Naar jaarlijkse gewoonte nodigt AXA haar klanten van de publieke sector uit op een opleidingsdag over een thema dat hen rechtstreeks aangaat. Dit jaar spitste onze AXA Thursday zich toe op de kernpunten van het beheer van de brandverzekeringen: wat je niet mag vergeten bij de dekking van een nieuw gebouw, wat de na te leven preventie- en veiligheidsverplichtingen zijn, en hoe je de juiste waarde van je patrimonium bepaalt.
Verzekeringen vormen een noodzakelijke pijler voor het goed functioneren van onze organisaties, maar de complexiteit van de verzekeringsmaterie kan soms voor vragen of onzekerheid zorgen. Peter Verleysen, Head of Distribution Public Sector & B2B, is duidelijk wat betreft onze missie:
Onze klanten maximaal bijstaan in het correct en veilig verzekeren van, onder andere, hun patrimonium, dat is onze missie: een betrouwbare dekking, een precieze waardebepaling en een efficiënte schadeafhandeling.
In de publieke sector krijgt een verzekeringsopleiding een nog belangrijkere rol, omdat het een noodzakelijk onderdeel is om de continuïteit van de activiteiten van onze publieke organisaties te garanderen door de veiligheid van medewerkers en de eigendommen te versterken.
Enkele kernboodschappen van onze opleiding
Waar moet je aan denken bij een nieuw risico?
Een correct verzekerd gebouw voorkomt onaangename verrassingen bij schadegevallen. Enkele aandachtspunten:
- Heb je bij het doorgeven van het te verzekeren kapitaal voor het gebouw ook rekening gehouden met de waarde van de infrastructuur binnen de omheining, zoals de parking, een aangelegde tuin, slagbomen enzovoort?
- De inhoud van huurders/ gebruikers/ verenigingen/… is niet automatisch verzekerd. Heb je aan je verzekeraar ook doorgegeven of er ook inhoud van derden moet worden verzekerd en voor welk kapitaal? Zorg er ook voor dat dit overeenkomt met de bepalingen die in de gebruikersovereenkomsten staan.
- Werd er in de gebruikersovereenkomsten gecontroleerd wat er werd afgesproken qua afstand van verhaal? De clausule afstand van verhaal dekt niet automatisch de schade aan de eigen inboedel van de huurder/gebruiker.
Schadeaangiftes
Wanneer er een (zwaar) schadegeval gebeurt, heb je er alle belang bij dat je snel de aangifte kan doen. Bezorg je verzekeraar direct de nodige gegevens om het schadegeval in behandeling te nemen.
Welke informatie heeft uw verzekeraar nodig? Handige checklist om te bewaren
| Onderschrijving | Schadegeval | |
|---|---|---|
| Polisnummer | ☑ | ☑ |
| Risicoadres | ☑ | ☑ |
| Kapitaal van het gebouw | ☑ | |
| Kapitaal van de inhoud | ☑ | |
| (Commerciële) activiteiten | ☑ | |
| Afstand van verhaal tegenover gebruikers, concessionarissen, … | ☑ | |
| Wanneer deed het schadegeval zich voor? | ☑ | |
| Waar deed het schadegeval zich voor? Op welk adres? Indien meerdere gebouwen op hetzelfde adres verzekerd zijn, duidelijk aangeven welk gebouw betrokken is | ☑ | |
| De omstandigheden van het schadegeval: brand, waterschade, ... | ☑ | |
| Het rekeningnummer waarop eventuele vergoedingen mogen gestort worden | ☑ | |
| Het gsm-nummer van de persoon die onze expert kan contacteren om een dringende expertise te organiseren | ☑ | |
| Kwam de politie ter plaatse? Zo ja, is er een PV opgesteld / wat is het PV-nummer? | ☑ | |
| Andere betrokken partijen? (huurders, gebruikers, uitbater cafetaria, goederen van derden, …) | ☑ | |
| Is er een aansprakelijke derde? | ☑ |
Een juiste waardebepaling van het patrimonium
Wanneer u een verzekering afsluit, is het belangrijk om een duidelijk beeld te hebben van de waarde van het gebouw. Hoewel het bepalen van deze waarde de verantwoordelijkheid is van de verzekeringsnemer, kan dat soms best een uitdaging zijn. Daarom heeft AXA, in samenwerking met Finc, een handige tool ontwikkeld om u hierbij te ondersteunen.
Met deze tool krijgt u binnen 5 tot 10 minuten een betrouwbare schatting van de waarde van uw gebouw. Hoe werkt dat precies? De tool maakt gebruik van een uitgebreide databank met vastgoedinformatie, zoals kadastergegevens, 3D-visualisaties en luchtfoto's. Vervolgens berekent hij met behulp van artificiële intelligentie de waarde, niet alleen voor het hele gebouw, maar zelfs per deel ervan. Zo kan u bijvoorbeeld eenvoudig onderscheid maken tussen een kinderdagverblijf en het appartement dat zich in hetzelfde gebouw bevindt. Daarnaast geeft de tool aan wat de maximale kapitaalwaarde is en kun je deze verder verfijnen.
Door te investeren in innovatie, helpt AXA u om een indicatie te geven van de waarde van het gebouw, zodat u zelf beter kan bepalen welk bedrag u uiteindelijk doorgeeft aan de verzekeraar als te verzekeren kapitaal. Een slimme en efficiënte manier om uw verzekeringsproces te vereenvoudigen!
Preventie: voorkomen is de eerste stap naar veiligheid
Fire prevention tool
Veiligheid en preventie zijn cruciaal, maar niet altijd vanzelfsprekend. Daarom bieden wij onze klanten een innovatieve oplossing om hier proactief op in te zetten. De Fire Prevention Tool helpt u niet alleen risico's in kaart te brengen, maar geeft u ook praktische handvatten om zelf aan de slag te gaan.
Na slechts 25 vragen krijgt u al een overzicht van uw verbeterpunten én concrete ideeën om ze aan te pakken. De vragen behandelen 6 essentiële onderwerpen zoals constructie, productieproces, brandveiligheid, keuringen, veiligheidsbeleid en orde en netheid.
Tijdens het invullen ontvangt u tips en adviezen die meteen toepasbaar zijn. De echte kracht ligt echter in het eindresultaat: een op maat gemaakt rapport met heldere aanbevelingen om de brandpreventie binnen uw organisatie te versterken.
Wil u meer weten over deze handige tool? Lees er alles over in dit artikel.
Tips voor uzelf en uw organisatie
Een greep uit de preventietips die tijdens de opleiding werden besproken:
- Batterijen: verwijder, zodra de batterij volledig opgeladen is, de laadkabel op de door de fabrikant aangegeven wijze. Laat de laadkabel nooit zitten nadat de batterij opgeladen is.
- Toestellen zoals microgolfoven, frigo, …: schakel toestellen die u niet gebruikt volledig uit (laat ze ook niet op stand-by staan). Laat zo weinig mogelijk stekkers in een stopcontact zitten. Schakel ook bij het verlaten van het gebouw de toestellen uit.
- Verlichting bij het verlaten van het gebouw: wanneer u gaat slapen of het gebouw/uw woning verlaat, schakel alle (kerst)verlichting uit. Gebruik eventueel een tijdschakelaar (timer) zodat u niet kan vergeten de verlichting uit te schakelen.
- Brandblussers: Behoudens striktere voorschriften door de fabrikant of de installateur of voorschriften die voortvloeien uit de regels van de kunst, moeten de brandbeschermingsapparaten minstens één keer per jaar worden gecontroleerd. Hebt u geen brandblusapparatuur? Investeer dan in een brandblusdeken. Bewaar dit deken op een toegankelijke plaats en niet in een ruimte met groot brandgevaar zoals de keuken, aangezien u dan het risico loopt dat het mee in brand vliegt.
- Brandwerende deuren: Zorg er steeds voor dat alle brandwerende deuren gesloten zijn. Kleef een sticker op de deur met de melding dat de deur brandwerend is en dus in ieder geval gesloten moet worden.
- Evacuatie: Houd jaarlijks een evacuatieoefening. Wissel hierbij af tussen theoretische en praktische oefeningen. Spreek met uw collega's af wat jullie verzamelplaats is, zodat u steeds weet wie waar is.
Tijdens onze AXA Thursday hebben onze klanten hun kennis over de brandverzekering verder kunnen verdiepen, van de aankoop van een eigendom tot het beheer van een schadegeval. De opleiding heeft opnieuw in de verf gezet hoe belangrijk preventiemaatregelen binnen een organisatie zijn en welke tools AXA aanbiedt om u te ondersteunen. De dag was niet alleen leerzaam, maar ook interactief, met veel gelegenheid tot het uitwisselen van ideeën en ervaringen.
Mis onze volgende editie niet!







