgen om je hospitalisatie in alle rust te beheren en je te concentreren op wat echt belangrijk is: je herstel.

Vóór je hospitalisatie of zo snel mogelijk

Je hospitalisatieverzekering komt overal ter wereld tussen in geval van een dringende hospitalisatie. Bij een geplande hospitalisatie komt AXA eveneens tussen, indien het ziekenfonds en AXA vooraf hun akkoord hebben gegeven (bijvoorbeeld: als een buitenlands ziekenhuis bekend staat om een bepaalde behandeling die in België niet kan worden uitgevoerd). Contacteer ons, indien mogelijk voor je vertrek, voor meer informatie over de gezondheidszorgen in het land van je bestemming.

Meld je hospitalisatie op 0032 2 550 49 70. Vervolgens openen wij een nieuw dossier zodat je een terugbetaling kan aanvragen.

Moet je kind in het buitenland in het ziekenhuis worden opgenomen?

Niets gaat boven een ouder die er is om zijn kind te troosten en gerust te stellen. Je gezondheidsverzekering van AXA dekt de kosten om in het ziekenhuis bij je kind te blijven overnachten (‘rooming in’), als je kind verzekerd is bij AXA. Ontdek de voorwaarden op MyAXA Healthcare in de rubriek ‘Mijn dekkingen’ onder 'Mijn hospitalisatiedekking'.

Vergeet niet om de hospitalisatie van je kind bij AXA te melden door te bellen naar 0032 2 550 49 70.

CONTROLEER JE DEKKINGEN   

In het buitenland is het derdebetalerssysteem niet van toepassing omdat AXA geen overeenkomst heeft met buitenlandse ziekenhuizen. Dit betekent dat je de ziekenhuiskosten moet voorschieten en nadien een terugbetaling moet aanvragen bij AXA. Je kan gemakkelijk je kosten invoeren op het platform MyAXA Healthcare in de rubriek ‘Mijn terugbetalingen’ onder 'Mijn medische kosten indienen'.

STUUR JE MEDISCHE KOSTEN NAAR AXA   

Doktersbezoeken, aankoop van geneesmiddelen, röntgenfoto’s, kinesitherapie … AXA dekt de medische kosten gelinkt aan je hospitalisatie gedurende een bepaalde periode voor en na de ingreep. Op MyAXA Healthcare vind je alle informatie over deze periode.

Door je AssurPharma barcode te laten scannen door een apotheker, worden alle aanvragen voor de terugbetaling van geneesmiddelen op voorschrift rechtstreeks van de apotheek naar AXA verstuurd. Deze barcode kan je gebruiken in alle Belgische apotheken.

Je hoeft je onkostennota's dus niet meer zelf naar AXA te sturen.

ONTDEK HOE JE JE BARCODE GEBRUIKT

Dankzij AssurMed kunnen huisartsen, tandartsen en kinesitherapeuten je getuigschriften medische zorgen op een digitale en beveiligde manier beschikbaar stellen zodat je deze naar AXA kan doorsturen.

De artsen stellen het getuigschrift ter beschikking op een patiëntenportaal (Helena of OxyCity (binnenkort beschikbaar)). Eens hierop ingelogd, selecteer je de getuigschriften waarvoor je een terugbetaling wilt aanvragen bij je verzekeraar.

Na het ontvangen van je aanvraag, zorgt AXA voor een snelle behandeling en terugbetaling van de kosten van je verstuurde getuigschriften (op voorwaarde dat de kosten gedekt zijn door je verzekering).

ONTDEK ALLE DETAILS OVER ASSURMED

Toch liever een papieren versie van je medische kosten?

Bezorg je je medische kosten liever zelf aan AXA? Dan kan dit uiteraard nog steeds.

Na een bezoek aan je huisarts, tandarts of kinesitherapeut stuur je het getuigschrift door naar AXA via MyAXA Healthcare, rubriek ‘Mijn medische kosten indienen’. Hetzelfde geldt voor het BVAC-attest, het gedetailleerd betalingsbewijs dat je van je apotheker ontvangt.

STUUR JE MEDISCHE KOSTEN NAAR AXA

Vóór je hospitalisatie

De keuze van je ziekenhuis is belangrijk. Als je ziekenhuis samenwerkt met AXA, zal je het derdebetalerssysteem genieten, wat betekent dat je hospitalisatie rechtstreeks door AXA betaald wordt. Is dit niet het geval, dan moet je de kosten van je hospitalisatie zelf voorschieten en nadien een terugbetaling van AXA vragen. Raadpleeg onze lijst van partnerziekenhuizen om te weten of je het derde-betalerssysteem geniet.

RAADPLEEG DE LIJST 

De keuze van je kamertype is eveneens belangrijk. Niet alle kamertypes worden steeds gedekt door je verzekering. Surf naar het platform MyAXA Healthcare en klik op 'Mijn hospitalisatiedekking' in de rubriek ‘Mijn dekkingen’.

CONTROLEER WELK KAMERTYPE GEDEKT IS   

Plan je hospitalisatie in enkele kliks via MyAXA Healthcare, ons digitale gezondheidsplatform.

GEEF JE HOSPITALISATIE ONLINE AAN   

Moet je kind in het ziekenhuis worden opgenomen?

Niets gaat boven een ouder die er is om zijn kind te troosten en gerust te stellen. Je gezondheidsverzekering van AXA dekt de kosten om in het ziekenhuis bij je kind te blijven overnachten (‘rooming in’), als je kind bij AXA verzekerd is. Ontdek de voorwaarden op MyAXA Healthcare in de rubriek ‘Mijn dekkingen’ onder 'Mijn hospitalisatiedekking'.

Belangrijk: geef de hospitalisatie van je kind aan bij AXA via MyAXA Healthcare voor hij of zij wordt opgenomen, zodat je in alle gemoedsrust naar het ziekenhuis kan gaan.

CONTROLEER JE DEKKINGEN   

Wanneer AXA je dossier aanvaard heeft, ontvang je een bevestigingsbrief, de ‘Hospi-Pass’. We sturen je ook een medisch attest dat door je arts moet worden ingevuld (behalve bij zwangerschap) en moet teruggestuurd worden naar AXA via het platform MyAXA Healthcare.

DOWNLOAD HET DOCUMENT   

STUUR ONLINE JE MEDISCH ATTEST OP   

Na je hospitalisatie

Doktersbezoeken, aankoop van geneesmiddelen, röntgenfoto’s, kinesitherapie … AXA dekt de medische kosten gelinkt aan je hospitalisatie gedurende een bepaalde periode voor en na de ingreep. Op MyAXA Healthcare vind je alle informatie over deze periode.

Door je AssurPharma barcode te laten scannen door een apotheker, worden alle aanvragen voor de terugbetaling van geneesmiddelen op voorschrift rechtstreeks van de apotheek naar AXA verstuurd. Deze barcode kan je gebruiken in alle Belgische apotheken.

Je hoeft je onkostennota's dus niet meer zelf naar AXA te sturen.

ONTDEK HOE JE JE BARCODE GEBRUIKT

Dankzij AssurMed kunnen huisartsen, tandartsen en kinesitherapeuten je getuigschriften medische zorgen op een digitale en beveiligde manier beschikbaar stellen zodat je deze naar AXA kan doorsturen.

De artsen stellen het getuigschrift ter beschikking op een patiëntenportaal (Helena of OxyCity (binnenkort beschikbaar)). Eens hierop ingelogd, selecteer je de getuigschriften waarvoor je een terugbetaling wilt aanvragen bij je verzekeraar.

Na het ontvangen van je aanvraag, zorgt AXA voor een snelle behandeling en terugbetaling van de kosten van je verstuurde getuigschriften (op voorwaarde dat de kosten gedekt zijn door je verzekering).

ONTDEK ALLE DETAILS OVER ASSURMED

Toch liever een papieren versie van je medische kosten?

Bezorg je je medische kosten liever zelf aan AXA? Dan kan dit uiteraard nog steeds.

Na een bezoek aan je huisarts, tandarts of kinesitherapeut stuur je het getuigschrift door naar AXA via MyAXA Healthcare, rubriek ‘Mijn medische kosten indienen’. Hetzelfde geldt voor het BVAC-attest, het gedetailleerd betalingsbewijs dat je van je apotheker ontvangt.

STUUR JE MEDISCHE KOSTEN NAAR AXA

Dankzij bepaalde dekkingen kan je gebruikmaken van onze thuisdiensten. Je kan een beroep doen op verschillende diensten tijdens en na je ziekenhuisopname, zoals huishoudhulp, transport van jezelf of je familie naar het ziekenhuis, kinderoppas of dierenoppas, enz. Twijfel je of je deze diensten kan aanvragen? Surf naar MyAXA Healthcare en raadpleeg uw dekkingen via 'Mijn bijstandsdiensten raadplegen' binnen de rubriek ‘Mijn gezondheidsdiensten’.

RAADPLEEG DE DIENSTEN DIE JE GENIET   

Nadat AXA je medische kosten ontvangen en behandeld heeft, zal je een gedetailleerde afrekening ontvangen. Dit document geeft je een duidelijk en transparant overzicht van de behandeling van je kosten. Geniet je het derde-betalerssysteem, dan betaalt AXA de volledige factuur rechtstreeks aan het ziekenhuis, maar bepaalde niet-gedekte kosten kunnen ten laste blijven. Alle soorten niet-gedekte kosten vind je terug in het detail van je dekkingen op het platform MyAXA Healthcare in de rubriek ‘Mijn dekkingen’ onder 'Mijn hospitalisatiedekking'.

ONTDEK DE NIET-GEDEKTE KOSTEN   

Zo snel mogelijk

Neem zo snel mogelijk contact op met AXA op 0032 2 550 49 70 (liefst nog tijdens je verblijf in het ziekenhuis). Kan je zelf geen contact met ons opnemen, dan mag iemand van je familie of een personeelslid van het ziekenhuis dit ook doen. We zullen een hospitalisatiedossier voor je openen en zullen in de mate van het mogelijke jou het derdebetalerssysteem laten genieten. Zo zal het ziekenhuis de facturen voor je ziekenhuisopname rechtstreeks naar AXA sturen.

Moet je kind dringend in het ziekenhuis worden opgenomen?

Niets gaat boven een ouder die er is om zijn kind te troosten en gerust te stellen. Je hospitalisatieverzekering van AXA dekt de kosten om in het ziekenhuis bij je kind te blijven overnachten (‘rooming in’), als je kind verzekerd is bij AXA. Ontdek de voorwaarden en gedekte bedragen op MyAXA Healthcare in de rubriek ‘Mijn dekkingen’ binnen 'Mijn hospitalisatiedekking'.

Vergeet niet om de hospitalisatie van je kind bij AXA te melden door te bellen naar 0032 2 550 49 70. 

CONTROLEER JE DEKKINGEN

Eens je dossier door AXA aanvaard is, ontvang je een medisch attest dat door je arts moet worden ingevuld (behalve bij zwangerschap) en dat moet teruggestuurd worden naar AXA via het platform MyAXA Healthcare.

DOCUMENT DOWNLOADEN 

STUUR ONLINE JE MEDISCH ATTEST OP

Na je hospitalisatie

Dankzij bepaalde dekkingen kan je gebruikmaken van onze thuisdiensten. Je kan een beroep doen op verschillende diensten tijdens en na je ziekenhuisopname, zoals huishoudhulp, transport van jezelf of je familie naar het ziekenhuis, kinderoppas of dierenoppas, enz. Twijfel je of je deze diensten kan aanvragen? Surf naar MyAXA Healthcare en raadpleeg je dekkingen via 'Mijn bijstandsdiensten raadplegen' binnen de rubriek ‘Mijn gezondheidsdiensten’.

RAADPLEEG DE DIENSTEN DIE JE GENIET

Doktersbezoeken, aankoop van geneesmiddelen, röntgenfoto’s, kinesitherapie … AXA dekt de medische kosten gelinkt aan je hospitalisatie gedurende een bepaalde periode voor en na de ingreep. Op MyAXA Healthcare vind je alle informatie over deze periode.

Door je AssurPharma barcode te laten scannen door een apotheker, worden alle aanvragen voor de terugbetaling van geneesmiddelen op voorschrift rechtstreeks van de apotheek naar AXA verstuurd. Deze barcode kan je gebruiken in alle Belgische apotheken.

Je hoeft je onkostennota's dus niet meer zelf naar AXA te sturen.

ONTDEK HOE JE JE BARCODE GEBRUIKT

Dankzij AssurMed kunnen huisartsen, tandartsen en kinesitherapeuten je getuigschriften medische zorgen op een digitale en beveiligde manier beschikbaar stellen zodat je deze naar AXA kan doorsturen.

De artsen stellen het getuigschrift ter beschikking op een patiëntenportaal (Helena of OxyCity (binnenkort beschikbaar)). Eens hierop ingelogd, selecteer je de getuigschriften waarvoor je een terugbetaling wilt aanvragen bij je verzekeraar.

Na het ontvangen van je aanvraag, zorgt AXA voor een snelle behandeling en terugbetaling van de kosten van je verstuurde getuigschriften (op voorwaarde dat de kosten gedekt zijn door je verzekering).

ONTDEK ALLE DETAILS OVER ASSURMED

Toch liever een papieren versie van je medische kosten?

Bezorg je je medische kosten liever zelf aan AXA? Dan kan dit uiteraard nog steeds.

Na een bezoek aan je huisarts, tandarts of kinesitherapeut stuur je het getuigschrift door naar AXA via MyAXA Healthcare, rubriek ‘Mijn medische kosten indienen’. Hetzelfde geldt voor het BVAC-attest, het gedetailleerd betalingsbewijs dat je van je apotheker ontvangt.

STUUR JE MEDISCHE KOSTEN NAAR AXA

Nadat AXA je medische kosten ontvangen en behandeld heeft, zal je een gedetailleerde afrekening ontvangen. Dit document geef je een duidelijk en transparant overzicht van de behandeling van je kosten. Geniet je het derdebetalerssysteem, dan betaalt AXA de volledige factuur rechtstreeks aan het ziekenhuis, maar bepaalde niet-gedekte kosten kunnen ten laste blijven. Alle soorten niet-gedekte kosten vind je terug op het platform MyAXA Healthcare in de rubriek ‘Mijn dekkingen’ onder 'Mijn hospitalisatiedekking'.

ONTDEK DE NIET-GEDEKTE KOSTEN

Is je hospitalisatie gelinkt aan een chronische of zeldzame ziekte?

Geen paniek, je hospitalisatieverzekering dekt eveneens de zogenaamde 'zware' ziekten. De definitie van een 'zware' ziekte hangt af van je verzekering.

De lijst met de zware ziekten die door je gezondheidsverzekering van AXA gedekt worden, vind je terug op MyAXA Healthcare in de rubriek 'Mijn dekkingen' onder 'Mijn hospitalisatiedekking'.

ONTDEK DE LIJST 
Assurpharma

Je apotheekkosten rechtstreeks naar AXA verstuurd!

Via AssurPharma worden alle aanvragen voor de terugbetaling van geneesmiddelen op voorschrift rechtstreeks van de apotheek naar AXA verstuurd.

Je moet gewoon de AssurPharma barcode downloaden op MyAXA Healthcare en ze laten inscannen door de apotheker. Je hoeft je onkostennota's dus niet meer zelf naar AXA te sturen!

Ontdek hoe je je barcode gebruikt op MyAXA Healthcare.

MELD JE AAN
Assurmed

Een vlottere terugbetaling van je doktersbezoeken

Dankzij AssurMed kunnen huisartsen, tandartsen en kinesitherapeuten je getuigschriften medische zorgen op een digitale en beveiligde manier beschikbaar stellen zodat je deze aan AXA kan doorsturen.

De artsen stellen het getuigschrift ter beschikking op een patiëntenportaal. Eens hierop ingelogd, selecteer je de getuigschriften waarvoor je een terugbetaling wilt aanvragen bij je verzekeraar.

Ontdek alle details over AssurMed op MyAXA Healthcare!

MELD JE AAN

Beheer je gezondheidsverzekering online

Ontdek in de video wat je allemaal kan doen op het MyAXA Healthcare platform:

  • raadpleeg je dekkingen
  • plan je hospitalisatie
  • geef je medische kosten in
  • volg je terugbetalingen op
  • geniet vele extra voordelen

Meld je aan

Heb je hulp nodig of heb je een specifieke vraag?

Gebruik het contactformulier van het platform MyAXA Healthcare of neem contact met ons op via telefoon of WhatsApp. Al onze contactgegevens vind je terug op MyAXA Healthcare.

Meld je aan

Meer informatie nodig?

Word je gehospitaliseerd naar aanleiding van een arbeidsongeval?

Ontdek welke stappen je moet volgen.

WAT DOEN BIJ EEN ARBEIDSONGEVAL?

Geniet je via je werkgever een gezondheidsverzekering van AXA?

Hier vind je meer info over:

WAT DOEN BIJ MEDISCHE KOSTEN?
Digital Healthcare

Ben je werkgever?

Ben je van plan om een gezondheidsverzekering af te sluiten voor je medewerkers?
Ontdek onze oplossingen:

Nog vragen?

Je Hospitalisatieverzekering van AXA dekt de medische kosten die het gevolg zijn van je hospitalisatie of een zware ziekte.

Bij een hospitalisatie zijn dat de medische kosten gemaakt tijdens je hospitalisatie, maar ook tijdens een bepaalde periode voor en na je hospitalisatie (je dekking hangt af van het contract onderschreven door je werkgever).

Om de precieze duur van die periodes te kennen, log in op het platform MyAXA Healthcare, klik op ‘Mijn dekkingen’ en dan op ‘Mijn hospitalisatiedekking’.

Bij een zware ziekte zijn dat alle medische kosten die rechtstreeks verband houden met de zware ziekte, ongeacht of je in het ziekenhuis bent opgenomen. De definitie van een zogenaamde ‘zware’ ziekte hangt af van je verzekeringsdekking.

De lijst van zware ziekten waarvoor je gedekt bent door je Hospitalisatieverzekering van AXA is te vinden op MyAXA Healthcare in de rubriek ‘Mijn dekkingen’, ‘Mijn hospitalisatiedekking’.

Goed om te weten
Als je gehospitaliseerd bent of moet worden, is het belangrijk om de hospitalisatie bij AXA aan te geven. Voor meer informatie over de te volgen stappen om je hospitalisatie te plannen of aan te geven, klik hier.

De collectieve hospitalisatieverzekering dekt de werknemers in loondienst (via hun werkgever) en zelfstandige bedrijfsleiders. 

Als je werkgever het aanbiedt, kan de verzekering ook worden onderschreven voor:   

  • Je echtgenoot/partner  

  • Je kinderen en de kinderen van je echtgenoot/partner (dat wil zeggen, de wettige, erkende en geadopteerde kinderen die kinderbijslag genieten) 

De betaling van de premies voor de toetreding van de gezinsleden kan ten laste worden genomen door de werkgever of kan worden overgedragen naar de begunstigde werknemers. Je werkgever geeft je de verschillende mogelijkheden mee bij de onderschrijving van de verzekeringsovereenkomst.   

Als de verzekering wordt uitgebreid naar je gezinsleden, moet ze worden onderschreven voor alle gezinsleden die op het moment van je toetreding bestaan. Dat betreft uiteraard niet de personen die na het moment van je toetreding deel zullen uitmaken van je gezin (door bijvoorbeeld huwelijk, geboorte of adoptie).   
 
Om na te gaan of je gezinsleden gedekt zijn door je Hospitalisatieverzekering van AXA, surf naar het platform MyAXA Healthcare. 

Om de terugbetaling aan te vragen van medische kosten die gedekt zijn door je Hospitalisatieverzekering van AXA, zoals medische kosten in geval van zware ziekte of pre- en posthospitalisatie, volg je de volgende procedure:

  1. Vraag eerst een terugbetaling aan je ziekenfonds
    Stuur je ziekenfonds alle documenten over de medische kosten in verband met je hospitalisatie of zware ziekte (voorschriften, getuigschriften voor verstrekte hulp).   
     
    OPGELET: maak een kopie van elk document alvorens het naar je ziekenfonds te versturen om het nadien aan ons te bezorgen.  
     

  1. Verzamel je documenten
    Na ontvangst van het antwoord van je ziekenfonds, verzamel:  

    • kopieën van je getuigschriften voor verstrekte hulp     

    • de terugbetalingsattesten of de attesten van niet-tussenkomst van je ziekenfonds   
       

  1. Laad je documenten op via MyAXA Healthcare
    Om ons je documenten te bezorgen:  

    • log in op het platform MyAXA Healthcare  

    • klik op ‘Mijn terugbetalingen’  

    • klik op ‘Mijn medische kosten indienen’   

    • volg de instructies op het scherm  

Bij een geplande hospitalisatie kan je AXA ook op de hoogte brengen van je hospitalisatie via het platform MyAXA Healthcare, in slechts enkele kliks. Ga naar ‘Mijn hospitalisatie plannen’ in de rubriek ‘Mijn hospitalisatie’.  

Bij een niet-geplande dringende hospitalisatie raden we je aan om ons telefonisch op de hoogte te brengen (0032 2 550 49 70) indien je van het derdebetalerssyteem wenst te genieten voor de medische kosten die tijdens je door je verzekering gedekte hospitalisatie, worden gemaakt.  

Hou altijd je Medi-Assistance kaart binnen handbereik 

Zo heb je altijd je polisnummer, dat je bij elk contact met onze diensten moet vermelden, en het telefoonnummer dat je moet bellen in geval van hospitalisatie, bij de hand:  0032 2 550 49 70 

Bij een hospitalisatie tijdens een verblijf in het buitenland moet je AXA verwittigen op volgend telefoonnummer: +32 2 552 53 92. 

Voorziet uw contract in een bijstandsdekking en bedraagt de totale duur van jouw verblijf in het buitenland tijdens het lopende jaar minder dan 3 maanden dan is, sinds 1 januari 2023, het derdebetalerssysteem voor een ongeplande hospitalisatie van toepassing.

Indien je in totaal langer dan 3 maanden binnen het lopende jaar in het buitenland verblijft, moet je een voorafgaand akkoord van AXA hebben om je hospitalisatieverzekering te kunnen laten tussenkomen en het derdebetalerssysteem te kunnen genieten bij een ongeplande hospitalisatie.

Na de aangifte van je hospitalisatie, zal je een document ontvangen dat de tussenkomst van AXA bevestigt. Dit document, GOP (Guarantee of Payment) genaamd, is gelijkwaardig aan de Hospi-Pass.

Geplande hospitalisaties kunnen gemeld worden via de gebruikelijke kanalen. Hiervoor moet je op voorhand een akkoord voor tussenkomst bij AXA aanvragen. Het derdebetalerssysteem is niet van toepassing voor dit type hospitalisatie. 

Interessant voor jou

Niet helemaal tevreden?

Samen op zoek naar een oplossing

NEEM CONTACT OP

Heb je een klacht, vul dan het contactformulier van onze afdeling Customer Protection in. Je krijgt dan onmiddellijk een ontvangstbevestiging met het referentienummer van je klacht. En de naam van onze collega die, in alle neutraliteit, voor jouw dossier zorgt.

Vul het klachtenformulier in 

Of stuur een brief naar Customer Protection - t.a.v. Wouter Panneel (met de vermelding ‘persoonlijk en vertrouwelijk’) - Troonplein 1 – 1000 Brussel.


Ga je niet akkoord met de door ons voorgestelde oplossing?
Dan kan je terecht bij de Ombudsman van de verzekeringen, de Meeûsplantsoen 35 te 1000 Brussel.